Hoe kaartenmakers de wereld in beeld brachten What makes maps fair? Op 15 februari 2021 hield dr. Marco van Egmond, conservator bijzondere collecties, in het kader van het Studium Generale-programma van de Universiteit Utrecht een historisch-kartografische lezing; Hoe kaartenmakers de wereld in beeld brachten. Deze videopresentatie zal nog geruime tijd op het internet te bekijken zijn. 30 Geo-Info 2021-2 Kartografen maken bij het visualiseren van data keuzes over kleur, vorm en schaal. Een kaart is zeker niet objectief. De data wellicht wel, maar met de representatie daarvan valt enorm te sturen in de interpretatie van die data. r« 2021-2 Geo-Info 31 Matthew Edney, de leider van het wereldom vattende History of Cartography-project, heeft net een boek gepubliceerd (Cartography. The Ideal and Its History 2019) waarin hij stelt dat de kartografie te lijden heeftvan een elftal 'pre conceptions', ofwel foute vooroordelen. Marco gooide het over een andere boeg; hij bracht in het kort een geschiedenis van de kartografie opgehangen aan een achttal hardnekkige 'mythes', die hij vervolgens ontkrachtte. En passant, om zijn betoog te ondersteunen, liet hij een leuke selectie van het fraaie materiaal zien van de kaartencollectie die de Utrechtse universiteit rijk is. Enthousiasme voor oude kaarten Edney en Van Egmond hadden één gemeen schappelijke mythe/vooroordeel, namelijk Paskaart van Europa door Willem Jansz., Pieter en Joan Blaeu, 7677 (Univer siteitsbibliotheek Utrecht, MAG:Utenhove fol 88 ik Rariora) dat recentere kaarten nauwkeuriger zouden zijn dan oudere (en dat ontkrachtte Marco door Van Deventers plattegrond van Utrecht uit 1560 te vergelijken met die van Blaeu uit 1650, waarbij de eerste veel nauwkeuriger bleek) [maar, zoals dat ook bij Edneys 'misvat tingen' hetgeval is, dat is een uitzondering en meestal gaat die 'mythe' wél op, red.]. Een aantal begrippen had iets beter uitgelegd kunnen worden (zoals de stelling dat een kaart een 'sociale constructie' is ofwatnu precies een prototype van een kaart is), maar het was een ongedwongen, toegankelijke presentatie die zeker het gehoor enthousiast maakte voor de studie van oude kaarten. Ook oude kosmo- grafische geschriften - waar deze curator ook voor verantwoordelijk is - werden knap in het betoog verweven. Copyright traps Bij de vermeende nauwkeurigheid of objec tiviteit van recente kaarten bracht Marco de 'copyright traps' ter sprake, het bewust fouten opnemen in een stadsplattegrond om andere uitgevers die dat kaartbeeld overnemen vervolgens voor aantasting van het copyright te kunnen aanspreken. Onder dezelfde noe mer vallen de vertekeningen waarmee onze topografische dienst het bestaan van militaire terreinen en forten trachtte te verdoezelen, een poging die blijkens de Sovjet-Russische kaarten van Nederland uit de Utrechtse col lectie, ook niet gewerkt heeft. Mythe van de handschoen Andere mythes die Marco doorprikte waren dat het noorden altijd boven moet staan, dat men vroeger dacht dat de aarde plat was, of dat kaarten eigenlijk pas vanaf de renaissance vervaardigd worden. De laatste, achtste mythe die hij signaleerde - en daarin verraadde zich de kaartbeheerder - was dat men oude kaarten met handschoenen zou moeten aanvatten. We hebben die misvatting aan Boudewijn Büch te danken, die het bij zijn tv-presentaties van oude boeken praktiseerde, maar door handschoenen aan te doen verlies je het contact met de objecten waardoor ze juist makkelijk beschadigen. Na de presentatie (die nog te zien is op www.sg.uu.nl/vide 0/2021/02/hoe -kaa r ten- makers-de-wereld-beeld-brachten) stelde de moderator de vragen die door het gehoor voorafgaand aan en tijdens de presentatie gesteld waren, waarbij vooral hetgebruikvan kaarten aan de orde kwam. Ferjan Ormeling, redacteur Deze verslagen zijn de eerste twee van vier. Onze redacteuren keken naar de online serie'In kaart gebracht'van Studium Generale van de Universiteit Utrecht. Ze brengen een kort verslag uit van hun kijkervaring. In dit nummer van Geo-Info de I eerste twee lezingen. In Geo-Info nummer 3 brengen wede laatste twee. De livestream en artikelen in deze serie zijn te vinden via; www. sg .u u. n l/seri es/ka art-g ebra ch t. 1. Hoe kaartenmakers de wereld in beeld brachten (dr. Marco van Egmond) 2. What makes maps fair? (dr. Britta Ricker) 3. De geheimen van dezeebodem (dr. Furu Mienis) 4. Kunnen we methoogtekaarten een ramp voorkomen? (prof. dr. ir. Ramon Hanssen) Britta Ricker noemt zich een feministisch kartograaf en laat ons in haar lezing met voor beelden zien dat geen enkele kaart eerlijk dan wel neutraal is. Er zit altijd een mening achter. Vragen die volgens haar van belang zijn bij het maken én bekijken van kaarten zijn: wat maakt een kaart eerlijk? Wat mist er in de kaart? Wie mist er op de kaart? Wat zijn de ontwerpkeu- zes? Wat kan de interpretatie van de lezer zijn? Onzichtbare krottenwijken Als voorbeeld gebruikt Ricker een stratenkaart met officiële percelen van Kaapstad die veel wordt gebruikt door beleidsmakers. De krot tenwijken zijn onzichtbaar op de kaart. Wan neer ze niet op de kaartzichtbaar zijn, doen ze gemakkelijk niet mee in de beleidsvorming. De data zijn dus niet compleet. Kaarten die we dagelijks gebruiken (zoals Google, Bing en Mapbox) hebben elk hun eigen database. Arme gebieden waar nauwelijks interessante gebruikers zijn van de kaartdiensten (oftewel al dan niet betaalde apps) komen er dan bekaaid af op de kaart. De townships staan niet op officiële kaarten en hun bewoners worden dus over het hoofd gezien als het gaat om het plannen van publieke voorzieningen. Zelf data toevoegen Door het vrijgeven van overheidsdata in 2014 ontstond voor vrijwilligers bij NGO's de mogelijkheid om data aan te vullen. Ditzelfde is door vrijwilligers van Humanitarian Open Street Map gedaan na de aardbeving op Haïti: de kaart werd met de dag meer ingekleurd. Eerlijk betekent dus dat data over iedereen en voor iedereen beschikbaar zijn. Ricker roept ons, als gebruiker, op om bij te dragen aan de kartering door data toe te voegen. Zodatbij rampenbestrijding of 'gewone 'bel ei dsontwik- keling het kaartbeeld compleet is. Of in ieder geval completer. Kleurkeuze cruciaal Zoals elke kartograaf weet, is het kiezen van kleur van enorm belang. Rood heeft een negatieve connotatie en groen een goede. Dat lijkt logisch, maar bij het maken van kaarten moeten we ons ook rekenschap geven van de manier waarop verschillende culturen de verschillende kleuren inzetten en interpre teren. Emoties Kaarten roepen emotie op. Ricker illustreert dit met een voorbeeld van een kaart over Sustai nable Development Goal 5: het bereiken van gendergelijkheid en het versterken (empo werment) van vrouwen en meisjes [1]. De kaart visualiseert het percentage vrouwen/meisjes dat besnijdenis heeft ondergaan in Afrika. Uit onderzoek bleek dat de meeste mensen de linkerkaart prettiger vinden om naar te kijken (choropleet, is een bekend beeld) dan de rechter (kleurencartogram). De rechterkaartis namelijk gebaseerd op het bevolkingsaantal. Hierdoor komt Nigeria enorm naar voren. Ook al is het percentage vrouwenbesnijdenis daar relatieflaag,doorde grote bevolking raakt het enorm veel vrouwen. 'Voed de kaart zelf met data' Ricker is een vrouw met een missie en roept aan het eind van haar presentatie op om 'zelf de kaart te voeden met data'. We hebben immers allemaal een smartphone en hoeven niet alleen afhankelijk te zijn van (betaalde) experts. Om terug te komen op de titel van haar lezing - What makes maps fair? - het antwoord is luid en duidelijk: jij! Sytske Postma, hoofdredacteur Referentie (1] Pirani.N, Ricker,BA.and Kraak, MJ,(2cao), Feministe artography a rd the United Nations Sustainable Development Goal on gender equality: Emotional respon ses to th ree them at ic m aps. The Canad ian Geog rapher Le Géog raphe canadiert 64:1S4198. https//o nl i nel i bra ry.wi ley.com /doi/pdf/10.1111/cagi 2 575 Proportion o' girls and wonen aged 1S-49 who have undergone female genital mutllation/cutt ng HIMM 2004-2D'* s -ttw MM »«H MM I mm Proportion ot girls ana woman aged 15 49 who have undergone female genial mutHaBon/cuthng t n UM nn-itn 1.0» rn Percentage vrouwen/meisjes dat besnijdenis heeft ondergaan in Afrika. Links de bekende choropleet, rechts de kleurencartogram. (Bron: Pirani, Ricker en Kraak, 2020)

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2021 | | pagina 17