>3^
Kartografie
P- V
GISH
10
Geo-Info I 2019-5
Figuur3a -'t Paradijs, Madelon Simons en Loes Opgen- Figuur 3b - Woonhuis en winkel Dirck Barendsz (Warmoes- Figuur 3c - Cinema Parisien, Julia Noorde
haffen (Universiteit van Amsterdam). straat 138), Madelon Simons en Wouter van Elburg (Univer- graaf, Loes Opgenhaffen, Norbert Bakker,
siteit van Amsterdam). Ivan Kisjes (Universiteit van Amsterdam).
vroeg zestiende-eeuwse notabele Pompejus
Occo aan de Kalverstraat, van het woonhuis en
de winkel van de zestiende-eeuwse schilder
Dirck Barendsz in de Warmoesstraat en van
een van de eerste vaste bioscopen in vroeg
twintigste-eeuws Amsterdam, de Cinema
Parisien aan de Nieuwendijk (zie figuur 3).
Toepassingen in onderzoek, onderwijs
en stadsontwikkeling
De temporeel-geografische infrastructuur
van de tijdmachine biedt niet alleen mooie
toepassingen voor iedereen met historische
belangstelling voor de stad. Het biedt ook een
nieuw instrument waarmee stadshistorici en
andere wetenschappers onderzoek kunnen
doen naar de stedelijke ruimte als verbin
dende factor voor sociale en culturele proces
sen. De socioloog en historicus Charles Tilly
beschreef de stad in zijn boek Explaining Social
Processes als 'privileged site for study of the
interaction between large social processes and
routines of local life' (2015, p. 161). De Amster
dam Time Machine biedt een onderzoeksin
strument om de stedelijke geschiedenis van
de stad te onderzoeken op een schaal die
varieert van het microniveau van een perceel,
persoon of gebeurtenis tot het macroniveau
van bredere sociale processen in de stad als
geheel - een microscoop en telescoop ineen.
Een dergelijke onderzoeksomgeving, waarin
de ruimte als invalshoek wordt gekozen,
biedt een ongekende mogelijkheid om de
relatie tussen de fysieke en sociale ruimte te
onderzoeken in relatie tot hoe deze door de
tijd heen werd ervaren.
Deze toepassing van de tijdmachine wordt
momenteel verkend in het door het NWO
gefinancierde onderzoeksproject Virtual
Interiors, geleid door het Huygens ING en de
Universiteit van Amsterdam [6]. Op basis van
onder meer de boedelinventarissen van het
Stadsarchief worden data verzameld over de
productie en verspreiding van kunst en cul
tuur in het zeventiende-eeuwse Amsterdam.
Met behulp van de geografische infrastructuur
van de tijdmachine kunnen deze data worden
gevisualiseerd op historische kaarten, om
patronen in de verspreiding van schilderijen,
kaarten, zilver, porselein en andere culturele
objecten in de Amsterdamse huishoudens op
te sporen (zie figuur 4a).
3D-modellen van enkele Amsterdamse huizen
geven vervolgens zicht op de plaats en functie
van deze objecten in de concrete omgeving
van één huishouden. Via nieuw te ontwikkelen
visualisatiemethoden geven we aan hoe zeker
we zijn over de onderdelen van de gemaakte
reconstructies. Annotaties en koppelingen
met de onderliggende brondata vormen een
manier voor de onderzoekers om verder in te
Align historic id roups
W32 Cadaster 162JS
f
i - -
L9ÓV
Locate archival documents
1 i jA,
- J
1frH Mad wwl H*i ip* ta niiM U
h*fii jUv.wwTiu.u.dyr.
iiucg
SüurCÉ: -..j rtJrrllnti'n'. r I'lllf
t. WmIM MP mm MA| W tN-Hi M
t Surft Uh chW ATM ^-eU#l Hl r B 7'Sj-, M
LHLpJM- MM2ÜHÜOMT
Figuur 4a - Boedelinventarisdata op de kaart, HisGIS en Amsterdam Time Machine.