Ii°ÄÄ2J:- 3 Me?a^eT6n hierva" waarbij °P all«n de uiteinde-
L Rnn^ m uP blljft' op b' aHeon de BLAUWE tekst an op c. alleen
tekst. Na hat afdrukken van deze drie negatieven tot positieve film«?
de^Lhl'ff T?' bla™9 r0de t9kSt Sescheidan van elkaar voor vsr-
sohrlfWtlga!8' ge" 20 drl6 positieven uit eenzalfda
Dit kan natuurlijk ook toegepast worden met tekenwerk en kleurmallen.
Rasteren
fotolL9? nw8't9r^e fiim t9 verkriJ§en van een getekende kleurmal heeft de
fotograaf mets anders te doen dan bij het belichten van het negatief tot po-
1 wLÄ t9 Saatse" tU9S9n hat "ee*«ef de nog onbeiich-
te film. Bij het belichten vallen de lichtstralen dan eerst door de openingen
neeatief9fodat 'Z' g9tekende beeld) en vervolgens door het raster-
J V een g0deelte van de lichtstralen wordt tegengehouden.
aan het hV8rw J b90ld dan in 9en rast9^i«t die complementair is
gebruikte rasternegatiefBij gebruik van een 75$ negatief verkriigt
nL'töt ätToLT1"4' blj-90^ n9gati9f W% tint a"2- Dit ln tegens^l-
bulletin po l£°! 1J m9t d9 g™e waarde belicht „ordt (die Kaart-
Samenvoegen
Wanneer twee of meer originelen samengevoegd moeten worden tot een posi-
e" ®rn8erst van de o^ginelen negatieven gemaakt. Het eerste
negatief wordt dan belicht op de film, er wordt nog niet ontwikkeldvervol-
is Ln l n8gatlaf 0r°P g0legd en belicht enz. Indien dat nodig
is kan er ook raster mee belicht worden. Als alle belichtingen achter de rüg
zijn wordt de film ontwikkeld en afgewerkt. g
iuiste all9maal 0rg simPel maar de grote moeilijkheid is uiteraard het
juiste mpassen van de verschillende negatieven in de duisternis van de don-
kere kamer. Daarvoor zijn enkele bruikbare methodes;
aj gelijk afgesneden zijkanten
b) ponsgaten
c) voorontwikkelen van de paskruisen
d) vastplakken en omklaßpen van de negatieven.
a) Man kan van alle originelen een zijkant en een onder- of bovenkant precies
gelijk en haaks afsnijden. In de donkere kamer heeft de fotograaf dan een me-
aanleghaak nodig waar hij de originelen en later ook de negatieven te-
gen aanlegtVoor de fotograaf is dit een zeer eenvoudige methode, men moet
alleen zorgen dat het afsnijden nauwkeurig plaatevindt
b) Ook kan men 2 of 3 ponsgaten aanbrengen in de originelen en de films en
deze onder1 mg, pasleggen door er metalen pennen van dezelfde dikte door te
steken. De_speling tussen de pennen en de gaten-is bij dit systeembepalend
voor de zuiverheid van het^sluiten. Evenals bij de eerste methode verdient
het aanbeveling om reeds voor het tekenen het materiaal ervoor aan te passen
en om ook de tekenaar van dit systeem gebruik te laten maken bij het inpas
sen van zijn werk.
c) Bij de derde methode kan de tekenaar met de bekende getekende paskruisen
werken, maar voor de fotograaf zitten hier wat meer mooilijkheden aan vast
'Vanneer hij namelijk het eerste negatief op de film belicht heeft kan hij
voorzichtig alleen de paskruisen ontwikkelen en daardoor zichtbaar maken.
ls nu ln staat om (nog steeds in het schemerige rode licht) een tweede
12 - 24