Dit vier maal grotere model is zijn controle op de herkenbaarheid van de nieuwe, vereenvoudigde vormen. De mate van generalisatie zal afhangen^van het doel van de te maken kaart en de eisen die hieraan gesteld worden. Bxj ledere generalisatie stelt de kartograaf zieh richtlijnen en normenjwanneer hij zieh hieraan steeds consequent houdt, zal zijn generalisatie een persoonlijk karak- ter dragen en als zodanig controleerbaar en begrijpelijk zijn. Een kunstschilder die een landschap maakt, neemt de belangrijke dingen op en veronachtzaamt onbelangrijke detailss hij generaliseertHet natuurlij e landschap voor hem kan hij voor een juiste weergave niet ontberen, eyenmm als voor de kartograaf zijn gedetailleerde basiskaart onontbeerlijk is voor een gefundeerde generalisatie. Door het persoonlijk Interpretern enhet scheppen van nieuwe vormen is generalisatie een kunstzinnige bezigheid, zodat de kwaliteit van een generalisatie ten dole afhankelijk is van^de mate van ar- tistieke begaafdheid van de kartograaf, oa ten dele van een juis.o - P-- -o van de grondregels der generalisatie. Voor een beschrijvmg van deze regels möge i/hier vfrwijzen Saar het artikel van pr of .A.J .Pannekoek: Beschouwmgen ovlr generalisatie in de kartografie I en II in: T.K.N.A.G., 1961, nr 78, p. 2°3In1eenPgoede3generalisatie kunnen we de drie schoonheidscOpponenten: harmo- nie. compositie en klaarheid onderkennens harmonie: de gehele kaart haeft dezelfde mate van generalisata de vormen hebben een aan elkaar verwant rythme evenwichtige vormgeving. compositiekontrasten zijn geaccentueerd-, er is benadrukt en veronachtzaamd klaarheidduidelijk herkenbare vormen en kontouren; eenvoudigegrafische vormenj logische dosering van details- Het subjectieve generaliseren geaft objectieve schoonheid. De keuze der signatuur i. .sj Het~astste 11 en van lijndiktes en de wijze der vorsohillende Ii in- en puntsymbolen, evenals de reliefweergave is een terrem waar kartograaf beschikt over een arsenaal van mogelijkheden en varia les. g schijnlijk beschikt hij hier over een onbeperkte keuze-mogelijkheidDoch met het kiezen van slechts een signatuur, heeft hij zieh reeds ten opzichte van de overige Symbolen gebenden. Bij het vaststellen van b.v. de signatuur van de kanalen, zal de kartograaf zijn riviersymboliek moeten evenals zijn kustlijn, dijken, etc. Bij de keuze der Signa;uurJ over de mogelijkheid bepaalde accenten te leggen en voor de kaart minder b 1angriike objecten op de achtergrond te houden. Kortom hij componeert met de Signaturen de struetuur van het kaartbeeld en brengt waar nodig relaties tus- sen de verschillende objecten in de kaart. k Door de uitbeelding van het symbool zorgt de kartograaf, dat het eigen ka raktar van ieder objjt blijft behoudan. Wt doat hij door het object een een- voudige, makkelijk herkenbare en grafische vorm mee te ..composi- Hit sneelt met verhoudingen en legt accenten en komt zo tot zijn composi tia" Wat hij Ti r doat is kunstsinniga arbeid. Da »arkalijkhaid wordt o»ga- vormi tot een „ie»a grafische werald, walke op haar baurt »aar tarug te roopen is tot een werkelijkhoidwelke zieh manifestoert in de nieuwe verho ding door de kartograaf gevormd. Met andere woordens de kartograai brengt doormidde1 van het kaartbeeld de kaartgebruiker zijn interpretatie van de werkeliikheid overHet kaartbeeld is dus subjectief tot stand gekomen en is voor de kaartgebruiker objectieve informatie geworden. De accenten die de kartograaf met zijn signajuurkeuza haeft golegd, worden in de kaart absoluut en ondubbelzinnig. 10 - 12

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kaartbulletin | 1966 | | pagina 15