een Geoweb context
Image Image Format
Display Raster/Vector
Elements Descriptions
Features OpenGIS® Specification
for Simple Features
Data
Source
Display
Display
Element
Generator
Render
Filter
Thi
in Client
Medium Client
Thick Client
2017-2 I Geo-Info
75
Figuur 2 - Classificatie van verschillende clients (OGC, 2000).
Device
Characteristics
Image
Constraints
Style
Query
Constraints
A A
De tGAP structuur zorgt voor het opslaan van
het resultaat van stapsgewijze generalisatie
operaties. Door deze operaties wordt de kaart-
inhoud simpeler en simpeler. Bij uitzoomen
kan de beschrijving van het generalisatie
proces in deze vorm direct gebruikt worden.
Echter, bij inzoomen wordt de beschrijving
omgedraaid en leidt zo tot toevoegen van
detail aan de kaart. Deze inverse functie
noemen we in het Engels: refinement. Kaart
verfijnacties (refinement) leveren dus het toe
voegen van detail aan de bestaande kaart op.
Thin of thick client?
Bij het gebruiken van kaarten in een geoweb-
context, kunnen er vier stappen worden
onderscheiden, voordat een kaartbeeld aan
de kant van de client getoond kan worden
(ziefiguur 2):
1. selectie van de gegevens die getoond
moeten worden,
2. gegevens omzetten naar grafische primitie
ven die gevisualiseerd kunnen worden,
3. transformeren van de grafische primitieven
naar een rasterbeeld wat op het scherm
gezet wordt en
4. het rasterbeeld daadwerkelijk op het
scherm zetten.
De volgorde van deze stappen is vast. Stap 1
vindt altijd plaats op de server en stap 4 altijd
op de client. Voor de andere stappen kan
nog gekozen worden waar de stap wordt
uitgevoerd. Bij een zogenaamde 'thin' client
worden stappen 1 tot en met 3 op de server
uitgevoerd, en alleen stap 4 op de client
(aangezien voor het op het scherm zetten niet
hele krachtige hardware benodigd is), terwijl
een 'thick' client de stappen 2 tot en met 4 in
zijn geheel voor zijn rekening neemt.
Aangezien bijvoorbeeld mobiele telefoons
al heel krachtige rekenhardware aan boord
hebben, zetten we in op een 'thick' client.
Doortopologische primitieven aan de server
kant uit de tGAP structuur te selecteren en
deze op te sturen kan de overdracht over het
netwerk efficiënt worden gerealiseerd (gren
zen tussen vlakobjecten worden maar een
keer overgestuurd). Echter, voordat vlakken
getoond kunnen worden, moet een client dan
wel deze vlakken uit de topologische structuur
reconstrueren en omzetten naar grafische
primitieven. Dit is geen probleem, omdat de
client toch over de benodigde rekenkracht
beschikt.
Gegeven de tGAP structuur met een goede
vulling (zie het eerste artikel in deze serie in
het vorige nummer van Geo-Info) en de wens
om te werken met een 'thick' client rest dan
de vraag: wat is een geschikte communicatie
architectuur, voor het efficiënt overdragen
van de vario-schaal gegevens van server naar
client? We hebben in een 'thick' client-setting
drie verschillende opties onderzocht om
vario-schaal data in een web-service setting te
gebruiken.
Vraag-antwoord spel
In een webservice architectuur verloopt de
communicatie als een vraag-antwoord spel.
De client stuurt een verzoek (vraag) en hierop
levert de server vervolgens een antwoord.
We hebben drie opties (A, B en C) ontworpen,
geïmplementeerd, getest en vervolgens met
elkaar vergeleken.
Bij optie A stelt de client de vraag: voor deze
uitsnede (2D bounding box) en deze schaal wil
ik de juiste set aan topologische primitieven
ontvangen om een kaart te kunnen maken.
Het antwoord wat de server vervolgens geeft:
hier heb je een set aan topologische primitie
ven, dit moet voldoende zijn om het gebied