Conclusie Fig. 9 Een eenvoudige 3D-scene: het belangrijkste object zii neemt geleidelijk het minder belangrijke object zi over en resulteer in de representatievorm Zll. Met de 4D SCC en een doorsnijding met een hypervlak in een 4D ruimte kan er nu weer een normale 3D representatie worden gemaakt op elke gewenste schaal (hoogte van het hypervlak in de 4de dimensie, d.w.z. de schaal dimensie). Het resultaat is een representatie van homogene schaal of in 3D termen LoD ('Level of Detail'). Net als in 2D kan dit ook worden gebruikt voor het realiseren van geleidelijke 3D zoom-acties door de hoogte van het horizontale hypervlak geleidelijk te veranderen. Nog interessan ter dan in 2D zijn in 3D de gemixte-schaal weergaven voor perspectief represen taties. Dit kan worden gerealiseerd met de 4D SSC door het doorsnijden met een schuin hypervlak (laag waar veel detail nodig is, dicht bij de waarnemer en hoger waar minder detail nodig is, verder weg van waarnemer). De resulterende 3D (perspectief) representaties zijn zonder topologische fouten en er zijn geen sto rende overgangen tussen de verschillende Fig.to Twee alternatieve opties voorde vlaksimplificatie van het object Zll. detailniveaus zoals dit wel het geval is bij Multi-LoD aanpakken in de hedendaagse computergrafiek (CAD, games). Dit artikel heeft de eerste echt geleidelijke variabele-schaal structuur gepresenteerd: een delta schaal geeft een delta in de ft) s3 51 Sï it zij iZZL -t... Fig. 77 Een pseudo-4Ü illustratie van onze eenvoudige3D-scène met twee alternatieve variabele-schaal voorstellingen (a) en (b). Object zi wordt alleen weergegeven voor referentie doeleinden. De rode stip pellijnen illustreren de variable-schaal overgang; zii wordt geleidelijk veranderd in Zllrespectievelijk Zll" (afhankelijk van welke vlaksimplificatie optie er wordt gekozen). kaart (en hoe kleiner de delta schaal hoe kleiner de delta kaart). De geleidelijkheid is gerealiseerd door het verwijderen van de horizontale vlakken in de klassieke tGAP structuur en deze te vervangen door schuine vlakken in de geleidelijke tGAP structuur. Er zijn recepten beschreven hoe deze struc tuur te creëren op basis van de verschillende generalisatie operatoren. De geleidelijke tGAP structuur zorgt voor variabele-schaal gegevens, welke gebruikt kunnen worden voor geleidelijk zoomen. Het is een integra tie van 2D ruimte en schaal in een 3D partitie: de SCC ('space scale cube'). Horizontale doorsnijding resulteert in een valide 2D kaart op gewenste schaal (zonder topologische fouten). Niet-horizontale doorsnijdingen zorgen voor valide 2D gemixte schaal representaties. Er is tevens beschreven dat de variable-schaal tGAP oplossing ook werkt voor 3D geo-informatie, waarbij de integratie van 3D ruimte en schaal resulteert in een 4D SSC (hyperkubus). Het gebruik van deze 4D SSC is vooral in computergrafiek (CAD, games) relevant voor het genereren van perspectiefbeelden met veel detail (grote schaal) dichtbij en geleidelijk minder detail verder weg (kleinere schaal) zonder 18 Geo-lnfo 2012-10

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2012 | | pagina 20