THEMA 2015-4 I Geo-Info SUMMER SCHOOL HISTORY OF THE BOOK 15 ander land. Dit zou idealiter moeten resulteren in 26 kaarten, op alfabetische volgorde, van 26 landen, van A tot Z. De kaarten worden geselecteerd in overleg met de onderzoekers van Explokart en zijn afkomstig uit de collectie van de UvA. Van de zijde van Explokart wordt gezorgd voor de nodige toelichting in het Nederlands (met een samenvatting in een of twee zinnen in het Engels). Metadata worden ontleend aan de catalogus van de Univer siteitsbibliotheek. Uiteraard is het hierbij de bedoeling door de nodige variatie de breedte en verrassende kwaliteiten van de kaartcollec tie onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan afwisseling in kleur, ouderdom, soorten kaarten etc. Bij elke posting wordt ook in een telkens terugkerend zinnetje verwezen naar het Jaar van de Kaart, de ICA e.d. De expositie 'Op zoek naar Van Santen de kleuren van de Gouden Eeuw' (oktober 2015-januari 2016) Nederland nam in de zeventiende eeuw internationaal een vooraanstaande positie in bij de productie van boeken, atlassen en prenten. Niet alleen de kwaliteit en hoeveel heid waren befaamd, maar ook 'de versiering': het aanbrengen van decoratieve grafische elementen en kleuren. Over de kunstenaars die kaarten en prenten inkleurden, de zgn. 'const- en caertafsetters', is weinig bekend. Zij waren ambachtslieden en werkten doorgaans anoniem. De belangrijkste uitzon dering op deze regel is Meesterafzetter Dirk Jansz. van Santen (Amsterdam, 1637-1708). Van Santen werkte voor de belangrijkste opdrachtgevers van zijn tijd: vooraanstaande drukkers, vermogende verzamelaars en invloedrijke patriciërs. Van Santen gebruikte voor zijn inkleuring kostbare kleurstoffen als goud, zilver, karmijn en ultramarijn. Hij werkte in een gedurfde en toch verfijnde, rijke stijl die tegelijk barok en klassiek was met een ongeëvenaard coloriet. Ook initialen, vignetten en opschriften in de tekst werden door hem schitterend gekleurd en verguld. Van Santen voorzag losse pren ten van kleur, kleine emblemata- en dicht bundels, maar ook Bijbels op kloekformaat en meerdelige atlassen. Luxe exemplaren op groot papier en 'afgezet' met gebruikmaking van de fraaiste en kostbaarste materialen werden ten geschenke gegeven aan vorsten en staatslieden. Na zijn dood boden verzamelaars uit heel Europa op veilingen tegen elkaar op om werk van Van Santen te bemachtigen. Van Santens werk maakt bij uitstek duidelijk dat kleur een integraal onderdeel kan zijn van het ontwerp en de zeggingskracht van grafiek uit de Gouden Eeuw. Daarnaast laten kunst- en kaartafzetters, en in het bijzonder Van Santen, een andere, weinig bekende voorkeur van zeventiende-eeuwers zien voor fel, sprankelend kleurgebruik. Goed bewaard in met zorg gebonden boeken en atlassen en beschermd tegen daglicht waaraan schilderijen onvermijdelijk zijn blootgesteld, bleven Van Santens kleuren fris, helder en contrastrijk - alsof ze gisteren zijn aange bracht. Aan dit specifieke en visueel aantrekkelijke aspect van de Nederlandse boek- en cultuur geschiedenis is tot op heden weinig gerichte aandacht besteed. In de tentoonstelling die de Bijzondere Collecties van de UvA hierover organiseert, wordt een overzicht gegeven van de relevante ontwikkelingen in de Nederlan den van ca. 1480 tot ca. 1720, met als centrale figuur en hoogtepunt meesterafzetter Dirk Jansz. van Santen en zijn werk. Tijdens recent onderzoek is een belangrijk deel van Van Santens werk gelokaliseerd en aan hem toe geschreven. Daardoor is het nu voor het eerst mogelijk een fraai en representatief overzicht samen te stellen van het veelzijdige werk van deze 'Rembrandt onder de const- en caertaf setters van de Gouden Eeuw' voor een groter publiek. Dit gaat vergezeld van aansprekende achtergrondinformatie over Van Santen, zijn vakgenoten en de liefhebbers van zijn werk. Door met name Van Santens kartografische werk (ook publicitair) te benadrukken kan deze expositie mede worden geschaard onder de activiteiten die vanuit de Bijzondere Collecties worden ondernomen in het kader van het Jaar van de Kaart. De expositie loopt van eind oktober 2015 tot eind januari 2016 en is te zien in de expositieruimte van Bijzondere collecties aan de Oude Turfmarkt. Jaarlijkse Summer School De Leerstoelgroep Boekwetenschap en handschriftenkunde (UvA) - History of the Book en de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam organiseren sinds 2010 jaarlijks in augustus een Summer School over de geschiedenis van het boek. Het aanbod van cursussen, workshops en evenementen is aantrekkelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in boekgeschiedenis: onderzoekers, studenten, bibliotheek- en museummedewerkers en alle andere liefhebbers van boeken en manuscripten, bibliotheken en antiquariaten, druktechnie ken en typografie. In 2015 vindt de Summer School History of the Book plaats van 17 tot en met 28 augustus. Mede met het oog op het Jaar van de Kaart wordt - als onderdeel van de Summer School 2015 - een workshop gegeven met als thema: 'De kartering van Nederland'. In deze work shop wordt ingegaan op de bijna tweedui zend jaar kartering van Nederland. De oudste kaart waar Nederland op staat dateert al uit de oudheid. Deze kaart toont slechts enkele rivieren en steden. Pas in de loop van de 16e eeuw komen er meer nauwkeurige kaarten beschikbaar van het Nederlandse grondgebied. Eerst in de tweede helft van de 19e eeuw is het hele koninkrijk nauwkeurig gekarteerd in de zogenaamde stafkaarten en Bonneblaadjes. Diverse kaarten worden besproken en getoond. Oude kaarten zijn tijdgebonden uitdrukkingsmiddelen. We kunnen ze niet zonder kennis van hun context gebruiken, dus zullen we voor een goed begrip ervan de toenmalige opvattingen bij het vervaardigen van kaarten moeten achterhalen. Wie waren verantwoordelijk voor het verzamelen van de informatie? Hoe is deze informatie bijeen gebracht? Voor welk doel werden de kaarten gebruikt? Het raakvlak van de historische kartografie met andere vakgebieden en wetenschappen is zeer groot. Een belangrijk onderdeel is dan ook de vraag hoe tegen woordig oude kaarten als historische bron gebruikt kunnen worden. Wat mogen we wèl en wat mogen we niet uit oude kaarten aflezen? De workshop, verzorgd door Peter van der Krogt, wordt vanzelfsprekend rijk geïllustreerd met een PowerPoint-presentatie, waarbij zo veel mogelijk voorbeelden uit de omgeving worden gebruikt. Voor meer informatie zie www.aanmelder.nl/ summerschool-historyofthebook. Cursus historische kartografie door dr. Peter van der Krogt Bij de Bijzondere Collecties van de UvA wordt - mede met het oog op het Jaar van de Kaart - in het najaar van 2015 voor het eerst een Cursus Historische Kartografie georga-

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2015 | | pagina 17