Een overzicht van infographics die het afgelopen jaar zijn gemaakt, vormde een tweede tentoonstelling. de makers was al vanuit de zaal zichtbaar op de originelen. Als afsluiting van het ochtendprogramma gaf Vincent van den Eijnden (Pictoright, de auteursrechtenorganisatie voor visuele makers) enkele belangrijke aandachts punten mee over beeldrecht, waarmee ook ontwerpers van infographics mee te maken krijgen. Bij deze presentatie ontbrak echter enige aandacht voor open licenties, zoals Creative Commons, waarmee ook een licentievorm gekozen kan worden die aangeeft onder welke voorwaarden het gemaakte werk gebruikt en verspreid mag worden. Tijdens de pauzes, was er voldoende gele genheid om uitgebreid rond te kijken bij de tentoonstelling, waar voorbeelden te zien waren van infographics van circa 1870 tot 2013. Geopolitieke ontwikkelingen, het voorkomen van huishoudelijke ongeluk ken en de opbouw van auto's waren enkele van de getoonde onderwerpen. In het middagprogramma was er met name aandacht voor de praktische toepassing van infographics, zowel in een zeer persoonlijke situatie als in de publieke ruimte. Hans Aarsman liet zien dat geen enkel onderwerp taboe hoeft te zijn bij het maken van infographics, zolang je je houdt aan de feiten en een neutrale, objectieve houding inneemt ten aanzien van het onderwerp. In een temporele weergave van het verloop van een relatie is hij gelukkig steeds met beide mensen om blijven gaan, zodat we te zien kregen op welke plek, waarover gesproken werd en hoeveel tijd daaraan besteed werd. Infographics lenen zich ook uitstekend voor animaties, waarbij Arent Benthem (in6oseconds.nl) het project "The Ani mation Sequence" liet zien. Hierin waren animatoren vrij om een verhaal te vertel len, met slechts 2 beperkingen: begin en einde moeten een (zwart) vierkant zijn en het hele verhaal moet zich afspelen in 10 seconden. Door deze twee eisen is het mogelijk om alle inzendingen van dit crowdsourcing-project als één film te tonen. Een selectie van de 25 beste inzen dingen is online beschikbaar en werd ook getoond. Na een nieuw intermezzo werden we door Jan Willem Tulp weer teruggebracht naar de wereld van datavisualisatie: de overdracht van informatie door visuele weergave. Dataviz kan verschillende doelen hebben: het helpt om vragen te beantwoorden (ofte ontdekken), beslui ten te nemen, bepaalde patronen te ontdekken of gegevens in hun context te bekijken. Maar ook dient het tot inspiratie, ondersteunt en vertelt het een verhaal. Niet alleen volgt de vorm de functie van de infographic, maar ook de data waar mee de infographic gemaakt wordt, zo maakte Jan Willem ons duidelijk. Met een presentatie van Paul Janse van het bureau 2D3D wordt het congres afge sloten. Hierin werden we meegenomen naar het stationsplein in Rotterdam, waar 2D3D zorgde voor de informatieborden en panelen om alle passanten en reizigers de juiste weg te wijzen. Bij zulke uitvoe rige werkzaamheden in snel wisselende omstandigheden is dat een langdurig proces. Paul leidde ons daarbij langs enkele belangrijke keuzemomenten, maar liet ook zien welke veranderingen het Stationsplein onderging en hoe dat doorwerkte in het maken van de bijbe horende infographics, routepanelen en bewegwijzering. Terugkijkend op het congres is het opvallend dat er, buiten de wereld van de geo-informatie, een groot werkveld is dat met infographics bezig is. Er is behoefte aan aansluiting van beide werkvelden. Uit de presentaties komt duidelijk naar voren dat ook een goede omgang met, en interpretatie van, de data een essentieel punt is bij het maken van goede infograp hics. Je bent als maker van infographics niet alleen vormgever, maar daarnaast ook journalist, onderzoeker en dataspecialist. Het is de uitdaging om ook als Geo- Informatie Nederland aandacht te blijven besteden bij de presentatie van geografi sche data. Op het gebied van infographics wordt het ook zaak, nu het algemeen gebruik wordt om infographics te ontwer pen, te blijven letten op de inhoudelijke kwaliteit van de infographic en niet te vervallen tot uitsluitend een afbeelding. De kern (de informatieoverdracht) van de infographic moet daarbij behouden blijven: vorm, functie en gegevens zijn daarbij alle van essentieel belang. Bart Broex, Specialist Geografische informatie, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Geo-lnfo 2013-5 9

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2013 | | pagina 11