Minecraft
Duizenden jongeren
in de leeftijd van acht
tot vijftien jaar brengen
dagelijks grote hoeveel
heden details aan in de
GeoCraft-Server
De hoogwaardige, gere
aliseerde ontwerpen
geven aan hoe betrok
ken de leerlingen bij de
opdrachten waren
klimaatbestendig maken van de Nederlandse weg- en waterinfrastructuur
2018-2 I Geo-Info
9
lesmodules, waarmee docenten direct aan de
slag kunnen. Vanwege de betrouwbaarheid
van het EduGIS-platform hebben de educa
tieve uitgeverijen Malmberg en Noordhoff
sinds lange tijd EduGIS een prominente plek
gegeven in hun aardrijkskundemethoden.
Vanwege de sterk verankerde positie die
EduGIS heeft verworven in de educatieve geo-
Figuur2 - Voorbeeld2 leerlingenontwerp Marker Wadden fase2 in Minecraft.
community, richtten SPINlab, Geodan, Geo
Informatie Nederland (GIN) en Het Geofort
in november 2017 de Stichting EduGIS op,
om de dienstverlening van EduGIS ook in de
toekomst te kunnen waarborgen.
Minecraft
Het gebruik van de computer game Minecraft
voor onderwijskundige doeleinden behoort
tot één van de laatste innovaties van EduGIS.
In 2015 stelden SPINlab, Geodan en Het Geo
fort onder de noemer van GeoCraft
(www.geocraft.nl) de contouren (level of
detail 2) van heel Nederland beschikbaar in
dit computerspel. Duizenden jongeren in
de leeftijd van acht tot vijftien jaar brengen
dagelijks grote hoeveelheden details aan,
waardoor gebouwen, wegen, kanalen en
andere landschapselementen gemakkelijk te
herkennen zijn.
Succes op middelbare scholen
Vanwege dit grote succes heeft het SPINlab,
samen met Rijkswaterstaat, in 2015 en 2017
geprobeerd om Minecraft een belangrijk
onderdeel te maken van het formele Aardrijks-
kundeonderwijs in Nederland. In samenwer
king met de Technasia Lelystad en Dronten, en
het Gymnasium in Apeldoorn, zijn middelbare
scholieren uitgedaagd om creatieve oplossin
gen te bedenken voor belangrijke uitdagingen
van de 21e eeuw. In de Flevopolder gingen de
jongeren ruim drie maanden aan de slag met