14 Geo-Info I 2018-2 Figuur 4 - Hoogtelijnen (breaklines) van het terrein rond de Burcht in Leiden (gO-beeld GeoMilieu). Hoogte van de bodem in een geluidsmodel Vanzelfsprekend heeft een geluidswal maar ook een dijk of een heuvel, een belangrijke invloed op de geluidsoverdracht. Het hoogte verloop wordt gemodelleerd met zogenoemde hoogtelijnen. Dit zijn 'breaklines'. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de boven- en onderrand van een dijk. Met breaklines, in tegenstelling tot isolijnen, wordt het 3D-bodemverloop met een minimaal aantal lijnen gemodelleerd. Dit is rele vant voor de beperking van de data-omvang in de geluidsmodellen en het verkorten van de rekentijden. Het blijkt goed mogelijk om de breaklines automatisch te genereren uit het AHN en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). De conversie-software van Geodan is zo ont worpen, dat het aansluit bij het voor geluids studies benodigde nauwkeurigheidsniveau en optimalisatie van rekentijden. Het BGT wordt versoberd, op hoogte gebracht en aangevuld met relevante breaklines op basis van het AHN. Akoestisch absorberende en reflecterende bodemvlakken Geluid draagt verder over water dan over grasland. De geluidsreflectie en -absorptie van de bodem speelt hierbij een rol. Dit wordt gemodel leerd met bodemvlakken met een geluidsab- sorptiefactor. Water en verharde oppervlakken worden ingevoerd als akoestisch reflecterend (B-factor 0) en onverharde oppervlakken als absorberend (B-factor 1). Dankzij de BGT is het mogelijk om een groot deel van deze vlakken automatisch te genereren, zodat de geluids expert ze direct in het model kan invoeren. Ter beperking van de data-omvang, zonder ver lies aan akoestische relevantie, worden de harde BGT-vlakken samengevoegd en vereenvoudigd. Praktijktoepassing: 3D-geluidsmodel van gemeente Lisse Wij zijn nu enkele maanden bezig met nieuwe computerscripts om een digitale Figuur 5 - Bodemvlakken voor een geluidsmodel op basis van het BGT. 3D-maquette van Nederland te maken. Op een gegeven moment zochten we een pilotproject om ons werk te toetsen in de praktijk. Een gesprek met Guido Distelbrink, senior geluidsadviseur bij de Omge- vingsdienst West-Holland, leidde tot een eerste opdracht. Leuk, maar wel spannend. Nu moesten we het waarmaken. Guido Distelbrink: "Onze omgevingsdienst doet voor twaalf gemeenten rond Leiden en de provincie Zuid-Holland onderzoek naar geluidseffecten. De sanering van geluids knelpunten is daarbij een belangrijk aspect. Onze geluidsmodellen worden gedeeltelijk al automatisch gebouwd. Maar vooral het detailniveau van 3D-gebouwen kon nog niet worden geautomatiseerd volgens de wet telijke modelleringsregels voor geluid." Sneller en kostenefficiënter Geodan heeft aan de Omgevingsdienst West-Holland een 3D-model geleverd van de gemeente Lisse. Guido Distelbrink: "De bud getruimte voor geluidsonderzoek is vaak beperkt. Het Geodan 3D-model maakt ons werk een stuk kostenefficiënter (minder dan 2 eurocent per gebouw) en de doorlooptijd veel korter. Het alternatief zou handwerk betekenen: GoogleStreetView bekijken, gebouwhoogten schatten, BAG-pandvlakken met de muis opknippen en hoogten intypen. Monnikenwerk dus." Nauwelijks correcties nodig De computer kan veel, maar een visuele check door de geluidsexpert blijft belangrijk. Het AHN is immers een momentopname, maar de wereld verandert. Er worden continu panden bijgebouwd, verbouwd en afgebro ken. Guido Distelbrink: "In het 3D-model dat wij hebben ontvangen, waren nagenoeg Figuur 6 - Een automatische gegenereerd gO-geluidsmodel (gO-beeld in GeoMilieu).

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2018 | | pagina 16