IMGeo versus CityGML? LEGEND Noise levels (dB) 30.58- >4.24 34.2S- 38.05 38.06 - 41.71 4J.72 - 45.S2 45.53-49.18 49.19-52.99 53.00 - 56.65 56.66 - 60.46 60.47-64.12 64.13 - 67.92 Roads Figuur 5 - Geluidswaarden op gevels van gebouwen als mogelijke textuurinformatie. (Bron: Stoter et al, 2008) eigenschappen zoals geluidsoverlast of infrarode straling, zie figuur 5. Bij de kleurwaarde per vlak, kunnen ook andere semantische eigenschappen worden gebruikt om een bepaalde kleur aan dat vlak toe te kennen. Een vlak krijgt bijvoor beeld de kleur rood, omdat het een dak- vlak betreft. Deze manier van texturering resulteert in een duidelijk 3D "kaartbeeld" en maakt het interpreteren van de data makkelijker. Net zoals het in CityGML mogelijk is meerdere representaties op verschillende levels of detail van hetzelfde object op te nemen (zoals bijvoorbeeld voor een gebouw, zie kader), is het in CityGML (en dus voor 3D IMGeo data) mogelijk om meerdere textuur-representaties per vlak op te nemen om hetzelfde object op verschillende manieren te kunnen "inkleu ren". Zo kunnen aan hetzelfde object textuurinformatie uit beelden (meestal foto's) worden toegekend, met daarnaast verschillende kleurwaarden die andere kenmerken representeren voor hetzelfde object. Al naar gelang de toepassing, kan de meest geschikte textuurinformatie worden gebruikt. Het toekennen van meerdere texturen en/ of kleuren kan per object, maar ook voor alle objecten tegelijkertijd. En voor elk LOD weer opnieuw. Hierbij kunnen meer dere vlakken verwijzen naar dezelfde kleur of textuur. Dit biedt voordelen, omdat de textuur dan niet afzonderlijk per object hoeft te worden gespecificeerd. Textuurinformatie op basis van de IMGeo visualisatie, of een enkele gemiddelde kleur per vlak, kunnen in CityGML data (en dus in 3D IMGeo data) zelf worden opgenomen. Bij beeldinformatie kan worden gerefereerd naar webservices of naar (beeld-)bestanden. Aan de 3D objecten is zowel de CityGML semantieken geometrie als de IMGeo semantiek en geometrie ver bonden. Het is dus niet IMGeo versus CityGML maar IMGeo èn CityGML. Eisen aan textuurinformatie De technische specificaties voor 3D IMGeo data bevatten eisen voor textuurinforma tie met betrekking tot de implementatie in het model, de volledigheid, het type bronmateriaal, de wijze van opslag en kwaliteit. Voorbeelden van eisen aan implementatie en bestandseigenschap pen zijn eis 33 en eis 34. Het gebruik van Appearance bij de opbouw van 3D IMGeo data wordt sterk aanbevolen en kan worden afgedwongen met eis 39. Om het visualiseren (renderen) van (pand-)objecten niet onnodig moeilijk te maken is het verder belangrijk om te specificeren dat textuurinformatie alleen "naar buiten gericht" wordt opgenomen, zoals afgedwongen in eis 40. Kwaliteit van de projectie Bij de conversie van beeld- naar textuurinfor matie is een proces nodig, waarbij gebruik wordt gemaakt van gegevens over geo metrische kwaliteit (precisie) en oriëntatie (stand in hoeken en positie in coördinaten van beelden) bekend in de broninformatie. Daarnaast kan de projectie op verschil lende manieren worden verbeterd door de oriënteringsgegevens te verrijken. De meest interessante manier is het doorvoeren van een additionele geometrische correctie in de brongegevens. Bijvoorbeeld wanneer lucht foto's worden gebruikt door een extra en stringenter triangulatie en blokvereffening toe te passen. Aanbeveling 10 gaat hierover, welke ook als eis kan worden geformuleerd. Tijdens de aankoop van broninformatie, zoals luchtfoto's, kan met dit gegeven al rekening worden gehouden en kan bij voorbeeld een stringenter triangulatie en blokvereffening worden uitgevoerd. In dat geval kan het beeldmateriaal zonder verdere bewerking worden ingezet bij de opbouw van textuurinformatie. Belangrijk is om te beseffen dat ook de onderliggende 2D-informatie geo metrische fouten kan bevatten, die de geometrische kwaliteit van de texturering beïnvloeden. Die fouten moeten worden geaccepteerd als wordt geëist dat de loca tie van de muren van panden overeen komt met de gebouwomlijningen in de 2D BGT of BAG (de 2D en 3D representaties zijn dan consistent), zoals ook betoogd in ons eerste deel. Naast de geometrische kwaliteit wordt de kwaliteit van de textuurinformatie beïn vloed door de radiometrische kwaliteit, de resolutie van het beeldmateriaal en de aanwezigheid van objecten in de voor grond die het te textureren object deels verdekken. Andere aspecten van textuurinformatie De visualisatie van CityGML stelt hoge eisen aan hard- en software. Daarom is het aan te bevelen de visualisatie efficiënter te maken door bijvoorbeeld naast-vlakken niet aan beide zijden (inward en outward facing) te textureren, zwaar of zwaarder te comprimeren en per object of pand textuurinformatie samen te voegen in een enkel bestand (één texture wrap per object). CityGML is overigens niet het geschiktste formaat voor visualisatie, maar vooral een uitwisselingsformaat en informatie model. Voor efficiëntere visualisatie zijn andere formaten, die werken op basis van getrianguleerde modellen (alle geometrie in de vorm van driehoeken), geschikter. Geo-lnfo 2013-3 11

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2013 | | pagina 13