ogramma Onzichtbaar Nederland
om het verleden voelbaar
te maken in het landschap
dat we nu kennen
2017-1 Geo-Info 29
Zesduizend plattegronden
Het in beeld brengen van sporen uit het verleden
vraagt om historische datasets. Om de onder
grondse gangenstelsels van de mijnen in Limburg
tot leven te wekken, hadden wij de beschikking
over ruim zesduizend plattegronden. Het bij
elkaar brengen van deze kaarten, weliswaar
compleet maar van zeer uiteenlopende kwaliteit,
heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Het zien
van de ligging van de kaarten door het tonen van
de bounding boxes van alle plattegronden (met
hulp van Webmapper) was erg nuttig. Frederik
Frédérik Ruys) om de ligging van schachten en lagen zichtbaar te maken. Figuur 4 - Beeld van de uiteindelijke animatie.
Figuur 1 - Pointcloud van een maquette van Maastricht. Steeds was de uitdaging
Dienst uit diezelfde periode. Daarnaast
verdiepte ik me in de werking van afzinkbare
caissons: aan de hand van technische tekenin
gen begon ik de constructie van stalen liggers
en staalplaat in 3D te modelleren.
Historisch Maastricht als puntenwolk
Steeds was de uitdaging om het verleden
voelbaar te maken in het landschap dat we nu
kennen. Een smeulende kolenberg pal achter
huizen in Limburg. Een bizar idee dat we ons
nu niet meer kunnen voorstellen, evenals een
snelweg dwars door het oude centrum van
Utrecht, notabene dwars tussen de Domtoren
en het oude schip door. Om te laten zien hoe
dit zou zijn geweest, hebben we beelden van
anno nu gecombineerd met een gemodel
leerde wereld van de jaren zestig. Hiervoor
hebben we gebruikgemaakt van 3D-modellen
van de Domtoren (gemaakt door 3D archeo
loog Daan Claessen) en de puntenwolk-data
(pointcloud) van het AHN. Om het Maastricht
van 1750 te beleven hebben we zelf een
pointcloud gemaakt door een maquette van
verschillende kanten te fotograferen met speci
ale camera's. Voor de fotogrammetrie hebben
we een gewone fotocamera gebruikt: het
computerprogramma maakte de berekening.
De nauwkeurigheid hiervan was verbluf
fend. In tegenstelling tot het AHN bevatte de
pointcloud van Maastricht ook informatie over
de zijkanten van gebouwen evenals kleurinfor-
matie. Met een speciaal ontwikkeld programma
waarin het aantal punten strategisch kon
worden uitgedund, was bureau 422S in staat dit
model live op het scherm te kunnen bewegen.
heeft vervolgens hele infographics getekend en
3D-modellen gemaakt om alleen al inzichtelijk te
krijgen hoe de verschillende lagen en schachten
ten opzichte van elkaar gepositioneerd waren.
Dit was allemaal nodig om uiteindelijk het story-
board voor de animatie te kunnen schrijven.