BabyWaze
Column
2016-5 I Geo-Info
Er is in onze sector al heel wat af gejubeld over het
succes van Pokémon GO - eindelijk weer een killer-app die
gebruik maakt van 'onze' Geo concepten. Ga maar na: buf
fering, tracking/tracing, mapping, geo fencing, volunteered
geographic information (VGI), Bekende technieken in een
nieuw jasje. Wat zijn we goed bezig!
Maar dan toch even met de beentjes op de grond.
De kern van het succes van deze game zit hem niet primair
in Geo maar komt toch echt vanuit de gamewereld. Het zit
hem vooral in 'game mechanics, of spelmechanismen die
in deze apps worden toegepast. Nu ben ik geen gaming-
expert, maar mijn collega (en 'game-guru') Ed Fennema
heeft me dit een keer haarfijn uitgelegd. Goede games
bevatten een aantal op elkaar afgestemde game-mechanics
die spelers letterlijk het spel inzuigen. Denk hierbij aan
elementen zoals competitie, scores, navigeren, vinden/
vangen, 'voorraad, intelligentie, samenwerken, fantasie/fictie
enzovoort.
Toen ik Ed leerde kennen, zo'n 4 jaar geleden, heeft hij
bovendien voorspeld hoe het eerste succesvolle real life
GeoGame eruit zou zien - juist ja: een Pokémon GO-achtig
spel. Ik ben helemaal niet vies van innovatie maar denk dat
ik hem destijds nog wat glazig heb aangekeken - vast leuk
voor een verdwaalde game-addict..
Mijn eigen (serious) real life GeoGame-ervaring ging
destijds (2012 ongeveer) nog niet veel verder dan het heel
aardige 'sociale navigatieprogramma' Waze, waarbij deelne
mers realtime actuele informatie over mobiliteit verzamelen
en delen binnen de Waze-community. Zo kon je punten
verzamelen en opklimmen op de sociale ladder: van baby-
wazer (met speen), via waze-ridder (met schild) en waze-
krijger (met zwaard) naar de top 1%, de koninklijke wazer.
En ja, het was een beetje gênant om als baby-wazer met
fopspeen rond te rijden..
Ed ging later nog verder in zijn betoog: de 'virtual live'
gaming-wereld en de 'real live' Geo-wereld worden uitein
delijk twee kleuren in één 'integrale werkelijkheid. Oké, dat
is supergaaf (we praten intussen over 2013), en 3D in Geo
wordt volwassen. We konden al hele steden in 3D weer
geven. Volgens Ed is er nog meer: "Game-mechanics gaan
binnenkort een rol spelen bij professionele besluitvorming
processen. Spelers (beslissers) bewegen zich in zo'n integrale
werkelijkheid". Dit is zo realistisch dat een toekomstscenario
intens beleefd en gevoeld wordt. Door spelers in zo'n arena
met en tegen elkaar te laten spelen ontstaat een geheel
nieuwe dynamiek, communicatie en begrip. Vast(geroeste)
verhoudingen, vooroordelen, rangen en standen worden in
de hitte van de strijd losgelaten. En dat leidt tot verrassende
nieuwe inzichten...en betere besluitvorming. Als dat eens
zou kunnen.
Voor mij persoonlijk was game en Geo nog geen blijver
tje. Eind 2013 ben ik afgehaakt als actieve Wazer - ik was nog
maar net de Baby Waze-status ontgroeid. Blijkbaar was ik wat
te nuchter voor GeoGames in mijn real life en waren de 'game
mechanics' niet sterk genoeg om me te binden. Een directe
aanleiding was ook het feit dat Waze door Google werd
overgenomen. Hoe zat dat met de Waze-community?
Zomer 2016, we zijn weer enkele jaren verder, is de
voorspelling van Ed over de Pokémon-achtige game letterlijk
uitgekomen en worden we op een vrijdagmiddag door zijn
team uitgenodigd om proefkonijn te zijn voor de bètaversie
van zijn droom.
We gaan wandelen in een toekomstige 3D-wereld,
gemengd met een actuele real life 3D-GIS-omgeving.
Een deel van ons kantoor is hiervoor als gamelab, een soort
van virtuele 'cave', ingericht. We mogen ons tooien met een
nieuw soort VR-bril en twee draadloze wonderstaaljes. We zijn
nog wel bekabeld, alsof we een ruimtewandeling gaan
maken. De eerste stappen:
we mogen één van de virtuele deuren openen die ons
toegang verschaft tot verschillende werelden en zo kom ik
(a la Henny Huisman) plots terecht in de binnenstad van Oss.
Ik schuifel wat onwennig rond en mag van ontwerper Steven
even uitrusten in de schaduw van een boom. Hij laat en pas
sant de zon even ondergaan en voila, ik zit onder een sterren
hemel. Doe een poging om zonder kleerscheuren een drukke
weg over te steken. Voorts zie ik de eerste concepten waarbij
spelers met de wonderstaajes samen in 3D kunnen bouwen
en ontdek dat dezelfde staafjes me kunnen 'teleporteren' naar
een ander deel van de stad. "Beam me up Scotty!"
Enigszins puzzled koppel ik me af van de devices en ben
zwaar onder de indruk. Wat is dit? Waar gaat de combinatie
geo en games ons brengen? Als nuchtere geo-adept krijg je
het gevoel dat je niet meer echt 'in the lead' bent en dat de
toekomst van ons vakgebied wordt aangejaagd door een
geheel andere wereld. Misschien is daar helemaal niets mis
mee toch? "Baby Waze forever!"
Theo Thewessen
Lector Location Intelligence, HAS Hogeschool
Directeur Geodan
theo.the.wessen@gecjdan.nl