vN\s*fo
1 y i vo' Vow
11
2018-6 I Geo-Info
wordt niet in de BGT geclassificeerd en valt
daarom nu buiten de scope van ons project.
Na het omzetten van de BGT-objecten naar
bodemvlakken met bodemfactor, aggregeren
we de aan elkaar grenzende vlakken met
dezelfde bodemfactoren. De resulterende
gegevens bevat nog te veel detail voor de
geluidssimulatie in relatie tot de (optimale)
rekentijd versus de nauwkeurigheid van de
simulaties. Daarom passen we ook hier nog
een generalisatie toe waarbij een minimale,
voor geluidssimulatie relevante oppervlakte
(6, 12 of 18 m2) als criterium wordt gebruikt.
Daarnaast worden ook hier onnodige details
verwijderd door de lijnen te generaliseren,
zie figuur 2.
Terreinhoogte
Voor de beschrijving van de terreinhoogte zijn
3D-polylijnen nodig die de hoogte van het
terrein met zo min mogelijk lijnen beschrijven.
In de huidige praktijk worden deze lijnen
meestal semi-interactief bepaald op basis van
beschikbare hoogtegegevens. Hierbij wordt
dichtbij de geluidbron de hoogte in meer detail
weergegeven dan verder weg van de bron.
Omdat de rekentijd van geluidssimulaties oploopt
met het aantal 3D-polylijnen in het model, probe
ren ook wij niet-significante hoogtegegevens zo
veel mogelijk te verwijderen. Hiervoor maken we
gebruik van informatie die in de BGT zit.
We veronderstellen een hoogteverschil op de
grenslijnen tussen verschillende object-typen zoals
weg-water, weg-vegetatie etc. Daarnaast maken we
gebruik van de talud informatie die in de BGT zit:
"Taluds zijn BGT-inhoud als het hoogteverschil mini
maal 1 meter is en de steilheid 1:4 of meer bedraagt.
Het kenmerk voor het voorkomen van een talud
is een attribuut bij weg-, ondersteunend weg- en
terreindelen. Als er meer dan een objecttype op een
talud ligt, bevat alleen het hoogstgelegen object
een kruinlijngeometrie. Een object dat op een talud
ligt is altijd een afzonderlijk begrensd object ten
opzichte van een aangrenzend identiek object dat
niet op een talud ligt."
De 3D-lijnen die het terrein beschrijven
(zie figuur 3) genereren we als volgt:
BGT-objecten met een oppervlakte kleiner
dan 1 m2 worden verwijderd (omdat deze
volgens de geluidexperts niet relevant zijn).
Alle BGT-buurobjecten van dezelfde klasse
worden geaggregeerd, rekening houdend
met BGT-talud lijnen. Deze laatste behou
den we.
De geselecteerde BGT-lijnen worden
op hoogte gelegd met behulp van een
puntenwolk zoals het AHN.
Vervolgens wordt onnodig detail geëli
mineerd. Met de 3D-lijnen wordt een
TIN opgebouwd en per lijn getest wat er
gebeurt als de hoogtelijn wordt wegge
laten. Indien de resulterende hoogte-fout
in de TIN verwaarloosbaar is, wordt de lijn
permanent verwijderd.
Tot slot worden de overgebleven lijnen in
3D gesimplificeerd zodat het aantal vertices
per lijn tot het minimum beperkt wordt.
f
Uit een analyse van de hoogteverschillen bin
nen de resulterende vlakken, bleek helaas dat
in de BGT op enkele locaties de Talud-lijnen
missen daar waar deze volgens de BGT-
definitie wel aanwezig hadden moeten zijn.
Op deze locaties met BGT-omissies zouden we
de terreinbeschrijving eventueel nauwkeuri
ger kunnen maken door extra punten toe te
voegen.
Bruggen
We hebben flink wat tijd gestoken in het
automatisch reconstrueren van bruggen
op basis van de BGT en hoogtepunten. Dit
was niet eenvoudig vanwege missende
hoogtepunten onder de bruggen. Maar ook
bleken brugdelen in de BGT topologisch
vaak niet correct gemodelleerd (duidelijke
inwinrichtlijnen ontbreken echter). Hierdoor
zitten er gaten en overlap tussen wegdelen
en de aanliggende (doorlopende!) brugdelen.
Deze foutjes zijn niet of nauwelijks zichtbaar,
maar automatische reconstructie van bruggen
en ongelijkvloerse kruisingen is daarmee een
bijna onmogelijke opgave.
We hebben een methode ontwikkeld die
voor de meeste bruggen wel goed werkt, zie
figuur 4. Door gebruik te maken van een itera
tieve 3D-vlak segmentatie in de puntenwolken
rondom brugdelen wordt de meest plausi
bele 3D topologische verbinding berekend.
Met deze verbinding koppelen we de juiste
hoogteliggingen met de omliggende vlakken
en kunnen de benodigde zwevende bruggen
worden gegenereerd. Een verbeterde modelle
ring van bruggen in de BGT zou het succes van
deze methode aanzienlijk kunnen vergroten.
Geluidschermen
Informatie over geluidschermen zit in de
BGT, 'klasse scheiding' met fysiek voorkomen
'geluidsscherm'. Voor het Rijkswaterstaat areaal
zit informatie, zoals nodig in de geluidssimu-
Figuur 3 - Gegenereerde lijnen voor de beschrijving van de terreinhoogte.
Figuur 2 - BGT vlakken (links) en resulterende bodemvlakken met bodemfactor voor geluid (rechts).