een Geoweb context Image Image Format Display Raster/Vector Elements Descriptions Features OpenGIS® Specification for Simple Features Data Source Display Display Element Generator Render Filter Thi in Client Medium Client Thick Client 2017-2 I Geo-Info 75 Figuur 2 - Classificatie van verschillende clients (OGC, 2000). Device Characteristics Image Constraints Style Query Constraints A A De tGAP structuur zorgt voor het opslaan van het resultaat van stapsgewijze generalisatie operaties. Door deze operaties wordt de kaart- inhoud simpeler en simpeler. Bij uitzoomen kan de beschrijving van het generalisatie proces in deze vorm direct gebruikt worden. Echter, bij inzoomen wordt de beschrijving omgedraaid en leidt zo tot toevoegen van detail aan de kaart. Deze inverse functie noemen we in het Engels: refinement. Kaart verfijnacties (refinement) leveren dus het toe voegen van detail aan de bestaande kaart op. Thin of thick client? Bij het gebruiken van kaarten in een geoweb- context, kunnen er vier stappen worden onderscheiden, voordat een kaartbeeld aan de kant van de client getoond kan worden (ziefiguur 2): 1. selectie van de gegevens die getoond moeten worden, 2. gegevens omzetten naar grafische primitie ven die gevisualiseerd kunnen worden, 3. transformeren van de grafische primitieven naar een rasterbeeld wat op het scherm gezet wordt en 4. het rasterbeeld daadwerkelijk op het scherm zetten. De volgorde van deze stappen is vast. Stap 1 vindt altijd plaats op de server en stap 4 altijd op de client. Voor de andere stappen kan nog gekozen worden waar de stap wordt uitgevoerd. Bij een zogenaamde 'thin' client worden stappen 1 tot en met 3 op de server uitgevoerd, en alleen stap 4 op de client (aangezien voor het op het scherm zetten niet hele krachtige hardware benodigd is), terwijl een 'thick' client de stappen 2 tot en met 4 in zijn geheel voor zijn rekening neemt. Aangezien bijvoorbeeld mobiele telefoons al heel krachtige rekenhardware aan boord hebben, zetten we in op een 'thick' client. Doortopologische primitieven aan de server kant uit de tGAP structuur te selecteren en deze op te sturen kan de overdracht over het netwerk efficiënt worden gerealiseerd (gren zen tussen vlakobjecten worden maar een keer overgestuurd). Echter, voordat vlakken getoond kunnen worden, moet een client dan wel deze vlakken uit de topologische structuur reconstrueren en omzetten naar grafische primitieven. Dit is geen probleem, omdat de client toch over de benodigde rekenkracht beschikt. Gegeven de tGAP structuur met een goede vulling (zie het eerste artikel in deze serie in het vorige nummer van Geo-Info) en de wens om te werken met een 'thick' client rest dan de vraag: wat is een geschikte communicatie architectuur, voor het efficiënt overdragen van de vario-schaal gegevens van server naar client? We hebben in een 'thick' client-setting drie verschillende opties onderzocht om vario-schaal data in een web-service setting te gebruiken. Vraag-antwoord spel In een webservice architectuur verloopt de communicatie als een vraag-antwoord spel. De client stuurt een verzoek (vraag) en hierop levert de server vervolgens een antwoord. We hebben drie opties (A, B en C) ontworpen, geïmplementeerd, getest en vervolgens met elkaar vergeleken. Bij optie A stelt de client de vraag: voor deze uitsnede (2D bounding box) en deze schaal wil ik de juiste set aan topologische primitieven ontvangen om een kaart te kunnen maken. Het antwoord wat de server vervolgens geeft: hier heb je een set aan topologische primitie ven, dit moet voldoende zijn om het gebied

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2017 | | pagina 77