Conclusie
Fig. 9 Een eenvoudige 3D-scene: het belangrijkste object zii neemt geleidelijk het minder belangrijke object zi over en resulteer in de representatievorm Zll.
Met de 4D SCC en een doorsnijding met
een hypervlak in een 4D ruimte kan er
nu weer een normale 3D representatie
worden gemaakt op elke gewenste
schaal (hoogte van het hypervlak in de
4de dimensie, d.w.z. de schaal dimensie).
Het resultaat is een representatie van
homogene schaal of in 3D termen LoD
('Level of Detail'). Net als in 2D kan dit
ook worden gebruikt voor het realiseren
van geleidelijke 3D zoom-acties door de
hoogte van het horizontale hypervlak
geleidelijk te veranderen. Nog interessan
ter dan in 2D zijn in 3D de gemixte-schaal
weergaven voor perspectief represen
taties. Dit kan worden gerealiseerd met
de 4D SSC door het doorsnijden met een
schuin hypervlak (laag waar veel detail
nodig is, dicht bij de waarnemer en hoger
waar minder detail nodig is, verder weg
van waarnemer). De resulterende 3D
(perspectief) representaties zijn zonder
topologische fouten en er zijn geen sto
rende overgangen tussen de verschillende
Fig.to Twee alternatieve opties voorde vlaksimplificatie van het object Zll.
detailniveaus zoals dit wel het geval is bij
Multi-LoD aanpakken in de hedendaagse
computergrafiek (CAD, games).
Dit artikel heeft de eerste echt geleidelijke
variabele-schaal structuur gepresenteerd:
een delta schaal geeft een delta in de
ft)
s3
51
Sï
it
zij
iZZL
-t...
Fig. 77 Een pseudo-4Ü illustratie van onze eenvoudige3D-scène met twee alternatieve variabele-schaal
voorstellingen (a) en (b). Object zi wordt alleen weergegeven voor referentie doeleinden. De rode stip
pellijnen illustreren de variable-schaal overgang; zii wordt geleidelijk veranderd in Zllrespectievelijk Zll"
(afhankelijk van welke vlaksimplificatie optie er wordt gekozen).
kaart (en hoe kleiner de delta schaal hoe
kleiner de delta kaart). De geleidelijkheid is
gerealiseerd door het verwijderen van de
horizontale vlakken in de klassieke tGAP
structuur en deze te vervangen door schuine
vlakken in de geleidelijke tGAP structuur.
Er zijn recepten beschreven hoe deze struc
tuur te creëren op basis van de verschillende
generalisatie operatoren. De geleidelijke
tGAP structuur zorgt voor variabele-schaal
gegevens, welke gebruikt kunnen worden
voor geleidelijk zoomen. Het is een integra
tie van 2D ruimte en schaal in een 3D partitie:
de SCC ('space scale cube'). Horizontale
doorsnijding resulteert in een valide 2D kaart
op gewenste schaal (zonder topologische
fouten). Niet-horizontale doorsnijdingen
zorgen voor valide 2D gemixte schaal
representaties. Er is tevens beschreven
dat de variable-schaal tGAP oplossing ook
werkt voor 3D geo-informatie, waarbij de
integratie van 3D ruimte en schaal resulteert
in een 4D SSC (hyperkubus). Het gebruik van
deze 4D SSC is vooral in computergrafiek
(CAD, games) relevant voor het genereren
van perspectiefbeelden met veel detail
(grote schaal) dichtbij en geleidelijk minder
detail verder weg (kleinere schaal) zonder
18 Geo-lnfo 2012-10