belettering, die voor een fraai resultaat zorgt, terwijl de afzoriderlijke technieken van schriftvervaardiging en mechanische kaartbelettering in kwa- liteit steeds achterblijven. Gedeeltelijke mechanisering is mogelijk, doch altijd zal het grafisch oog van een kartograaf noodzakelijk blijven voor een waarlijk schone kaartbelettering. Een kartograaf die de harmoniecompositie en klaarheid van het kaartschrift kan peilen: harmonie: het juiste type en corps in verhouding tot het kaartbeeldj het schrift dringt zieh niet op en vervuli zelfstandig zijn ei gen rythme compositie: de kuntrastwerking van kaartbeeld en schrifts accenten door keuze en rangschikking van het schrift klaarheid: duidelijk leesbare letterj vrije en open plaatsing van het schrift. Nu wij een voor een de vijf fases van het kaartontwerp hebben nagegaan en hebben gezien hoe de ontwerper zorg droeg voor de schoonheidscomponen"t;en: harmonie, compositie en klaarheid, kunnen wij ons afvragen wat de gave moet zijn welke de kartograaf in staat stelt zijn kaartontwerp een zekere mate van schoonheid mee te geven. Deze kwaliteit is ongetwijfeld zijn kunstzin, zijn artistieke begaafdheid. Watis artistieke begaafdheid Het vermögen om in vrijheid zinvolle vormen in harmonische verhoudingen te scheppen. Vrijheid wil hier zeggen: de toestand om uit een aantal mogelijkheden te kunnen kiezen. Gedwongen moeten kiezen uit een beperkt aantal mogelijkheden is evenzeer vrijheid, zij het vrijheid in gebondenheidAbsolute vrijheid is nooit mogelijk, vrijheid bestaat bij de gratie der gebondenheid. Scheppen wil zeggen iets nieuws maken. De uitbeelding moet nieuw zijn. Een zuivere verkleining of vergroting van een kaart geeft geen nieuwe kaart. Bovendien zal de nieuwe vormgeving, met een bedoeling in het leven worden ge- roepen. Een daad zonder bedoeling is zinloos, alleen de menselijke geest kan ergens zin aan geven, zo ook aan de kaart en alles wat daarin is. Ieder weldenkend mens is in staat om in vrijheid nieuwe vormen met een zekere bedoeling te maken. Maar niet in deze vormen een harmonische verhou ding, d.i. schoonheid brengen. Hierin schuilt dan ook het wezen van kunstzin, van de artistieke begaafdheid. Ze komt tot uitdrukking in <ie harmonische maatverhoudingin de verwerkelijking van schoonheid. We kunnen er kracht en energierust en eenvoud in ontdekken. Doch hoe dit in zijn werk gaat is voor- alsnog een geheim van de menselijke geest. Nog een stap, een stap die we voor een kartograaf en andere kunstzinnige beroepen niet mögen maken, en we komen bij de kunstenaar terechtwant hij brengt in de harmonische verhouding een innerlijk beleven en schept dan al of niet een kunstwerkj hierbij kan de harmonische verhouding zelfs wer ver loren gaan. We kennen allen wel een of meer kunstwerken, die iets lelijks en afstotends hebben. Terugkerend tot het beroep van kartograaf hebben we in het voorgaande ge zien hoe bij de vijf fases van zijn kaart-ontwerp steeds de elementen vrij heid (keuzemugelijkheden)iets nieuws maken, harmonische verhoudingen en zinvolle vormen meespeelden. Hoe harmonie, compositie en klaarheid bepalend zijn voor de schoonheid van kaartwerk en dat deze objectieve schoonheid aan de kaart kan worden toegevoegd door kunstzinnig, subjectief ontwerpen. Een kartograaf moet dan ook over deze kunstzinnige begaafdheden kunnen be3chikker wil hij een vakbekwaam beoefenaar van de kartografie zijn. Hij zal zijn werk 10 - 16

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kaartbulletin | 1966 | | pagina 19