die na 1708 00k het recht tot het drukken van de Blaeu atlassen verkreeg.
Ook Gerard Valck en Peter Schenk kochten in 1683 eendeel van-het hezit
Nog steeds is er veel belangstelling voor de kaarten van Blaeu en niet
alleen van NederlandersDe waarde der kaarten is thans echter zo geStegen
dat er nog maar weinig liefhebbers zijn die een exemplaar bezitten» Op de
Internationale Beurs van het Oude Boek die begin Oktober in Amsterdam werd
gehouden, lag b.v. een exemplaar van Blaeu's Groot Stedenboek voor de lieve
prijs van fl. 18.000,-! Losse kaarten van Blaeu treft.U hier en daar nog
wel aan in antiquariatenmaar daaronder zult U Zelden de best-sellers zo-
als Amsterdam en Delft vinden.
Om nu een groter aantal liefhebbers van deze oude kaarten in staat te
stellen zo'n kunstwerk te bemächtigen is het Cartografisch Instituut Bootsma
begonnen met de reproduktie van enkele van deze kaarten. Men wil deze platte-
gronäen zo getrouw mogelijk weergeven, vooral wat betreft hun kleuren. U
weet misscien dat de kaarten in die tijd alleen in zwart gedrukt werden
vanaf kopergravures Een deel der kaarten werd dan vaak met de hand inge-
kleurd. Dat dit niet altijd even zorgzaam gebeurde is vaak duidelijk tezien.
De kleuren vallen tot over de lijntjes en de penseelstreken zijn in grotere
vlakken, zoals de zee duidelijk te herkennen. De kleur diende meer als ex-
traatje ter verfraaiing, want in de symboliek werd reeds alles aangeduid.
Maar juist dit kleuren geeft veel oude kaarten hun eigen charme en daaröm
heeft men voor de hier genoemde reprodukties een weergave in kleur gekozen.
Met de gangbare manier van fotografisch uitfilteren en drukken in rastertin-
ten zou echter de kwaliteit te veel te lijden hebben. Daarom werd van ras-
terweergave afgestapt en alle tinten als volle kleur gedrukt.
Begonnen werd met Blaeu's Amsterdam (kaartbeeld 41 x 54 cm). Er werd een
fotografische opnama gemaakt van een gave druk en deze opname werd afgedrukt
op maatvaste film. Een lichtdruk hiervan werd met waterverf ingekleurd in
dezelfde stijl als in de 17a eeuw'gebruikelijk was. Een gekleurde Blaeu-
kaart van Amsterdam diende als voorbeeld. Aldus kreeg men een indruk in wel
ke kleuren men moest gaan drukken. Het bleek dat er acht kleuren nodig waren,
namelijk; zwart-rood-donker blauw- lichtblauw-donkergroon-lichtgroen-oker en
geel. Slechts in enkele vlakjes bleek het nodig twee verschillende kleuren
over elkaar te drukken.
Vervolgens werden de zeven kleurtekeningen stuk voor stuk op astrafoil
gemaakt, waarbij de film als ondergrond en het kleurenmodel als handleiding
diende. Het zal U niet verwonderen dat voor dit karwei een artistieke aanleg
nodig is
Na het overbrengen van de tekeningen en de zwartfilm op offsetplaten kon
er gedrukt worden. Het mengen en afstemmen van de drukinkt was ook nog even een
curieus karweitje maar veel problemen leverde dit niet opAls papier werd een
"handgeschepte" soort ge'nomen van Van Gelder Zn met zoveel mogelijk hot-
zelfde uitarlijk als de originele papiersoort. De opname van de zwartfilm werd
verzorgd door Mouton Co., die ook de (kleine) oplage drukte.
Naderhand werden op dezelfde manier de kaarten van Delft en Alkmaar gemaakt,
met dit verschil dat er geen gekleurde originelen beschikbaar waren. De kleu
ren werden nu bepaald met Amsterdam als voorbeeld.
Op het ogenblik wordt er gewerkt aan Den Haag en het ziet er naar u;Lt dat
er nog meer zullen volgen, zoals Leiden en' Utrecht.
Zelfs in de Nederlandse pars is aan deze reprodukties al enige aandacht be-
steed. Zo lazen we in Het Vaderland van 9 Oktober jl., o.a.s
- Het plan is opgezet als een hogelijk te waarderen streven om buitenlandse
bezoekers van ons land in staat te stellen uit de baaierd van keeltoesnoereh-
de kitsch die een (belangrijk) deel van onze vreemdelingensouvenirs nu een-
maal vormt, ook eens een herinnering aan door hen bezochte Nederlandse steden
mee naar huis te nemen, die in ieder opzicht voldoet aan hoog te stellen
9 - 13a