Kartografie met bewuste vertekening In dit artikel worden verschillende soorten van bewuste vertekening van de werkelijkheid op kaarten onderscheiden, waarbij hun voor- en nadelen worden besproken: generalisatie, reliëfweergave, thematische kaarttypen (zoals chorochromatische kaarten en choroplethen), kaartontwerp, anamorfoses en kaartprojecties. Tevens wordt nagegaan hoe de negatieve aspecten hiervan kunnen worden geminimaliseerd. 4 Geo-Info I 2014-3 Door Ferjan Ormeling Geen enkele kaart valt te beschouwen als de enig mogelijke ware kaart van een verschijn sel. Kaarten zijn door conventies bepaalde constructies, die afhangen van de opvattingen van hun vormgevers, met elk hun eigen voorkeuren met betrekking tot classificatie systemen of kleurstellingen. Kaartontwerp hangt in principe af van het beoogde gebruik van de kaart, de visualisatiedoelstellingen en het beoogde publiek. De inhoud van de kaart hangt mede af van de ruimtelijke gegevens die de maatschappij c.q. de overheid verza meld heeft en voor publicatie vrijgegeven. De informatiepolitiek van de overheid is in veel landen nog steeds de beslissende factor die bepaalt wat er gekarteerd kan worden en wat niet. Dat zou kunnen leiden tot een eenzijdige blik op de ruimtelijke werkelijkheid. Ook al wordt het informatie-monopolie van de overheid in toenemende mate ondermijnd door instanties met hun eigen agenda zoals GoogleEarth, OpenStreetMap en marketing- firma's die sociaal-economische gegevens verzamelen voor postcodegebieden. Kartografen hebben de overdracht van ruimtelijke informatie als opdracht. Om de essentiële aspecten van hun onderwerpen te communiceren vertekenen ze bewust de werkelijkheid. Ze volgen daarbij het motto van Paul Klee (1920) "Kunst geeft de werkelijk heid niet weer, maar maakt hem zichtbaar" (zie figuur 1). Naar mijn mening heeft de kartografie eenzelfde rol. Om de werkelijkheid zichtbaar te maken moeten kartografen hem wel vertekenen. We vertekenen bewust om een goed inzicht in de werkelijkheid te geven. Soms leidt die vertekening niet tot een waar heidsgetrouwe weergave - er zijn voorbeelden te over van bewuste vertekeningen van de waarheid, die resulteren in kaarten die hun gebruikers een verkeerd beeld van de wer kelijkheid geven. Hoewel dergelijke kaarten op correcte wijze kunnen zijn vervaardigd, in de zin dat er correcte cijfers zijn gebruikt, die volgens een herhaalbare bewerking propor tioneel correct zijn weergegeven. Ze kunnen toch de werkelijkheid vertekenen, bijvoor beeld doordat er een te kleine representatieve waarde aan de symbolen is toegekend. Ze kunnen oneerlijk zijn doordat bepaalde relevante informatie bewust is weggelaten. Zo verdoezelt men bijvoorbeeld de locatie van militaire installaties. In het verleden liet men dergelijke locaties wit op de kaart, totdat men zich realiseerde dat juist die witte gebieden onwelkome bezoekers aantrokken, waarna men die gebieden als fictieve landschapspar ken ging weergeven. De kaarten kunnen ook oneerlijk zijn, omdat in plaats van de werkelijk heid weer te geven, de kaarten zijn aangepast om een boodschap die ze wilden brengen. Bijvoorbeeld dat de ene spoorwegverbinding Figuur 1 - De rol van de kunstenaar volgens Paul Klee (1920).

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2014 | | pagina 6