Lanceren van RDNAPTRANS2018 Eenduidige coördinaten zijn van belang voor het kunnen combineren van geografische informatie. Voor het omrekenen tussen Nederlandse RD-coördinaten met NAP hoogte en Europese ETRS89- coördinaten is RDNAPTRANS™ is de officiële en nauwkeurige coördinatentransformatie. Ook prijs bij Duitse buren Geo-Info I 2019-6 Deze transformatie is nu bijgesteld op basis van nieuwe metingen en modellen. De nieuwe versie heet RDNAPTRANS™2018 en gebruikt een praktijkstandaard, waardoor deze door meer software toegepast kan worden. Naast oude versies zijn er namelijk ook minder nauwkeurige transformaties in gebruik. Daarom is er een Validatieservice beschikbaar gemaakt. De naam RDNAPTRANS™ geeft aan dat de juiste transformatie gebruikt is, want alleen software die de transformatie volgens de Validatieservice 100% correct toepast, krijgt toestemming om deze merknaam te gebruiken. Tot 1 oktober 2020 mag de oude versie RDNAPTRANS™2008 nog gebruikt worden om iedereen voldoende tijd te geven over te stappen op de nieuwe versie. De verschillen tussen RDNAPTRANS™2008 en RDNAPTRANS™2018 zijn binnen de bestuurlijke grenzen van Nederland kleiner dan 1 cm horizontaal en 2,5 cm verticaal. Voor de meeste gebruikers zal door elkaar gebruiken van de twee versies in de over gangsperiode niet tot problemen leiden. Meer informatie is te vinden op de website [1]. Referenties [1] www.nsgi.nl/ Jochem Lesparre, Kadaster Professor Dr. Manfred Weisensee, Prasident der Jade Hochschule, ist am vergangenen Freitag (8. November) in Köln mit dem GOLDENEN LOT ausgezeichnet worden. Der Verband Deut- scher Vermessungsingenieure (VDV) würdigt mit dieser Auszeichnung Weisensees auGerge- wöhnliches Engagement für die deutsche Geo- dasie und Kartographie. Die Laudatio hielt die Vorjahrespreistragerin Stella Deetjen. Besonders hervorgehoben wurden sein Engagement als langjahriger wissenschaftlicher Berater des wohl wichtigsten deutschsprachi- gen Fachmagazins der angewandten Geodasie, die ehrenamtliche Prasidentschaft der Deut- schen Gesellschaft für Kartographie und seine wissenschaftliche Reputation. Manfred Wei sensee habe Zukunftstrends sehr früh erkannt und entsprechend agiert, sagte die Laudatorin, beispielsweise mit seiner Beteiligung an der Einführung des Geoinformationswesens an der Hochschule in Oldenburg bereits in den 1990er Jahren. Heute wisse man, dass Geodaten orts- bezogene Informationen) nicht mehr losgelöst von digitalen Geschaftsprozessen betrachtet werden können, sondern innovativen Mehrwert ermöglichen. Dieses Potenzial früh erkannt zu haben und sich mit anderen Fachgebieten zu vernetzen, sei eine der wichtigen Leistungen von Manfred Weisensee. Ebenso seien viele seiner Forschungsprojekte sehr vorausschauend gewe- sen, wie z.B. 'North Sea Sustainable Energy Plan ning' oder auch 'Hydrogen Transport Economy'. "Megatrends muss man nicht voraussagen, denn sie sind schon da und markieren Ver- anderungen, die uns schon lange pragen und auch noch lange pragen werden. Man muss sie nur identifizieren und auf das Umfeld anwen- den. Manfred Weisensee war und ist in diesem Sinne immer schon in der Zukunft unterwegs gewesen", so Wilfried Grunau, Prasident des Ingenieurverbandes. Bron: www.vdv-online.de

Geo-Info | 2019 | | pagina 32