b.v.- de o van Hondsrug als stadscirkelt je gezien kan worden. In een dun-dik type blijft de o z'ijn karakter als letter behouden. Ook de 1 met dikke stok en dünne s-chreven is meer letter 'dan het streepjö van een draadletter. Daa'rom is het beter ook voor te spatleren onderkastnamen de draadletter in'de kaart te ver mieden. Kapitale letters hebben boven de onde-rkasten het voor- deel alle©ven hoog te zijn, doch onze voorkeur möet uitgaan noar de kapitaal met 'schreef, omdat het schreefje a.h.w. wiest' in de riehting van de volgende letter, aldus de uit elkaar ge~ trokken letters enig verband gevend. Dit geldt vooral voor ta rnen van grotere gebieden,- zoals landehnamen en pr'ovincienamen Czie kaart Nederla'nd en Ömgeving) Vooral rivier- eh kanäalschrift vraagt als het wäre om een schreefletterDe schreven laten zieh gemakkelijk met een rivier meebuigen, terwijl het schreefloze type een min of meer ramme lend effect geeft. Meer nog voor rivieren (sterk meebuigen is met dit type vrijwel niet mogelijk) dan kanalen, die doorgaans door hun rechte vorm een schreefloze wel verdragen; tenzij de naam onder het kanaal wordt geplaatst dan is het verband weder- om zoek. Het waterschrift in de Atlas van Nederland is gezet uit de Nobel onderkast. Deze keuze is aanvechtbaarTen eerste omdat- de Nobel schreefloos is, ten tweede omdat de kapitalen en lange onderkastletters (zoals 1, h, k, e.d.) van dit type erggroot zijn ten opzichte van de körte onderkasten (e, n, o, e.d-.j, hierdoor ontstaat een onregelmatig effect, terwi,]l de. gladd-e- kanalen en rivieren om een aan zieh verwante regelmaat vragen. Voor de randschriften buiten de kaart bestaat geen enkel be- zwaar draadletters te gebruiken, ze zijn hier door hun eenvoud w§l op hun plaats en accentueren een strakke afwerking, aan'ge- zien hun karakter op de witte ondergrond volledig tot zijn reche komt Tenslotte zij nog.opgemerktdat veel buitenlandse nationale atlassen helaas eveneens met draadletters werken. Er bestaat trouwens in de. gehele kartografische wereld een dergelijke ten- dens. Dit vait ten zeerste te betreuren. Niet alleen uit prak- tisch-kartografische overwegingen, doch vooral uit esthetisch opzichtNiet voor niets is nog steeds de met de hand getekende letter de schoonste in een.kaart. Nobel, Gill, News Gothic^en' vele andere moderne lettertypes zijn voor kaartwerk eigenl-ijk te koel.en te zakelijk. Een goede kaart moet tot de verbeelding kunnen spreken. Een Iijn op een kaart is nooit een lijn maar steeds een voor-- Stelling van een kust of een weg of een spoorlijn. Een naam in een kaart moet iets oproepen, een stad met kerken en lantaren- palen of een dorp met een cafb. Het is een van de opgaven van de kartograaf de kaartgebru'iker hierbij behulpzaam te zijn. Onze beroefiide 17e eeuwse kartograf en waren zieh dit wel bewusten - versierden hun.kaarten zolfs met prachtige tekeningen, waarwe nu nog in stille bewondering näar kunnen kijken en over kunnen fantaseren. Dit past natuurlijk niet meer in onze tijd, doch laten we oppassen onze kaarten al te zeer tot een uitsiuitend technisch produkt terlaten verstarren. Want zit de schoonheid van-een kaart niet vooral in de mate waarmee zij het afgebeelde helpt om te zetten in de werk'elijkheid? DE REDAKTIE. 7 - 12a

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kaartbulletin | 1965 | | pagina 26