VOOR DE JONGEREN IV - Fotografische bewerkingen - I
Bij het raaken van kaarten hebben de fotografische bewebkingen tegenwoor-
dig een zeer belangrijk aandeel. De mogelijkheden zijn immers zo talrijk dat
er veel tijdrovend werk bespaard kan worden door aen of andere fotografische
bewerking toe te passen. Ora maar een paar voorbeelden te noemens het verme-
nigvuldigen van een tekening, het samenvoegen van tekeningen, het veranderen
van de schaal (vergroten of varkleinen), het scheiden van kleuren, het maken
van contactafdrukken enz.
In deze bespreking zullen we ons echter moeten beperken tot de contact-
werkzaamhedenzodat we het gebruik van de camera voor een volgenda keer moe
ten laten rüsten.
Verder zult U bemerken dat we steeds spreken over de "fotograaf". Bij de
meeste zaken wordt het contactwerk echter verricht door een assistent die
(nog) geen volledige opleiding tot fotograaf ontving. Om evenwel niet ver
strikt te raken in allerlei benamingen kozen we toch maar de naam fotograaf.
Principe
In hoofdzaak komt het principe van de fotografie hierop neer dat er een
lichtgevoelige laag is aangebracht op verschillende soorten materiaal, zoals
papier, film, p.v.c., polyester, glas, e.d. U ziet dat dit meteen gradaties
in de maatzuiverheid geeft!
Welnu, de lichtgevoelige laag bestaat uit gelatine waarin, heel fijn ver-
deeld, zilverbromide werd aangebracht. Door de inwerking van lichtstralen word
de zilverbromide ontleed en zal later zwart kleuren in het ontwikkelbad- Ge-
deelten die iets te weinig licht ontvingen worden grijs en gedeelten die on-
belicht bleven, kleuren in het geheel niet. Dbze onbelichte delen zijn dus
nog steeds lichtgevoelig en daarom moet zowel het ontwikkelen als het nu vol-
gende fixeren vastleggen) in het donker plaatsvinden. In het fixeerbad wor
den dan de resten zilverbromide verwijderd, zonder de reeds zwarte delen aan
te tasten. Met het grondig spoelen in strömend water wordt het proces besloten
Dit is natuurlijk slechts een beknopte beschrijvingOpgemerkt moet nog
worden dat er vooral in de reproduktie veel met lichtgevoelige lagen gewerkt
wordt die ongevoelig zijn voor rood licht, zodat dit licht in de donkere ka
mer gebruikt kan worden. Zulk materiaal draagt de naam: orthochromatisch.
Daarentegen moet panhromatisch materiaal in volstrekte duisternis behandeld
worden omdat het gevoelig is voor alle kleuren licht. "Panfilms" gebruikt U
bijvoorbeeld als U zwart/wit opnamen maakt tijdens Uw vakantie o .dterwijl
de afdrukken op papier die U later van Uw fotograaf ontvangt op ortho-materiaal
staan
Het materiaal wordt verder nog geleverd in verschillende gradaties van
lichtgevoeligheid waarbij ruwweg gezegd kan worden dat minder lichtgevoelig
materiaal kleinere zilverbromidekorrels bevat en daardoor een scherper beeld
zal geven dan meer lichtgevoelig materiaal. De verschillende aanduidingen hier-
voor in ASA - DIN - SCHEINER e.d. zijn U waarschijnlijk wel bekend.
Contacten
Wanneer er van een tekening op transparant materiaal, bijv. astrafoil,
12 - 22