Nationale Opera Ballet zet zichzelf op de kaart OPEN kaart De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater zijn gefuseerd en gaan verder als "Nationale Opera Ballet'. Het Amsterdamse ontwerpbureau Lesley Moore heeft de nieuwe huisstijl en vormgeving ontwikkeld. Voor de reclamecampagne, om de nieuwe naam bekendheid te geven, heeft grafisch ontwerper en striptekenaar Tim Enthoven (www.timenthoven.nl) de posters gemaakt. In de campagneposter contrasteert de strakke huisstijl met de illustratieve afbeelding, waar Noordwest-Europa wordt geprojecteerd rond de Stopera, waarmee het concentrisch beeld van de grachtengordel wordt versterkt. 32 Geo-Info I 2014-2 Winifred Broeder (zelfstandig kartograaf): Directeur Els van der Plas van Het Nationale Ballet is blij met de fusienaam. "Daarmee positi oneren wij ons als (inter-)nationaal topinstituut voor opera en ballet" (NRC). De poster verbeeldt deze positionering op niet mis te verstane wijze door het theater groot in het midden van de grachtengordel van Amsterdam te plaatsen en tevens aan te geven met een gigantisch Google Maps-icoon. Knap vind ik, dat de vervorming van de grachtengordel de herkenbaarheid ervan niet aantast. Net buiten de grachtengor del liggen herkenbare plekken zoals Schiphol, het Rijksmuseum, de Bijlmer en het Tropen museum. Den Haag, Rotterdam en Utrecht liggen net iets verder. Het internationale accent Berlijn ligt niet verder dan Den Haag. Londen en Dublin liggen op het randje. Naar het noorden toe is de afstand in verhouding veel minder gecomprimeerd. Zouden bezoekers uit Gro ningen schaars zijn? Nationale Opera Ballet ziet zijn naam binnenkort graag bovenop het theater te staan, het overleg met de gemeente daarover loopt. De kaart gaat uit van een goede afloop, want daar staat 'ie er al op. Edward Mac Gillavry (adviseur kartografie en geo-ICT): Na alle kaarten die de afgelopen drie decen nia met tekenpakketten en GIS-pakketten zijn gemaakt, lijkt er een ware herleving te zijn van de getekende kaart! In Groot-Brittannië is er zelfs een 'Hand-Drawn Maps Association' die de laatste jaren haar ledental weer ziet groeien. Heerlijk om eens ongegeneerd op straat naar een reclameposter te kunnen turen en tegelijkertijd in gedachten door de andere straten van Amsterdam te dwalen. Als je de stad vanaf de nieuw-ingerichte IJ-oevers had bekeken, waarbij het noorden dus onderaan was geplaatst, had je je bijna terug in de 17e eeuw gewaand. Van Enthoven laat de karto- grafische hoogtijdagen van Berckenrode weer herleven. Inderdaad: buiten de i7e-eeuwse grachtengordel lijkt er in Amsterdam weinig te beleven. De rest van Nederland lijkt van de kaart geveegd. Dat geeft te denken voor nota bene een nationale instelling! Hopelijk krijgt Van Enthoven de kans om buiten de hoofd stad de kaart af te maken...? Tjeerd Nijeholt (adviseurgeo-informatie en auteur 'Handboek Geo-visualisatie'): Onlangs las (lees: keek) ik 'A Map of the World According to Illustrators Storytellers', met daarin de crème de la crème van hedendaagse, internationale, toonaangevende illustratoren. Met verademend originele en vrijwel allemaal handgetekende kaarten. Vooral de tientallen kaarten met daarop in 3D getekende gebouwen intrigeerden mij vanwege de enorme gedetail leerdheid én energie die ik in die kaarten zie. De kaart/reclame-uiting van Van Enthoven kan zó in dit boek. Ondanks de gedetailleerdheid zorgt de bescheiden, consistente, eenkleurige vormgeving voor een rustig en effectief beeld. Het door iedereen van afstand herkenbare Google Maps-icoon percipieerde ik als een lucht ballon die méér waarmaakt dan een luchtkasteel: 'Als je her op bezoek komt, ben je niet alleen in het centrum van de (kunst) wereld, maar ontstijg je ook de saaie, zwart-witte, twee-dimensionale alledaagse werkelijkheid'. En net zoals als een goed kartograaf dat ook zou doen, is er hier voor gekozen om herkenbare (ArenA) en toonaange vende (vliegveld, Passenger Terminal Amsterdam) KlATirMIAI C OPERA BALLET www.geo-info.nl/geo-info objecten wél op te nemen, en alle andere objec ten juist weg te laten. Door het perspectief en de bolling van de aarde zijn 'de provincies' vervormd, gelukkig nog wel herkenbaar, maar visueel dichter bij de Stopera gehaald... slim; Amsterdam lijkt zo ineens zeer bereikbaar. Frédérik Ruys (information designer en organisator jaarlijks Infographics Congres): Zelden zo prachtig het egocentrisch zelfbeeld van de Amsterdammer in beeld gezien. Door - hoe kan het ook anders - een Amster dams reclamebureau. Als illustratie is het bij zonder geslaagd en de centrische vorm is con sequent en minutieus doorgevoerd persoonlijk beleef ik veel plezier aan bijvoorbeeld het vliegtuig, waarvan de gekromde romp prachtig op de route ligt van de - net zo kromme lan dingsbanen van Schiphol. De grachtengordel die plotseling bij Artis ophoudt en daarmee het failliiet van de stad destijds treffend laat zien. Ja, zelfs de Utrechtse Domtoren is te bewonderen. Maar komt de boodschap over? Afgezien van de Stopera, die ook voor andere doeleinden gebruikt wordt, is er geen enkele visuele associ atie met ballet of opera. En dat maakt deze prachtige illustratie heel inwisselbaar. En dat is eigenlijk ook wel jammer.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2014 | | pagina 34