ber 2013, PTA, The Netherlands
SPAR I -
2014-3 I Geo-Info
15
Over het up-to-date houden van actuele indoor
data werd weinig gesproken.
De filmindustrie maakt gebruik van wit licht scan
ners om mensen te scannen en deze vervolgens te
animeren. Inmiddels hebben pointclouds ook een
andere betekenis gekregen binnen dit vakgebied
doordat de punten gezien worden als 'particles'.
Daarmee worden tot de verbeelding sprekende
films gemaakt.
Binnen de olie- en gas-industrie wordt veel
gewerkt met 3D-data. Shell sprak over de toekomst
van digitale 3D ruimtelijke informatie. Ze zien een
toename in het inwinnen en gebruik van 3D-data
en voorspellen dat deze data gemeengoed zal
zijn binnen enkele jaren. Zij spelen hierop in door
stappen te zetten in het gebruik van deze data
voor Augmented Reality, interactief 3D, 3D-printing
en een eenvoudige snelle toepassing van 'track
and trace. Communicatie zal via interactive digital
drawingboards plaatsvinden op elke gewenste
locatie (dus wellicht ook vanaf het strand). Het doel
is het faciliteren van snelle communicatie en
de wereld op een veilige en efficiënte wijze van
energie te voorzien. Iedereen in de 3D-imaging
en -mapping markt kan de wereld helpen met
energieproductie.
Het gebruik van imaging LIDAR-technieken in
de ruimte lijkt ook een grote vlucht te nemen.
Bijvoorbeeld voor het bepalen van de landings-
hoek bij een landing op Mars (hellingshoek mag
niet groter zijn 20 graden) of om een 'soft landing'
te faciliteren. Ook vertelde Pollini dat 70% van de
satellieten in de ruimte afval is en verwijderd zou
moeten worden. Hierin kan de sensortechniek een
duidelijke bijdrage leveren.
3D-GIS and Serious Gaming worden steeds meer
ingezet om de samenleving te analyseren, de
leefkwaliteit te verhogen en de veiligheid te waar
borgen. Er werden diverse voorbeelden genoemd.
Een offshore-rigg die op dit moment wordt
gebouwd in Zuid-Afrika, was 3D nagebouwd in
een simulatieprogramma zodat de werkers kon
den oefenen met hun nieuwe 'rigg. Dit bespaart
veel tijd als het platform in gebruik genomen
wordt, omdat zij de werking dan inmiddels
kunnen dromen. Ook het oefenen voor eventuele
noodsituaties kan op die manier realistisch worden
nagebootst. Er werden ook voorbeelden genoemd
van virtual training voor het leger en de marine.
Voor de simulatie werden technieken gebruikt als
Avatar, 3D-object builder, particle effect builder,
procedure builder and dynamic animations.
Daimler sprak over toepassing van stereo-vision
om de bestuurder van een auto te assisteren.
Drie dynamische dagen met veel informatie over
3D inwinnen, verwerken en presenteren van
ruimtelijke informatie. Dit jaar vindt de conferentie
wederom in Amsterdam plaats: 8 - 10 december
2014, PTA (Passenger Terminal Amsterdam),
httpC/www.sparpointgroup.com/Europe/.
Esther de Bruijn