"Meer dan 1.000 miljard blokjes geven Nederland waarheidsgetrouw in Minecraft weer" 2016-3 I Geo-Info Geocraft.NL 5 Figuur3 - Duidelijk waarneembaar zijn de heipalen die tot op de eerste zandlaag zijn geheid. Ook zie je de metrotunnels en het rioolsysteem (detail van figuur 1). wen, wegen en bruggen, kortom alle topo grafische elementen zijn aanwezig tot op het detail van boom en dakkapel. Er is gebruik gemaakt van verschillende open data bronnen: de AHN2, ToplONL, BAG, AHN2 en het boomregister, zie figuur l. Normaliter zou dit proces meerdere jaren rekentijd ver gen. Maar door gebruik te maken van cloud based parallel computing op het Microsoft Azure Batch Platform, kon Geodan 31/5 reken- jaar terugbrengen naar 1% dag. Door de grote mate van detail herkennen mensen die Ne- derland-in-Minecraft bezoeken hun omgeving in Geocraft direct. Deze virtuele wereld wijkt alleen af van de echte, als er bouwplannen zijn gerealiseerd die jonger zijn dan de meest recente open databestanden (AHN2 en BAG). Een slimme 3D-database van NL Omdat Geocraft is gekoppeld aan Spatial Data Infrastructures, kan Geocraft.nl worden uitge bouwd tot een driedimensionale database van Nederland waaraan alle denkbare ruimtelijke informatie kan worden toegevoegd. Zo is zowel de diepe als de ondiepe ondergrond in Geocraft beschikbaar. Graaf een sleuf en je ziet precies welke aardlagen er onder je voeten zitten (zie figuur 2). Maar je zou ook een kop peling kunnen maken met bijvoorbeeld www.vergunningen.info, zodat je direct kunt zien welke regelgeving en welke vergunnin gen er op die plek van kracht zijn. Bovendien kun je de impact van veranderin gen berekenen en visualiseren. Je zet bijvoor beeld een bepaald type windmolen neer en in gekleurde zones wordt weergegeven waar dat in welke mate geluidsoverlast veroorzaakt (zie figuur 4). Of je selecteert een gebied en Geocraft berekent instantaan hoeveel kuub zand, klei of veen er tot een bepaalde diepte in de ondergrond zit. Geocraft.NL kwam tot stand op initiatief van GeoFort [2]. Nadat op het Jeugd journaal bekend werd gemaakt dat heel-Nederland-in-Minecraft online voor iedereen toegankelijk was, veranderde dit al snel in een land vol lavastromen en obscene bouwsels. Maar spontaan mel den zich ook kinderen die juist wilden hel pen. En zo kwam crowd-sourced in-game management tot stand. Inmiddels heeft iedere provincie een GeoCommissaris van de Koning en zijn er honderden GeoBur- gemeesters. Zij kunnen bouwrechten verstrekken door percelen van het GeoKa- daster uit te geven aan Minecraft-spelers die zich registreerden als GeoBurger. Je kunt Nederland-in-Minecraft bezoeken via geocraft.nl. Duizenden kinderen heb ben zich al als GeoBurger geregistreerd; zij bouwen mee aan virtueel Nederland door de grijze contouren te vervangen door realistischer kleuren. Het resultaat is prachtig om te zien, zie bijvoorbeeld De Dam (Amsterdam), de Rotterdamse haven, de Eusebius kerk te Arnhem of het Vredespaleis in Den Haag. Geocraft.NL is uitgegroeid tot een mooi voorbeeld van crowd-based nationale samenwerking. Geocraft als ontwerptool Op verschillende Technasia lopen projecten waar bij scholieren Geocraft gebruiken om oplossingen te bedenken voor diverse actuele vraagstukken. In IJburg maakten scholieren ruimtelijke plannen voor de herinrichting van hun buurt. Een archi tect bracht de ideeën samen in een realistisch uitvoerbaar ontwerp, waarvoor bij de scholieren natuurlijk direct draagvlak te vinden was (zie Figuur4 - Bourtange in Geocraft. Virtueel is rechts een windmolen geplaatst; de gekleurde zones geven weer waar in welke mate sprake is van geluidsoverlast.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2016 | | pagina 7