beheersen. Juist op het hoogtepunt van zijn kreatief leven is de terugslag gekomen. Er blijft echter de troost dat zijn werk als een kartografische kustvorm bij zijn leven in brede lagen van de bevolking geac- cepteerd werd. Wie dit als kunstenaar, van welke kunstuiting dan ook, beleven mag kan een gelukkig mens genoemd worden. Ricus Michels heeft ook de grote voldoening gekend dat collega's uit alle lagen van de vakwereld hem met woord of geschrift hulde gebracht hebben voor de opmerkelijk vele nieuwe aspecten die hij in zijn kartografie heeft verwerkt, want, zoals hijzelf placht te zeggen, hij was een "antidogmaticus", die tradi- tionele opvattingen bijzonder critisch bekeek. Zij die hem van nabij gekend hebben weten hoe moei- lijk het voor hem was om zieh naar een uitgestippeld regiem of naar een strak organisatiepatroon te rich ten. Niettemin heeft hij de Kartografische Sectie mee opgericht en heeft hij bijgedragen aan de organisatie en de lessen van de studiedagen van de Sectie. Maar in het bestuur voelde hij zieh toch niet op zijn gemak, een eigenaardigheid, die hij met vele kunstenaars ge- meen had. Zij die hem goed kenden wisten ook dat hij vaak met problemen worstelde die aan de meesten van ons voorbij gingen. Strijd is altijd zijn deel ge- weest; heel veel strijd met zichzelf, bij het overmees- teren van emoties veroorzaakt door wat hij om zieh heen zag aan onrecht of ongeluk. Hij worstelde ook met de titel "kartograaf", die hij toch wel graag voor de "handwerker" wilde reserve- ren en hij uitte wel eens zijn twijfel omtrent het recht van de academici om zieh kartograaf te noemen, al- leen op grond van het feit dat ze aan het hoofd van een kartografisch bedrijf standen of aan een weten- schappelijk instituut verbonden waren. Deze laatst genoemde klemmende problemen hebben gelukkig nooit tot een polarisatie in het Nederlandse karto grafische wereldje geleid, omdat Ricus Michels, wiens persoon een kern had kunnen zijn waarom zieh zo'n polarisatie zou afzetten, met een humanistische levensbeschouwing ieder in zijn waarde liet. Het res- pect dat hij vanuit zijn kunstenaarsvisie voor ieders taak (hetzij directeur, ingenieur, hoogleraar of za- kenman) kon opbrengen legt nog eens de nadruk op de waardigheid, die een kenmerk van zijn karakter was. Dat zijn complete werk, waaronder vele originelen, door een wetenschappelijke instelling - het Geogra- fisch Instituut te Utrecht - aangekocht is, heeft hem veel voldoening geschonken. Het kreatief bezig zijn was voor hem fysiek een zware belasting. Dagen, wekenlang, stand hij te te- kenen, met een onvoorstelbare gelijkmatigheid van het handwerk en een bewonderenswaardige constante gemoedsgesteldheid. Deze weken werden afgewisseld met dagen in het terrein, tekenend en schetsend en. pratend. Zowel thuis als in het terrein, in de boek- houding en in het kaartlezen was Paula zijn grote steun, die vele oneffenheden glad Streek en met haar grote oplettendheid tot de volmaaktheid van het werk bijdroeg. Aan het vermögen van Ricus Michels om zowel de redaktie, het tekenen en het reproduceren van zijn werk in eigen hand te houden danken wij een aantal hoogst persoonlijke kaarten. Er zijn in deze tijd niet veel scheppende kartografen meer die, zo als deze meester, in Staat gesteld worden om redac- tie, grafiek en reprotechniek in eigen hand te houden; afgezien nog van de vraag of zij dat zouden kunnen. Ricus Michels was misschien de enige kartograaf on- der ons die alle drie werkzaamheden kon beoefenen. Dit hangt samen met zijn begaafdheid als tekenaar en schilder, waarvan talloze schetsboeken en schil- derstukken die een periode van vijftig jaar beslaan, getuigenis afleggen. Daaraan dient dan nog zijn let terkundige kreativiteit toegevoegd te worden, die tot uiting kwam in zijn boeken, die uit de vijftiger jaren dateren, de teksten in leerboeken, maar ook uit de brieven aan vrienden en collega's en, om niet te ver- geten: de tekst op zijn kaarten. Want Ricus Michels was niet alleen een werker, hij was ook een prater. Eigenlijk praten al zijn kaarten in al hun hoeken en gaten. Met afbeeldingen en met körte of längere teksten, minuscuul geschreven, ver- telt de kaart de wetenswaardigheden van het land, uit het verleden en uit het heden. Aldus weerspiegelt zo'n kaart de veelzijdigheid en enorme belezenheid van de auteur, en doet dit meestal op een instruetieve manier, soms van een ideologische kant belicht en bijna altijd verrassend. In de laatste maanden van zijn leven heeft hij nog de hoop uitgesproken dat hij leerlingen in zijn stijl zou mögen opleiden. Het is er helaas niet meer van ge komen. Dit alles overziende, dit grafisch werk, deze letter kundige elementen, dit gevarieerde leven en vooral dit worstelen met de grote vragen van goed en kwaad, brengt ons tot de slotsom dat we een com plete mens gekend hebben. We zijn dankbaar voor al datgene, hierboven genoemd, wat hij ons, zijn vrienden en collega's geschonken heeft. Paula en de kinderen weten dat zij uit onze dankbaar- heid en onze hoge achting enige troost kunnen putten. Wij treuren met hen om wat we verloren hebben en we beseffen dat er met Ricus Michels een periode in de geschiedenis van ons vak is afgesloten. De gedachtenis aan de navolgenswaardige menselijk- heid van zijn werk en aan de waardigheid van zijn karakter zullen we altijd in hoge ere houden. C. Koeman

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1975 | | pagina 7