2óe internationale
kartografische conferentie
Verslag
Dresden 26-30 augustus 2013
Voor meer dan 1400 deelnemers was de locatie aan de EIbeoever in Dresden,
met uitzicht op en op loopafstand van de oude stad, mooi weer en een
perfect geoliede conferentiemachine, de ideale locatie voor het tweejaarlijkse
mondiale kartografiecongres: 81 landen waren vertegenwoordigd evenals
de nodige internationale organisaties. Met een goed gevulde technische
expositie (figuur 1), een tentoonstelling van (digitale) kaarten en atlassen
waarop ook de door Addie Ritter (kaartbeheerderTU Delft) voorbereide
Nederlandse inzending goed uit de verf kwam, excursies naar bibliotheken
en kaartcollecties in de buurt, een leuke tentoonstelling van inzendingen
van kinderen voor de Barbara Petchenik prijsvraag, had plaatselijk organisator
Prof. Manfred Buchroithner het goed voor elkaar. Wat bracht deze 26e ICC
voor interessante nieuwe trends?
2013-10 i Geo-lnfo
15
Ontwikkelingen in kartografisch design
ontwerp
Treffender kon de opening van de ICC 2013 in
Dresden niet zijn, met (een verkorte versie van)
Deutschland von Oben, een documentaire over
Duitsland, gezien vanuit de lucht, vergelijkbaar
met de serie "Nederland van Boven" die afgelopen
jaar is uitgezonden door de VPRO. Vol schit
terende videobeelden van het Duitse landschap,
afgewisseld door kartografische animaties van de
groei en de krimp van de ijskappen in en na de
laatste ijstijd, en van de overheersende wind-
stromingen. Kaarten worden niet meer alleen
beschouwd als geografisch presentatieproduct
op zich, maar steeds meer als "story teller" geïn
tegreerd in een verhaal. Dat biedt vele kartogra
fische uitdagingen, zeker voor animaties en voor
(mobiele) interactieve internettoepassingen, zoals
Kenneth Field (voorzitter van de ICA commissie
Map Design en auteur van de winnende inzen
ding op de kaartententoonstelling) vertelde in zijn
presentatie "Tel ling stories with Web maps'!
Kaartgebruikers zijn in dit tijdperk van de neo-
kartografie prosumers van kaarten. Ze consume
ren niet meer alleen geografische informatie, maar
beschikken door (mobiele) webtechnologische
ontwikkelingen ook over steeds meer (en) geavan
ceerde toepassingen om zelf snel en gemakkelijk
kaarten te produceren en om geografische
gegevens, zoals geo-gerefereerde foto's en tweets,
te genereren. Het is echter nog steeds de karto-
graaf die met zijn kennis en expertise het verschil
kan maken bij het overdragen van geografische
informatie op kaarten. Hij kan dit door garant
te blijven staan voor effectief en aantrekkelijk
kaartontwerp.de"art"in kartografie, rekening hou
dend met de inhoud, de (potentiële) gebruikers
en gebruiksdoeleinden van de kaart. President
William Cartwright en Kenneth Field daagden uit
om bij het ontwerpen van kaarten niet continu
te blijven voortborduren op succesvolle kaarten
uit het verleden, zoals Beck's metrokaart van
Londen. "Steal like an artist" is het devies. Laatje
inspireren door ontwerpkeuzes voor andere tot
de verbeelding sprekende kaarten en kaartseries,
zoals Alexander Kent suggereerde, maar zeker ook
door ontwerpen uit andere creatieve disciplines.
En blijf "best practices" uitdragen, niet alleen tussen
kartografen onderling, maar ook naar de enorme
en diverse groep van kaartgebruikers, die sterk
Google Map-minded is.
Via social media genereren prosumers een
enorme hoeveelheid geografische gegevens
("big data"). Zowel voor tweets als voor geo-
gerefereerde foto's werd benadrukt dat deze
gegevens een schat aan informatie kunnen
opleveren. Ook volunteered geographic
information (VGI), zoals in Open Street Map,
levert actuele topografische informatie op.
Het analyseren en uiteraard het presenteren
van deze big data is thans één van de grootste
kartografische uitdagingen, en volgens Zihan Liu
en collega's komt daar voor national mapping
and cadastral agencies (NMCA's) de uitdaging bij
om VGI te gebruiken voor het actualiseren van
de topografische basisgegevens. Veel aandacht is
er ook voor het ontwerpen van een standaardvi
sualisatie voor de topografische gegevens, zoals
richtlijnen voor"good design"voor de topografi
sche kaarten van respectievelijk de Amerikaanse
USGS en de Engelse Ordnance Survey. Daarbij
Deeloverzicht van de technische tentoonstelling.