bD-BAG: actueel en lands
a\V a mm
*1
*rr--
V"
Het representeren van gebouwen
met dakvormen (ook wel
L0D2 genoemd) is populair
bij 3D-modellering van de
leefomgeving, omdat dit een
realistische beleving geeft. Maar
voor veel 3D-data toepassingen
zijn simpele blokmodellen
van gebouwen meer geschikt.
Deze zogenaamde LoDi-modellen
kunnen relatief eenvoudig
worden gegenereerd vanuit
data die openlijk beschikbaar
is (2D-gebouw polygonen en
hoogtepunten). Maar de ene LoDi
is de andere niet, omdat gebruikte
referentiehoogtes verschillen.
Evenals de onderliggende
statistische berekeningen (is
de hoogte van een blok het
hoogste punt van een dak?
Telt een schoorsteen mee? Of is de
gemiddelde hoogte beter?).
/i
1
38 I Geo-Info I 20i8-5
Door Balazs Dukai, Hugo Ledoux en
Jantien Stoter
1 -
~w%
Visualisatie van de gegenereerde gü-BAG-gegevens. Blauw representeert verschillende hoogteklassen. Voor de rode
panden nieuwer zijn dan de punten (in dit geval zijn oude gebouwen vervangen door nieuwe).
Om mogelijke LoDi-variaties te standaardise
ren en de gebruiker de keuze te laten welke zij
wil gebruiken, ontwikkelden wij een 3D-BAG-
service die meerdere referentiehoogtes
genereert per pand op basis van statistische
berekeningen, en maandelijkse actualiseert
voor heel Nederland. Tegelijkertijd geeft de
service inzicht in de kwaliteit van de gegene
reerde 3D-BAG-gegevens.
De BAG bevat de huidige status van alle
gebouwen ('panden') en verblijfseenheden in
Nederland. De geometrie van panden wordt
gerepresenteerd met de buitenomtrek van
een pand; daar waar de panden in de BGT
worden gerepresenteerd met hun maaiveld-
geometrie ('voetafdruk'). Als we de terminolo
gie nemen van CityGML (zie figuur i), kan een
3D-BAG-pand worden gemodelleerd op drie
verschillende detailniveaus voor de buiten
kant: LoDi, LoD2, en LoD3. En op LoD4, als het
gaat om de binnenkant van de panden.
LoDi-gebouwen zijn automatisch te genere
ren uit puntenwolken. Voor LoD2 en LoD3 is
het moeilijker om de uitzonderingsgevallen
(zoals complexe dakvormen) automatisch te
genereren. Door de meer realistische weer
gave wordt vaak gedacht dat LoD2-modellen
nauwkeuriger zijn dan blokmodellen. Maar
ook LoD2-modellen zijn nog steeds een
abstractie van de werkelijkheid (objecten zoals
Figuur 1 - üe detailniveaus voor gebouwen in GityGML. (Biljecki et al, 2017)