'Elk uur efficiencywinst per kaart krijg je in 300-voud terug' Kartografie maken met GIS? Kartografie is op het web cartography 'Kartografie is ook Kunst' Gco-fnfo'rmatic Nederland van een nauwkeurige GBKK. Met speciaal daarvoor aangeschafte gereedschap pen kunnen nu naadloos grootschalige mutaties vanuit de technische omgeving naar de artistieke omgeving worden gebracht. Belangrijk is daarna nog de kleurstelling van de opgebouwde kaart. Het resultaat is ernaar. Men heeft gekozen voor de bekende Schilderiaanse pasteltinten. En voor een geheel eigen symbolenbibliotheek: je moetje toch ergens mee kunnen onderscheiden? Gehoord de vragen van de toehoorders over standaardisatie in symbol- en kleurgebruik zou deze stadsplattegrond nog wel wat revisies kunnen ondergaan. De basis daarvoor is nu in ieder geval heel goed gelegd. Aansluitend hield Bob Mijwaard (Mer- kator) een betoog en begon met een prikkelende binnenkomer:"ledereen kan een kaart maken". Dat illustreerde hij met een paar schokkende beelden uit atlassen en nieuwsberichten: waren de makers er in geslaagd om datgene over te dragen wat bedoeld was? Inderdaad: iedereen kan een kaart maken. Maar niet iedereen kan een goede kaart maken! Bob legde daarna uit hoe de kaartpro ductie van de 300 kaartbladen van de TOP10 werd uitgevoerd. Handige tips en trucs, de'do's don'ts'en het hergebruik van scripts gaven een goed beeld van de efficiënte opzet bij dit productieproces ("elk uur efficiencywinst per kaart krijg je in 300-voud terug"). Vooral de afslui tende aanbevelingen van Bob konden in de oren worden geknoopt: zorg dat je brondata op orde is, weet watje wilt communiceren, beperk de informatie en kijk met het oog van de gebruiker: wat is de vraag? Laatje dus niet leiden door de technische mogelijkheden van je kaart productiegereedschap, maar bedenk wat je doelgroep is. Vragen werden gesteld over de keuze voor de kleur van bebou wing (was zwart, nu rood) en in hoeverre het geschetste productieproces aansluit bij de productie van de BGT en de afhan kelijkheden daartussen. Dat hier nog een enkeldrukknop voor moet worden uitgevonden is evident. Na een korte netwerkpauze vertelde Edward Mac Gillavry (WebMapper) ons iets over de mogelijkheden van kartografie op het web. Als heuse Nederlander met een Britse naam hield hij een presenta tie in het Nederlands met veel Engels taalge bruik. Logisch wanneer je je begeeft op het World Wide Web. Aan de hand van de overall stelling 'Karto grafie is wetenschap, techniek en Kunst' hield hij ons 10 designtips voor. 1. Kartografie moet aandacht hebben voor het esthetisch effect (smaakvol, aansprekend en aange naam); 2. affordance (direct begrij pen hoe je verder moet klikken of pannen); 3. mapping (duidelijke relatie tussen gereedschap en het effect leidt tot betere gebruiksmogelijkheden); 4. nudge (gestructureerde keuze kunnen maken en daarbij een zetje in de goede richting krijgen); 5. constraints (beperk de acties die uitge voerd kunnen worden); 6. progressive disclosure (alleen dat zien wat op het actuele schaalniveau relevant is); 7. kleurgebruik (Edward gaf daarbij een mini-cursus kleurenleer en de betekenis daarvan voor de kartografie); 8. typografie (een betoog over de com municatieve waarde van het gebruik van diverse lettertypen); 9. voor-/achtergrond (waarbij getoond werd hoe belangrijk het is dat deze elkaar niet beïnvloeden); 10. als laatste de performance (reactie snelheid), waarin uit de doeken werd gedaan hoe deze met'tiling'over 14 schaalgebieden geoptimaliseerd kan worden. De sprekers werden na afloop voorzien van een Han- zecadeau en alle aanwezigen konden een keus maken uit de proviand van de inmiddels binnengerolde trolley. Wat een mooie gelegenheid is dat toch! Zo'n regionale GIN-bijeenkomst. De presentaties zijn te vinden op www.geo-info.nl Roelof Keppel Eduard Vunderink van gastgemeente Kampen. Geo-lnfo 2012-1 31

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2012 | | pagina 33