vanaf het hoogste punt Verslag Landmeten in Mesdags tijd Geo-Info I 2019-3 Landmetingen gaan vowaf aan ieder bouwproject, of het nu gaat om het aanleggen von een nieuwbouwwijk of het boren van een tunnel. Wanneer een eigendomsgren* moet worden verlegd, komt hier een landmeter aan te pas. Op groten schaal fijn landmeters verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het hele lend. Vandaag de dag worden kaarten gemaakt met behulp van GPS en luchtfotografie. Maar hoe weiden landkaarten gemaakt in de We eeuw. in Mesdags bjd7 De geschiedenis van het landmeten toont de geleidelijke eenwording van Nederland: lokale kaarten en eenmansprojecten maken plaats voor een landelijk netwerk, In stand gehouden door nationale tnsteHingorL Qnlangs werd door de TU Delft door mjddd van een landmeting de positie bepaald van Hendrik Willem Mesdog bij het schilderen van zijn Panorama- De resultaten van dit experiment bet u in de voorgaande zalen. In deie eerste zaal wordt in vogelvlucht de geschiedenis van het landmeten getoond, tot aar de 19e eeuw. Belangrijke opdrachtgevers voor de landmeter waren de waterschappen, opgericht vanaf de 13e eeuwaLsgevolgvondeontginnirgvan de veengronden. Landmeters werden gevraagd om kaarten te maken waarop iedere sloot en sluis stond afgebeeld- Een onder* belangrijke opdracht was het opmeten van percelen om ia de hoogte van de belosting voor leder» bewoner vaststellen. Portret van Krayenhoff uit particulier bezit. Introductie van de landmeetkundige expositie. aangenomen is dat deze op dezelfde plek zit". Op basis van metingen bleek het onmogelijk om de schilderpositie te bepalen: de onzeker heid bleek groot, ook na verschalen. Fouten bronnen konden verschillen van meetfouten, parallax bij de opnames van de 'gezette Mes dag' en penseeldiktes tot artistieke vrijheden. Er volgden waaiers met richtingen in werkelijk heid en op het panorama. Er zat na veref fenen een fout op één plek, bij een hoek van 10 graden draaien daarin waren de metingen goed. De hypothese was dat Mesdag vergat om 10 graden te schilderen en aangezien de cirkel rond was (R=17,9 m) elders dat beeld op moest rekken. De 10 graden kwam overeen met het vergeten van 3,10 m Noordzee. Dat de vuurtoren van Katwijk teveel naar links geschilderd was, haalde al vele media. Landmeten in méér dan Mesdags tijd. (foto's Adri den Boer) In Scheveningen bij het Paviljoen Von Wied en de Watertoren werd dat door verbreden weer opgelost en er werd zelfs een extra café voor geschilderd. Conservator Laura Prins wees erop dat de Scheveningers daar nooit over klaagden! In de gang van de kassa naar het panorama, de 'derde gele zaal', was daar veel algemene uitleg over. Dit was inclusief een kadastraal extract van de Zeestraat uit 1881, de Leica plus meetspijker van de gemeente 's-Gravenhage, en een uitleg - inclusief een mooie film - over het landmeetexperiment. Het was dé aftrap voor een breed publiek! In wel drie aparte zalen, de Van Houtenzalen, is de historie van het landmeten te vinden. De kleinste daarvan is van de huidige stand van zaken tot en met puntenwolken toe. Er zijn vier grote vitrines opgesteld van de TU Delft, waarin ruim twintig objecten, tien boeken en nog veel kaarten. Geëxposeerd was er zo veel erfgoed van de TU Delft én van het Kadaster museum. Er hangen niet alleen 32 RD-toren- foto's aan de muur, maar het publiek kan ook de collectie van 8274 opnamen op een scherm verkennen door met de telefoon scannen van een QR-code of het openen van de website landmeten.tudelft.nl/tentoonstelling. Er wordt op veel eigen regio's ingezoomd. Bij vertrek kan iedere bezoeker nog een folder meenemen met deze zinnen: 'Op 1 augustus 1881 werd het panorama geopend. Onder de gasten bevond zich Vincent van Gogh, die, onder de indruk van het panorama, verzuchtte dat het doek maar één enkele fout had, namelijk dat het foutloos was!' Hij was geen landmeter. Adri den Boer, redacteur

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2019 | | pagina 44