III K* - i0ï3 o- 2016-5 I Geo-Info 57 Voorbeelden van zoekopdrachten zijn alle winkels in een stad die toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers of alle fietsknooppunten in een provincie. Het workshopmateriaal is door Willy gedeeld via GitHub. Zoals gezegd is OpenStreetMap crowd- sourced, dus iedereen kan meehelpen de kaart te updaten. Dan moeten wel de juiste tags worden gebruikt, en komt ook geocode- ren weer om de hoek kijken. Hoe ingewikkeld het is om de juiste tags te gebruiken werd uitgelegd door Willem Hoffmans en Barend Köbben. Daarnaast demonstreerde Willem ook hoe geocoderen op basis van de BAG werkt. Het is mooi om te zien dat ondanks (en dank zij!) alle verschillende mensen die bijdragen, met verschillende meningen over bijvoor beeld tags, OpenStreetMap zo compleet, up-to-date en bruikbaar is geworden. LocalFocus Nieuwsmedia kunnen interessante dingen doen met datajournalistiek. Maar vaak hebben redacties niet de expertise in huis om aan de slag te gaan met databestanden. Vanuit dat idee is LocalFocus ontstaan: een datajourna- listieke nieuwsdienst opzetten voor regionale en lokale media. Het bedrijf is succesvol; DeVolkskrant, De Telegraaf, Tubantia, Nu.nl en NOS zijn slechts enkele voorbeelden van gebruikers van LocalFocus. Jelle Kamsma, oprichter en eigenaar van LocalFocus, vertelde ons er meer over. LocalFocus is een dataplatform. Het bedrijf verzamelt 'nieuwswaardige' gegevens en zet deze klaar voor gebruik. Door bovenop het dataplatform slimme en gebruiksvriendelijke visualisatietools aan te bieden, kunnen media snel en eenvoudig eigen visualisaties maken. LocalFocus maakt voor haar diensten onder andere gebruik van D3.js en OpenStreetMap. Ook in dit geval is het geocoderen van gege vens een belangrijk issue. Omdat de Nomina- tim geocodeer-service van OpenStreetMap niet voldoet, ontwikkelt het bedrijf een eigen geocodeer-service op basis van OpenStreet Map: http://geocode.localfocus.nl Visualisatie met D3 Als visualisatietool voor digitale producten is D3 een veel gebruikte tool. NY Space/Time en LocalFocus maken er bijvoorbeeld gebruik van. Dan wil je er zelf natuurlijk ook wel eens mee aan de gang! Barend Köbben verzorgde een workshop D3. Met deze krachtige Javascript-library bouw je dynamische data vi sualisaties voor het web. Je kunt er ook mooie interactieve kaarten mee maken. Barend liet zien hoe hij geografische datavisualisaties programmeert met D3.js. A e FACTUAL PHCSFTEOfc 1»7-19É1 Perceived distances 1977-1981 and fr 1 Siudeiiu dnufte Eaaiftfa-Euföp^aa dtle* too 0 for hjkI Sotiilï«'rn*EyKip#An lo Htew 0 j CÜeïriu êmniB# ujm jilt Iwucar-r im£EuüJ 1'ütMf cTsdÊlT^IKJ faWVpfWWrrVd6^ - -T -! (r-wr'tt-y fKIlLt,mA CBfekifr i-J O O /o wM. nlnv «ld Figuur 8 - Een Dg-kaart. Oost-Europa is verder weg dan Zuid-Europa, volgens de studenten. Programmeren klinkt al gauw moeilijk, maar het bleek dankzij de workshop vrij eenvoudig... Een groot voordeel van deze manier is dat je alle visualisatiemethoden zelf in de hand hebt, waar een desktop-GIS je voorgedefinieerde mogelijkheden biedt. Zo is het heel lastig om in een desktop-GIS kwantitatieve data en kwalitatieve data te combineren. Denk aan een gebouw waarbij op i x/y-locatie op meerdere verdiepingen geluid wordt gemeten. Het is dan óf het geluidsniveau (zacht/normaal/hard) óf de verdieping die je kunt weergeven, een combinatie is zonder enorme bewerkingen niet mogelijk. Met D3 is dit door de keuzevrijheid wel mogelijk. Het wordt dan wel nóg belangrij ker om goed na te denken over wat een goede weergave is voor de data! Een aantal illustratieve voorbeelden vind je op zijn webpagina barendkobben.com/d3tests. De link naar Barends workshop vind je ook terug in de Maptime Summercamp Github-repository. op het bot te ontleden en van alle opsmuk te ontdoen ontstaan meestal de beste kaarten en datavisualisaties. Dat is ook de weg die Mondri aan en bijvoorbeeld Bart van der Leck bewan delen: van realistisch naar abstract. Volgens Jonna is 'Compositie 1917 no. 4 (uitgaan van de fabriek)' een voorbeeld van perfecte kartografie. Ilfjllilsl: Priegelige kaarten De week werd afgesloten door Marijn Bosma. Vanuit zijn jarenlange ervaring als klassiek kartograaf weet hij als geen ander hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld zeer gedetailleerde data op een kleinschalige kaart te moeten weerge ven. En wat de problemen kunnen zijn bij het printen van een kaart, zoals mooie dunne lijnen die ineens wegvallen of juist extra dik worden - weg is je mooie kaart..Een goed voorbeeld van kennisuitwisseling. Zo bleek de preview modus van QGIS om je kaart te tonen in gray scale en diverse typen kleurenblindheid een echte eye-opener te zijn voor de meesten. Afsluiting met geografische zijsprongen Voor zowel Marijn als Jonna Bosch is de kunst stroming De Stijl en het werk van Mondriaan een tijdloze inspiratiebron. Door de data tot Figuur 9 - Compositie 1917 no. 4 (uitgaan van de fabriek), 1917, Bart van der Leck. Een andere bijzondere geografische zijsprong was een app voor een muzikale route. 'Coding cellist' Rinske Bosma heeft in 2014 voor een theaterroute van het Grachtenfestival en het Festival over het IJ een app gemaakt waar bezoekers naar konden luisteren terwijl ze van voorstelling naar voorstelling liepen. De app detecteert waar je loopt en past muziek en soundscapes aan op je locatie. Op de screenshot van de app zie je de route die de bezoekers liepen als rode lijn, de doorschij nend gekleurde vlakken staan voor de alle verschillende geluiden en verhalen die de wan delaars onderweg tegenkwamen. Door langer of korter in een vlak te verblijven, of van de route af te wijken, kreeg iedereen een eigen soundtrack.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2016 | | pagina 59