PokéGeografie
Column
2016-5 I Geo-Info
Ik ben een fanatiek wandelaar. Ik probeer per week aan
minstens 100.000 stappen te komen. Het nadeel van wande
len is dat het toch wel heel veel tijd in beslag neemt. Het is
heerlijk om in die tijd je verstand op nul te zetten of om juist
eens wat langer over een bepaald onderwerp na te denken.
Maar, als je zoveel wandelt als ik dan komt het voor dat je je
gewoonweg tijdens de wandeling verveelt. Ik was deze zomer
dan ook heel blij met een game die je tijdens het wandelen
kunt spelen. Ik ben verslaafd geraakt aan Pokémon GO.
Op zich is Pokémon GO geen spannend spel. Je gaat
in de echte wereld op zoek naar virtuele monstertjes die je
vervolgens met een Pokémon-bal kunt vangen. Je gooit deze
ballen naar Pokémon in augmented reality. Nieuwe ballen
vind je weer op speciale plaatsen waar je naar toe kunt lopen,
zogenaamde PokéStops. Als je voldoende Pokémon hebt
gevangen kun je ze sterker maken en met ze vechten en
trainen in Gyms. Meer is het niet. Toch ben ik het spel gaan
proberen.
Zoals ik al zei heb je tijdens het wandelen veel tijd om
na te denken. Combineer dat met Pokémon GO en je gaat
jezelf vanzelf dingen afvragen. Welke data gebruiken ze voor
de kaart waarop je loopt? Hoe hebben ze uitgevonden waar
je het beste PokéStops kunt plaatsen? Pokémon verschijnen
in je buurt. Hoe bepalen ze waar en wanneer dat gebeurt? Ik
ben op het internet gaan struinen en dan blijkt er een hele
community zich af te vragen hoe dit werkt. Er zijn vele blogs,
artikelen en discussieforums te vinden.
Het leuke is dat heel veel dingen rond Pokémon GO een
directie relatie hebben met ons werkveld. Zo zijn de Poké
Stops heel interessante POI's. Ze zijn gemaakt met een eerdere
app van de maker achter Pokémon GO, Niantic. De achterlig
gende dataset is middels crowd-sourcing gemaakt. Iedere
PokéStop is een opvallende plek. Er staat vaak een kunstwerk
of een opvallend bord. De Pokémon zelf worden op plekken
geboren (spawning) waar ze zich thuis voelen. Magikarp is te
vinden bij sloten en rivieren omdat het een vis is. Pidgey, een
duif, is vooral in stedelijk gebied te vinden. Je zou dit Poké-
topografie kunnen noemen. Pokémon komen tevoorschijn als
je bij ze in de buurt komt. Ik denk dan direct aan buffers met
een afstand en geofencing. Je wordt ook nog eens beloond
als je een bepaalde afstand hebt gelopen omdat je tijdens
het lopen eieren uitbroedt. De app doet dus aan tracking en
tracing.
Een paar weken nadat het spel uitkwam, kwamen er
websites waarop je op een kaart kon zien waar de Pokémon
zaten en hoelang ze daar nog bleven zitten. PokéVision was
één van deze websites, gebouwd door een paar jongens
die elkaar graag wilden helpen bij het vinden van Pokémon.
Ze hadden onze basiskaart gekozen om daarop te laten zien
waar ze zaten. De kaart bleek niet alleen voor de kleine groep
vrienden nuttig. In een paar dagen liep het aantal hits per dag
op tot 4 miljard. Zo raak je ineens erg betrokken bij de hype.
Voordeel was dat we onze schaalbaarheid optimaal konden
testen.
Met nog fanatiekere op Pokémon jagende collega's dan
ikzelf zijn we gaan kijken of we nog een stap verder kunnen
gaan in het combineren van de geo-wereld met de Pokémon-
wereld. Zo is er een app waar Pokémon-jagers kunnen aan
geven waar zij Pokémon hebben gezien. We zijn de website
achter de app gaan bestuderen en hebben uitgevonden
hoe we deze zogenaamde sightings realtime binnen konden
halen zodat we ze als een laag in verschillende toepassingen
kunnen gebruiken. Vervolgens zijn we de sightings ook in
een big database gaan opslaan. Met behulp van heatmaps
en hotspotanalyses op deze data hebben we heel interes
sante patronen ontdekt. Zo zie je waar bepaalde zeldzame
Pokémon vaker verschijnen, ook wel een nest genoemd.
Ook kun je heel goed zien waar veel spelers bij elkaar komen
omdat de kans op zeldzame Pokémon daar groot is. Kijkduin
en het Vondelpark zijn duidelijk heel populair. Al met al een
heel leuke manier om nieuwe innovatieve GIS-technologieën
optimaal te testen. We ontdekken steeds weer nieuwe toepas
singen.
Al met al zit er veel meer achter Pokémon GO dan je in
eerste instantie zou denken. Ik heb ook best wel een aantal
ideeën over wat er nog meer mee zou kunnen. Het zou leuk
zijn als de makers van het spel nog meer geo-gerelateerde
dingen aan het spel gaan toevoegen. Maar zelfs als ze dat niet
gaan doen blijf ik nog wel even verslaafd. Pokémon GO geeft
je een reden om steeds weer een stukje verder te wandelen
om toch nog net die laatste Pokémon te vangen die je nog
niet hebt. "Gotta catch 'em all!!!"
Jeroen van Winden
Ch ief Technology Officer
Esri Nederland
jvanwinden@esri.nl