(iwiiiflMiMondoiraiiiratii ouor do uiooroaug n jtuurlijK noQ itgadi Hun een mu kaarten en online kunstcollecties). Na dit hoofdstuk beginnen de praktische tips, die zijn onderverdeeld in algemene eigen schappen van de kaart (lay-out, lettertypen en kleur), vervolgens specifieke kaartele- menten en ten slotte een hoofdstuk over de verschillende eindproducten. Als eerste wordt de algehele pagina-lay-out behandeld. Door middel van een checklist wordt aangegeven welke elementen daarin voor zouden kunnen komen en vervolgens wordt per element uitgelegd wanneer, hoe en waar deze het beste in de lay-out kan worden ingepast. Dit alles wordt als sug gesties ('best practices') gepresenteerd, niet als vastliggende regels. Dit is een aanpak die door het hele boek terug te vinden is. Daarna worden lettertypen behandeld, waarbij wel de nodige hoeveelheid theorie aan bod komt. Een van de meest in het oog springende aspecten van dit boek, en iets wat juist niet zo vaak in vergelijkbare boeken aan bod komt, zijn twee grafieken die, voor twee verschillende lettertypen, de verhouding beschrijven tussen tekstgrootte en de afstand waarop deze nog comfortabel te lezen is. Dit is uiteraard een subjectief gegeven en afhankelijk van meerdere facto ren waar de kartograaf niet altijd invloed op heeft, maar deze grafieken leveren in ieder geval een goed uitgangspunt op. Verder wordt behandeld wanneer men het beste voor een bepaald soort lettertype (schreef- loos of met schreef) kan kiezen. Het grootste deel van dit hoofdstuk behandelt teksten in de randbeschrifting. Het gebruik van teksten in de kaart zelf wordt grotendeels in het tweede deel van het boek, dus per kaartelement, behandeld. Dit lijkt in eerste instantie een vreemde onderverdeling, maar in de praktijk valt het best wel mee en is het eigenlijk ook wel voor de hand liggend. Het hoofdstuk over kleur behandelt de ver schillende kleurmodellen, waarbij RGB en CMYK wat uitgebreider behandeld worden dan de rest en waarbij ook gewezen wordt op mogelijke problemen bij het omzetten van kleuren tussen verschillende kleur modellen, iets wat bij GIS-kartografie vaak speelt. Er wordt veel aandacht besteed aan de associaties die bepaalde kleuren of kleur combinaties kunnen oproepen. Opvallende tip daarbij is om te kijken naar de omslagen die daarvoor worden gebruikt. Speciale aandacht wordt besteed aan de meest voorkomende vormen van kleurenblindheid en hoe een kartograaf daar in de praktijk mee om kan gaan, bijvoorbeeld door het vermijden van bepaalde kleurcombinaties. Het tweede deel van het boek beschrijft een groot aantal veel voorkomende kaartelemen- ten (wegen, steden, rivieren etc.) en hoe deze het beste op de kaart weergegeven kunnen worden. Daarbij wordt aandacht besteed aan stijl en labelling van de elementen en dit alles wordt door vele afbeeldingen ondersteund. Zo wordt er bijvoorbeeld per element een kleurenschema voorgesteld. Erg bruikbaar, zeker in een GIS-context, zijn de suggesties over hoe om te gaan met kaartelementen die geen keiharde, vast omlijnde, grens heb ben (maar wel zo in een GIS-database zijn opgenomen). Wat aan dit deel van het boek wel opvalt is dat het een sterke voorkeur lijkt te hebben voor het soort kaarten waar bij een topografische ondergrond gecombi neerd wordt met een of meerdere thema's. Er is bijzonder weinig aandacht voor puur thematische kaarten (hoewel het hoofdstuk over kleur wel choropleten behandelt) en puur topografische kaarten. Dit komt gro tendeels overeen met het soort kaarten wat een gemiddelde GIS-kartograaf produceert, maar het zou toch handig geweest zijn als er wat meer aandacht voor de andere soorten kaarten zou zijn geweest. Bij een aantal van de kaartelementen, bijvoorbeeld grondge bruik en geologie, komt de Amerikaanse oorsprong van het boek wel nadrukkelijk naar voren en wordt ook gerefereerd aan een aantal Amerikaanse datasets, wat het voor een Nederlandse lezer op dat punt mogelijk minder interessant maakt, hoewel de tips waarde hebben. Het laatste deel van het boek behandelt een aantal verschillende eindproducten waarin een kaart opgenomen kan worden: een presentatie, rapport, poster of website (met daarbij het onderscheid tussen statische en dynamische kaarten) en hoe om te gaan met combinaties van deze. Ook worden er wat praktische tips gegeven voor het exporteren van een kaart vanuit een GIS-pakket naar de Adobe-omgeving voor verdere opmaak. In de appendices wordt een aantal voorbeeld-layouts geschetst, een aantal voorbeeldkaarten getoond en worden de kleurenschema's van het tweede deel getoond met hun kleurwaarden (helaas alleen in RGB). Het aantal voorbeeldkaarten, 5, valt helaas wat tegen, juist omdat er eerder in het boek gesteld wordt dat andere kaarten een goede bron van inspiratie kun nen zijn. De lezer zal deze inspiratie dus op andere plaatsen op moeten doen. Al met al kan ik zeggen dat dit een boek is dat zeker nuttig zal zijn voor een GIS- kartograaf die de kwaliteit van zijn of haar kaarten wil verbeteren. Voor hen biedt dit boek het opstapje wat ze nodig hebben om zelf aan de slag te kunnen gaan en ervaring op te doen. De praktische insteek en schrijf stijl maken dat het makkelijk leest waardoor het voor een groter publiek toegankelijk is. Voor mensen die net buiten de beoogde doelgroep vallen is het echter wat minder interessant. Het feit dat een aantal stukken tekst wel erg op de Amerikaanse situatie geschreven is is niet zo heel erg storend. Hans van derMaarel, Red Geographies De auteur heeft verder nog twee aanvullende e-books geschreven die een aantal kleurenschema's en lettertypen behandelen en zeker de moeite waard zijn om er bij aan te schaffen. Colors For Maps presenteert een aantal kleurschema's dat voor verschillende kaarten ingezet kan worden. De schema's worden gepresenteerd aan de hand van een voorbeeldkaartje, waarbij ook wordt getoond hoe het kleurenschema ervoor mensen met de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid uitziet.Type For Maps laat een aantal veelgebruikte lettertypen zien. De nadruk ligt hierbij op lettertypen die ofwel stan daard op veel (Windows-)computers aanwezig zijn ofwel gratis verkrijgbaar zijn, hoewel er ook een aantal populaire commerciële lettertypen wordt gebruikt. Ook hier wordt gebruikgemaakt van een voorbeeldkaartje. Per kaartje worden een schreefloos lettertype en een lettertype met schreef getoond. Deze e-books zijn in pdf-formaat te bestellen via de website van de auteur (Colors For Maps wordt geleverd met ArcGIS stylefiles). Geo-lnfo 20ii-io/n 9

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2011 | | pagina 11