Aanbieding Bosatlas van
het Cultureel Erfgoed
Verslag
16 oktober 2014 offreerde uitgever Peter Vroege in het Rijksmuseum het eerste exemplaar van de Bosatlas van het
Cultureel Erfgoed aan Martine Gosselink, hoofd Geschiedenis van het Rijksmuseum. Het was een zeer passende
omgeving om aan deze nieuwe indrukwekkende productie aandacht te besteden.
2014-6 I Geo-Info
25
Figuur 1 - Oudste nog bekende voetbalclubs in Nederland. Bron: Bosatlas van Figuur 2 - Actieve schutterijen in Noord-Brabant en Limburg. Bron: Bosatlas
het Cultureel Erfgoed, uitgeverij Noordhoff, Groningen. van het Cultureel Erfgoed, uitgeverij Noordhoff, Groningen.
Figuur 3 - Het productieteam van Noordhoff Uitgevers op locatie.
Het is een sprankelend kartografisch overzicht
geworden van ons stoffelijk zowel als immate
rieel erfgoed, dat loopt van kastelen, kerken en
musea naar de voetbalcompetitie, popmuziek
en straatnamen. Wat echt verbluffend is, is
hoeveel van de behandelde immateriële
verschijnselen ook in kaartvorm kunnen
worden gevangen en wat een interessant en
verhelderend spreidingsbeeld dat oplevert.
Daarnaast zijn er veel inventieve infographics
en prachtige foto's.
In het programma van de aanbieding introdu
ceerde Peter Vroege de verschillende hoofd
stukken van de atlas (zoals cultuurlandschap,
werkplaatsen en fabrieken, verdediging, vermaak
en cultuur en tenslotte ons erfgoed in het
buitenland). Per thema worden de markante
monumenten en de relevante musea waar ze
te zien zijn,vermeld. Daarom fungeert de atlas
eigenlijk ook als een culturele reisgids voor
Nederland - weliswaar te groot om mee te
nemen, maar uitstekend geschikt om de reis
mee te plannen. Dat wordt nog versterkt door
een overzicht van het erfgoed per stad, waarbij
van 25 steden wordt vermeld wat er allemaal aan
verschillende soorten erfgoed te zien is.
Vervolgens gaf Cees van 't Veen, directeur van
de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (de
instantie waar Monumentenzorg en de ROB in
zijn opgegaan) aan wat het belang van de atlas
was voor de erfgoedsector: "Het zichtbaar en
tastbaar maken van onze cultuurhistorie draagt
bij aan de draagvlakverbreding voor behoud
en herstel ervan en bevordert cultuurhistorisch
toerisme en recreatie, die economisch steeds
belangrijker worden. Daarmee is een algemeen
maatschappelijk belang gediend, de ultieme
doelstelling van de Rijksdienst". Zijn dienst heeft
intensief meegewerkt aan de atlas. Daarna
vond de aanbieding plaats en werd er gebor
reld met al degenen die aan de atlas hadden
meegewerkt.
Ferjan Ormeling