hexd. AI het vaste en bestendige raakt op drift, ook de mens zelf. Ja juist de mens in het bijzonder. Om nog een keer Ortega y Gasset te eiteren, hij heeft dit betekenisvolle woord in het leven geroep<?ns de mens behoort geen voldongen feit te ziin maar voortdurend mens in wording. U herinnert zieh misschien nog de term' uit Uw latijnse les: de mens is nog niat afheeft nog niet zijn vaste vorm aangenomen, geen volmaakt geheel5 hij is iets, dat zieh nog vormen moet; de mens _xs een wezen dat produeeertj hij werkt ook nog aanzelfproduktie 'ij zijn het waarschijnlijk geheel met alkaar eensals het erom gaat ons kind te laten testen, opdat het op grond van wetenschappelijke result'aten tot de juiste boroepskeuze komt. Maar het duizelt ons als wij gaan bedenken dat wxj aan het uitproberen zijn wat nog uit de mens te halen isja, hoe en in welke richting hij kan worden omgebouwd. De mens bedient niet alleen machines, hij wordt zelf beschouwd als een organisme, dat we op zekere dag nog wel eens in een reageerbuis kunnen voort- brengen. En dat is niets bijzonders. Het ligt geheel in de lijn van de heersende wet, nadat de eeuw van de techniek zieh bij ons heeft aangediend. 3 yi.i bouwen het maatschappelijk leven om Het duidelijkst echter aanvaardt de eeuw van de techniek haar heerschappij daar, waar de menselijke samenleving als een deel van de ons omringende we- reld wordt omgevormd en in de wäre zin des woords een revolutionaire wijzi- ging ondergaat. Het jonge individu wordt niet meer in diezelfde mate gevormd door volwassen mensen, door gezin of directe omgeving, door afkomst of histo- rxe. Op hem wordt van jaar tot jaar sterker het Stempel gedrukt door het ap- paraa "fc De oude 'verbanden verdwijnen niet zo gemakkelijk, maar worden als het wäre omgesmoltenVan onze geboorte af wordt het leven bepaald en vastgelegd door de bureaucratxe. We worden gevangen in het net van de Statistiek, vragenlijs- ten zoeken onze mening te weten te komen, via een stembiljöt kunnen wo blijk geven van onze politieke overtuiging. Boekhoudmachines berekenen ons trakte- ment en de belasting. Wij worden ons er nauwelijks van bewust wat deze omvorming van de mense- lxjke samenleving en maatschappij eigenlijk betekent. Het is niet zovör be- zxjden de waarheid' als wij over de geleide wirwar van een moderne grote stad Spraken als over een mierenstaat. Alleen met dit verschil, daf wij niet ge- lexd worden door instinet, maar door berekerid'e en bewust besturende handelin- gen, waarin de enkeling planmatig wordt ondergebracht Met dxt alles heb ik ons allen slechts bewust-g'emaaktwelke kenmerkende trekken ons natuurlxjke leven in de maatschappij onder invloed van de tech- nxek heeft aangenomen. Maar nu gaat het alleen daarom of wij ook begrijpen wat wxj daarxn beleven en doen. En dan luisteren we goed naar de vermaning van Ortega y Gasset. "Mögen de technici inzien, dat het, om technicus te zijn, niet voldoende is technicus te zijn". Allemaal zijn we daarmede bedoeld en vra'gen ons afs wat voeroh we eigen lijk uit wanneer wij alles om ons heen alleen maar kwantitatiefals iets meetbaars behandelen en daarmee dan aan een nieuwe wereld gestalte geven? Twee verkeerde houdingen moeten we steeds weer bij onszelf en bij' onze medemensen trachten te vermijden en bestrijdens wij mögen de door ons toe- doen xn staat van oprichting verkerende wereld niet vervloeken, noch ideali- seren. Het eerste doet voor een deel altijd nog de verburgerlijkte mens. U her- xnnert zxch, dat xk het cultu-rele tijdperk beschreef als de periode, waarin 9 - 9

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kaartbulletin | 1965 | | pagina 19