geluidsstudies
A
2018-2 I Geo-Info I 13
Opbouw van geluidsmodellen
In Nederland bestaan twee softwarepakketten
die veel gebruikt worden voor geluidsbere
keningen, namelijk GeoMilieu en WinHavik.
Voor een berekening moet de situatie worden
ingevoerd. De basis is een 3D-model van de
omgeving. Hieraan worden geluidsbronnen,
bijbehorende geluidsschermen en rekenpun-
ten toegevoegd. Het basis 3D-omgevingsmo-
del bestaat uit 25D gebouwen, 3D hoogtelij
nen en 2D-geluidsabsorberende/reflecterende
bodemvlakken. We kijken nog even iets
specifieker naar deze drie modelonderdelen.
Gebouwen in een geluidsmodel
In een geluidsmodel wordt een pand in 2D plus Figuur2 - Schematische weergave geluidsmodel.
hoogte (2,sD) gemodelleerd. Panden, ook met
een schuine kap, worden als rechte blokken
gemodelleerd. In het reken- en meetvoorschrift
geluid is voorgeschreven dat hierbij de nok-
hoogte bepalend is. Een relevant lager deel van
het pand, bijvoorbeeld de aanbouw van een
woning, moet de geluidsexpert wel als afzonder
lijk blok invoeren.
Er zijn al enkele jaren 2,sD-bestanden van gebou
wen beschikbaar, maar daarin heeft een gebouw
één enkele hoogte, bijvoorbeeld een gemid
delde hoogte op basis van het AHN. Eén hoogte
per blok dus, wat betekent dat een geluids
specialist nog een nabewerking moest doen.
Onder andere om de lagere aanbouw handmatig
los te knippen (splitsen) en te verlagen.
Waar dit splitsen dus nog vaak veld- en handwerk
was, is het Geodan gelukt om een gebouw goed
te modelleren voor geluid. De ontwikkelde com
puterscripts 'herkennen' de verschillende dakvlak-
ken in de AHN-punten, splitsen de panden en
maken afzonderlijke 2,sD-bouwblokken. Zowel
AHN-data als BAG (Basisregistraties Adressen en
Gebouwen) worden hier als input gebruikt.
Figuur 3-1,3-2 en 3-3 - Automatische generatie 2,sü gebouwen uit AHN.
Hoogtelij nen
fbreaklines)
Geluidsbron
Bodemvlakken
(reflecterend)
Re ken punten
Geluidsscherm
Gebouw
Afbeelding 1 - Modellering van een woning met aanbouw voor een geluidsberekening.