O "In Nederland speelt 80 procent van de tieners met Minecraft, wereldwijd wordt het aantal gebruikers op 70 miljoen geschat" "Scholieren in Zaandam richten zich op het energiezuiniger maken van hun omgeving en krijgen daarvoor een virtueel budget" Vt i 2016-3 I Geo-Info 7 hadden meer oog voor de impact en de moge lijkheden van hun ontwerp. Bovendien ervoeren ze meer ontwerpvrijheid: aanpassingen en ver anderingen konden makkelijk en snel worden doorgevoerd. Daardoor ontstond de mogelijk heid om 'schetsend te ontwerpen'. Figuur7 - Vredespaleis te Den Haag in Geocraft.NL. In Nederland speelt 80% van de tieners met Mine- craft, wereldwijd wordt het aantal gebruikers op 70 miljoen geschat. Nu gaat dat nog voornamelijk om kinderen, de volwassenen-van-de-toekomst. Maar Geodan verwacht dat de volwassenen-van- nu hun voorbeeld snel zullen volgen. Inmiddels zijn verschillende gemeenten in binnen- en bui tenland geïnteresseerd in toepassingen van Geo- craft, bijvoorbeeld voor het betrekken van burgers bij de herinrichting van hun leefomgeving. De belangrijkste verbetering was wellicht de groepsdynamiek: door gezamenlijk tegelij kertijd in dezelfde virtuele omgeving aan de slag te zijn, was het praktisch onmogelijk langs elkaar heen te werken. Dat leidde tot meer in teractie en afstemming. De noodzaak om acties van te voren te benoemen en inhoudelijk te motiveren was groter, want oorzaak en gevolg van verschillende handelingen werden direct duidelijk: "Waarom doe je dit, waarom doe je dat, hoe gaan we het doen, hoe kunnen we het oplossen?" Dit leidde tot een min of meer conti nue uitwisseling van inhoudelijke argumenten en synergetische samenwerking. Met uiteinde lijk een opvallend beter eindresultaat. Burgerparticipatie Geocraft werd op de Smart City Expo te Bar celona gepresenteerd en direct werd duidelijk dat hier wereldwijd belangstelling voor is. Via internet kan een Geocraft wereld voor grote groepen mensen toegankelijk gemaakt wor den. Zo biedt Geocraft een laagdrempelige manier om burgers mee te laten denken en bouwen aan de toekomst. Want net als met LEGO snapt de gebruiker al snel hoe het bou wen met blokjes werkt. Bovendien kunnen in deze omgeving allerlei processen worden ge simuleerd en gevisualiseerd, zodat ontworpen oplossingen kunnen worden getest [1]. Smart Governance Na decennia van globalisering lijkt de tendens nu te keren. Overheden streven naar Smart Gover nance door de lokale mogelijkheden optimaal te benutten: bottom-up in plaats van top-down. Niemand kent de plaatselijke mogelijkheden immers beter dan de mensen die ter plaatse wonen en werken. Kleinschalige initiatieven en lokaal ondernemerschap worden gezien als alter natief voor omvallende internationale giganten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je de krachten bundelt en een netwerk creëert van lokale initi atieven die levensvatbaar zijn en elkaar aanvul len en versterken? Een slimme en eenvoudig toegankelijke 3D-database van NL faciliteert het uitwisselen en genereren van kennis, inzicht en ideeën. Met de technologie van vandaag kunnen veel meer mensen effectief worden betrokken bij ruimtelijke plannen. Geocraft als platform voor burgerparticipatie biedt veel perspectief. Referenties [1] Scholten et al, 2016: Geocraft as a means to create Smart Cities, getting the people of the place involved - youth included -. Boekje gepresenteerd op de Advanced Brainstorm Carrefour "The Science of the City" 20-23 maart 2016 te Napels. [2] GeoFort is een educatieve attractie op een spannend fort in de Nieuwe Hollandse Waterlinie op het gebied van kartografie en navigatie, zie www.geofort.nl. Op 9 juni 2016 won GeoFort de 2016 Children in Museums Award; het mag zich het komende jaar het beste museum voor kinderen ter wereld noemen. Noot: Geen officieel Minecraft-product. Niet goedgekeurd door of geassocieerd met Mojang. Steven Fruijtier is Systeem Architecten Research Manager bij Geodan en bereikbaar via steven.fruijtier@geodan.nl. v Henk Scholten is CEO en oprich ter van Geodan en Scientific Director SPiNlab bij de Vrije Universiteit Amsterdam. Henk is bereikbaar via henk.scholten@geodan.nl.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2016 | | pagina 9