ginnende bij het originele werk van de landmeter, of wanneer het de zeekaar-
ten betraft,dat van de stuurman, met de door hen gebruikte instrumentenkomt
men terecht bij de techniek van de kartografie en de typografie. Bij het be-
kijken van een kaart moet men steeds bedenken dat deze het resultaat is van
het werk van de landmeter, de graveur kopersnijderde drukker en da Schil
der. Deze laatste, destijds "afsetter van caerten" genoemd, maakte met behulp
van kostbare kleurstoffenwaaronder goud, de zwart-wit gravure tot een waar
kunstwerk.
Heal gewoon was hat in die tijd dat de uitgevers elkaars werk kopieerden;
ook werden koperplaten doorverkocht. Naast deze zullen ook andere commerciel'e
aspecten, zoals het adverteren en het uitgeven van catalogi belicht worden.
Hoewel de tentoonstelling uitsluitend werk te zien geeft van Amsterdamse
uitgevers, houdt dit geen beperking in, want buiten Amsterdam werd er in Ne-
derland in de 17e eeuw nauwelijks iets gepubliceerd. Deze eeuw, die voor kunst,
wetenschap en handel in Nederland, met Amsterdam als belangrijk>middelpunt
bekend staat als de Gouden Ee.uwis ook voor de kartografie te kenschetsen als
een Gouden Eeuw. Hiervan zal het tentoongestaide materiaal duidelijk getuige-
nis afleggen.
Marijke de Vrij
13 - 15