Redactioneel
Jonna Bosch
Welkom in de realiteit. Of toch niet? Het ene ogenblik jaag je op Pokémon
in augmented reality, het volgende moment sla je met een hamer op je
duim tijdens het klussen. Wat is echt? En wat betekent dit voor de GIS-er?
Daar moest ik aan denken toen ik enkele weken geleden met de Ocular Rift
door een virtuele wereld van het Kadaster doolde. Gemaakt met 3D-geodata
en streetview foto's.
Het is Luilekkerland op (geo)datagebied: open, 3D, 4D, linked, smart, big,
virtueel, augmented... Wat een feest, of is het meer een rovershol van Ali Baba?
Als ik kijk naar wat mij persoonlijk bezighoudt de afgelopen maanden, dan
kom ik uit op een aantal thema's: Hoe interesseren we (jonge) mensen
voor de geo-wereld? Wat zijn de (visualisatie)mogelijkheden van al die
data? Waar zijn de grenzen of problemen van open en linked data?
Dat ik niet de enige ben die hier over nadenkt, blijkt ook uit de Geo-Info
die u voor u hebt liggen. De datavisualisatie neemt een vlucht dankzij
Open AHN, waardoor 3D ingezet kan worden om de vastgoedsector van
de toekomst in GIS te overtuigen. Of waarmee de kadastrale rechten beter
zichtbaar worden. En natuurlijk komt die realiteit dan weer om de hoek
kijken, met virtual reality projecten en natuurlijk Pokémon, dat opduikt als
inzet bij de agri-sector.
Ook de mooie term PokéGeografie heb ik gespot. Wie weet kunnen we
meer jongeren voor ons vakgebied interesseren als het vak Aardrijkskunde
voortaan 'PokéGeografie GeoCraft' gaat heten. Biologie, scheikunde
en natuurkunde kan 'Meten weten' worden, waarbij proefles en
onderzoeken met apps in het veld worden uitgevoerd. Gaming en
programming combineren met online atlassen en meten met apps.
Verslagen maken met maptooling en 3D-visualisatietechnieken...
Revolutie! Maar misschien draaf ik wat door...
Het leven als GIS-er lijkt soms wel een sprookje. Alice (AlGis?) in Wonderland.
Daar moeten we toch mensen mee kunnen betoveren, doe je mee?
2016-5 I Geo-Info