De winnaar is
Sneaky Mammoth!
co
co
CD
"O
CD
CD
QQ
CO
Column
2016-6 1 Geo-Info
15
Twee weken geleden was ik voor het eerst in een jaar tijd
weer eens in de gelegenheid mij in iets anders te verdie
pen dan in de opdrachtverlening voor het Digitaal Stelsel
Omgevingswet. Die opdracht is na een intensieve samen
werking tussen (de koepels van) gemeenten, waterschappen,
provincies en ministerie bestuurlijk vastgesteld. Nu even tijd
voor iets anders. Op de vraag of ik gedurende een week wilde
adviseren in een 'gamejam' heb ik dus enthousiast ja gezegd.
Het klinkt spannend 'gamejam. Ik heb niet veel ervaring
met games, kijk wel zo nu en dan over een schouder mee
en weet dat ik, zeker aan de meer constructieve varianten,
zomaar verslaafd zou kunnen worden. Verder heb ik geen idee
wat zich in de wereld van game-ontwikkeling afspeelt.
Aanleiding voor de gamejam was de uitvoering van een
motie van het SP-kamerlid Smaling. Hij vraagt de regering in
de motie om één of meerdere interactieve games te laten
ontwikkelen die zowel individueel als in de aardrijkskundeles
goed toepasbaar zijn en inzichtelijk maken hoe het maken
van afwegingen zich vertaalt in keuzes voor de inrichting van
de fysieke leefomgeving. Een mooie motie die ervoor zorgde
dat een weeklang een betrokken groep ambtenaren zich
gingen mengen in de wereld van de games.
Zo liep ik dus verwachtingsvol op maandagochtend het
Beatrixgebouw in Utrecht binnen. Daar bleek zich bovenin het
gebouw 'the prime hub for game development in Neder
land' te bevinden: the Dutch Game Garden. Een bruisende
plek waar zeventig 'promising young studios' gevestigd zijn.
Dat alleen is al heel bijzonder om te zien.
Vier van deze kleine bedrijven waren geselecteerd om
in vijf dagen tijd de uitdaging aan te gaan om een prototype
van een game over de Omgevingswet en Healthy Urban
Living te ontwikkelen. Het moest gaan om een game die op
een informatieve en interactieve manier spelers kennis laat
maken met de achterliggende gedachtes en principes van de
Omgevingswet en hen op een uitdagende manier nieuwe
vaardigheden aanleert.
In de kick-off werd toegelicht dat de Omgevingswet die
in 2019 in werking treedt voor de inwoners van Nederland
grote veranderingen met zich meebrengt. Burgerparticipatie
aan de voorkant van initiatieven speelt een belangrijke rol.
Bij de totstandkoming van besluiten, plannen en visies wordt
de positie van de burger een stuk sterker. Logisch dat in de
brainstormsessie die volgde, de deelnemers vooral vragen
stelden over hoe dat dan werkt, zo'n participatieproces.
Hoe beweegt de burger zich straks op het letterlijk en figuur
lijk op het speelveld? Om wat voor afwegingen zal het gaan?
Voor mij nog niet veel te doen. Geen vragen over of er
straks informatie beschikbaar is via het stelsel, of die informatie
hergebruikt kan worden en of die 3D is. Later in de week
kwam wel het idee van een dynamisch 3D-model dat de
gemeente Den Haag heeft ontwikkeld voorbij'. Een innovatief
idee over een 'systeem' dat burgers en bedrijven op maat
3D-informatie geeft over de kwaliteit van de fysieke leefom
geving en de regels die voor een bepaalde locatie gelden.
Omdat dit systeem ook de gevolgen van een initiatief (stel je
voor een gebouw van drie of zes verdiepingen) op de omge
vingswaarden (geluid, fijnstof, bezonning) kan uitrekenen,
biedt het alle betrokkenen snel duidelijkheid. Eigenlijk precies
wat je ook in de game wil simuleren: je ziet meteen het effect
van drie verdiepingen meer of minder.
Later in de week kwamen de vragen wat meer los.
Mooi vind ik de vondst van Firebrush: de deelnemers liepen
in een fraai vormgegeven realistische 3D-omgeving rond als
enorme stripfiguren in Madurodam. Op die manier kregen de
deelnemers heel beeldend de rol van planoloog. Daar kwam
nog bij dat de omgeving heel handig aangepast kon worden
aan de locatie van de speler, zodat de game ook echt aansloot
bij de eigen omgeving. Een speler in Utrecht ziet Utrecht, een
speler op de Veluwe ziet de Veluwe. Mooier kun je het toch
niet hebben?
Uiteindelijk bleek dit alles niet het doorslaggevende
argument voor de jury. Die keek totaal niet naar vormgeving
of naar slim gebruik van informatie, ze koos voor de game
van Sneaky Mammoth, een game die eruit zag als een plat
bordspel, maar waar de makers wel inhoudelijk een heel goed
verhaal hadden over de spelregels binnen de context van de
Omgevingswet. Maar of dat het succes in de aardrijkskundeles
zal bepalen?
Napratend met de mensen van Firebrush bedachten we
hoe mooi het zou zijn als de overheid het palet aan vormen
van betrokkenheid zoals enquêtes, burgerpanels, straatinter
views zou uitbreiden met games in een realistische omgeving.
Dat hoeven geen games te zijn met een winnaar. Het kan ook
gaan om het halen van een target aan omgevingswaarden
of het bereiken van een variant waar alle betrokkenen blij
mee zijn. De game staat er al, het is een kwestie van de juiste
ondergrond en informatie op maat invoeren. Zo bereik je een
heel andere doelgroep die in een vroeg stadium meedenkt.
Precies wat nodig is om de Omgevingswet goed te laten
werken.
Marjan Bevelander
Beleidsmedewerker Digitalisering Omgevingswet
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
MarjanBevelan der@minienm.nl
m