succesvol DSO THEMA 'We betrekken gebruikers zo vroeg mogelijk' 2017-2 I Geo-Info En dat is nodig, want het aanvraagproces is op dit moment nog redelijk omslachtig." ledereen hetzelfde doel De projectleider is ook verantwoordelijk voor de 'look feel' van het digitaal stelsel. "Bij het inrichten van het DSO houden we ons enerzijds bezig met technologie, maar anderzijds is het ook belangrijk hoe het stelsel eruit ziet. Je moet daarbij denken aan huisstijl en webrichtlijnen. Als het er prettig uitziet en functies duidelijk vindbaar en toegankelijk zijn, bevordert dat de gebruiksvriendelijkheid." Vroeg of laat komt iedereen in aanraking met het DSO. Als systeembouwer heb je dan ook met veel partijen rekening te houden. "Dat is een uitdaging", vindt Claij. "We zijn continu in discussie met de koepels van de bevoegde gezagen. Dat zijn de vertegenwoordigers van de verschillende overheidslagen. De partijen aan de vergunningverlenende kant. Het helpt erg dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde doel nastreven: een goed werkend DSO voor alle inwoners van Nederland. Voor zowel de aanvragers van vergunningen als voor de verleners. Dankzij dat doel zitten we uiteinde lijk altijd weer op één lijn." Of dat doel in 2019 bereikt is? "Deels, maar we zijn dan nog lang niet klaar. In 2019 ligt er als het goed is een sterke basis. Tot 2024 stellen we alles in het werk om wat opgeleverd is verder te optima liseren." Minco Zijlstra, product owner bij Kadaster Sinds 1 januari 2017 is Minco Zijlstra product owner van de 'Viewer Regel en Kaart' Als belangrijke Nederlandse informatiebron voor perceelsgegevens is het Kadaster nauw betrokken bij de ontwikkeling van het DSO en de producten die daar bijhoren. Zoals de naam al doet vermoeden, kan de gebruiker op de viewer straks een gedetailleerde kaart van een gebied bekijken. Met alle relevante ruimtelijke regels erbij. Zijlstra: "Wanneer je iets wilt bou wen of veranderen in de fysieke leefomgeving, moet je weten welke regels er gelden voor dat stuk grond. Je hebt die informatie immers nodig bij het aanvragen van een vergunning. Die 'je' kan een inwoner zijn met de wens om zijn schutting te verhogen, maar ook een groot bedrijf dat wil uitbreiden. De viewer is voor iedereen." Zijlstra en zijn team geven het instrument vorm via de werkmethode Scrum. Dit is een flexibele manier om (software)producten in stappen te ontwikkelen. Van origine is 'scrum' een term uit de rugbysport. Teamleden werken daarbij samen naar één doel toe: de wedstrijd winnen. Dat is bij het bouwen van deze software niet anders. Als product owner - een van de rollen binnen de methode - zorgt Zijlstra dat de viewer een succes wordt. Hij bepaalt wat het ontwikkelteam bouwt en Minco Zijls tra waar de prioriteiten liggen. Hij heeft als het ware het roer in handen, moet ervoor zorgen dat zijn ontwikkelteam presteert. Een flinke verantwoordelijkheid dus. Complexe opgave De Scrum-methode is op haar beurt onder deel van het 'agile' werken. Dat betekent zoveel als werken volgens een vaststaand ritme. Steeds tastbare tussenversies van het product tonen aan de toekomstige gebruikers. Samen met hen bepalen wat de volgende stap is. "Binnen de IT-wereld werken we al langer volgens dit principe, maar voor de overheid is het soms best wel wennen", merkt Zijlstra. "Zo vroeg mogelijk in het project betrekken we de hele keten. Dus ook de consument. Dat is even slikken als je gewend Minco Zijlstra. bent om een product pas openbaar te maken als het helemaal af is." Deze werkwijze heeft als gevolg dat de informatie in de viewer nu nog minimaal is. Hij is nog niet compleet. Maar ondanks dat is het al wel openbaar voor een groep potentiële gebruikers. Onder gebruikers scharen zich overheden, maar ook inwoners en bedrijven. Kortom, iedereen die betrokken is bij een ver gunningaanvraag. Die variëteit aan stakehol ders maakt de opgave complex, vindt Zijlstra: "We moeten ervoor zorgen dat alle partijen tevreden zijn. Het is een grote uitdaging om een systeem te ontwikkelen waar de eenvou dige burger en een professional beiden goed mee overweg kunnen. Hun kennisniveaus en wensen verschillen sterk." Werken in sprints van twee weken Het team werkt in periodes van twaalf weken. In agile-termen noemt men die periode ook wel een increment. De eerste tien weken bestaan uit vijf sprints. Zijlstra: "Tijdens een sprint ontwikkelen we een tussenproduct, dat is in dit geval een gedeelte van de viewer. Na iedere sprint organiseren we een demo sessie waarbij we betrokkenen uitnodigen om het tussenproduct te testen. De zesde sprint is een afsluiting van zo'n periode. Aan het einde van week twaalf willen we een viewer afleveren die samenwerkt met de andere onderdelen van het DSO. Daarna beginnen

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2017 | | pagina 13