kaartlezer informatie te geven over het soort van verschijnsel: dit is een stad, dat is een gebergte en ze heten zus of zo. Plaatsing s ym b ol e n van kaarttekst bij punt- Zowel kaarttekens (punten, lijnen, oppervlakken) als kaartteksten (woorden) zijn Symbolen, zij verwijzen naar iets anders dan ze zijn. De betekenis van het kaartsymbool wordt eenduidig in de legenda verklaard. De betekenis van kaarttekst appelleert aan een reeds bekende inhoud, al of niet bij de kaartlezer aanwezig. Wat betreft kaarttekens ligt de plaats meestal vrij nauwkeurig vast, daarentegen kan kaarttekst min of meer wisselen van plaats. In tegenstelling tot kaart tekens moet bij kaarttekst de vraag worden beantwoord: Hoe kan de kaarttekst het best geplaatst worden in de ruimte? Of: welke plaats in de grafische ruimte be werkstelligt een optimale grafische waarneming van tekst? Bij het beantwoorden van deze vraag zal het uitgangs- punt zijn de bevordering van een ruimtelijk evenwicht. Waarom? Zodra op een wit blad papier een punt- symbool wordt ingetekend, is daardoor het evenwicht van het egale witvlak verstoord, zie fig. 2 Name figuur2 figuur3 Deze asymmetrie is karakteristiek voor de struktuur van kaarten en wordt door de kaartwaarnemer als zodanig waargenomen en geaccepteerd. Zodra het puntsymbool wordt benoemd, dus tekst wordt toege- voegd, zal de waarnemer spontaan verwachten dat de asymmetrische konstruktie wordt verzacht. Plaatsing van de tekst aan de zwaartepuntzijde wordt aangevoeld als onevenwichtig ruimtegebruik, er ont- staat een onbalans, zie fig. 3. Dit gevoel wordt veroorzaakt door de bij de waar nemer aanwezige wetenschap dat de tekst evengoed op iedere andere piek rond het symbool had kunnen wor den geplaatst, dit in tegenstelling tot het puntsymbool dat plaatsgebonden is. Door tegemoet te komen aan het verwachtingspatroon van de kaartwaarnemer, ophef- fing of verzachting van de asymmetrie, zal het kaart- beeld een grotere mate van rust uitstralen. Daarom moet gezocht worden naar de meest evenwichtige positie van de tekst. Deze wordt gevonden in de rich- ting waar zieh de grootste hoeveelheid ruimte bevindt, zie fig. 4. figuur4 figuur 5 .Balanced Balanced figuur 6 figuur 7 Het principe van ruimtelijk evenwicht kan worden ge- illustreerd aan de hand van een wit blad papier met in het optische midden (ongeveer 5% boven het meet- kundige midden gelegen) een puntsymbool, fig. 5. Plaatsing van een naam aan de linker of rechter zijde betekent een verstoring van het evenwicht, fig. 6. Ook gecentreerde plaatsing boven of onder het punt symbool verstoort de balans, doch in mindere mate, fig. 7. Door de centrale plaatsing van het puntsymbool bieden zieh twee mogelijkheden voor plaatsing aan. Dergelijke gevallen zullen zieh in kaarten niet vaak voordoen, vanwege de asymmetrische struktuur van het kaartbeeld. De grafische ruimte bestaat uit hoeveelheden licht en donker, zwart en wit, of kleur. Het plaatsen van een naam in deze ruimte betekent grafisch gezien niets anders dan een lichte piek op de kaart donker maken, of andersom bij negatieve tekst. Wanneer een naam wordt geplaatst in een ruimtelijke situatie (zie fig. 8) waar zieh reeds meer zwart bevindt dan eiders, ont- staat een verdubbelingseffekt. De donkere zijde lijkt overdreven donker, de lichte zijde lijkt lichter, zie fig. 9. Dit effekt wordt opge- heven door aan de lichtere zijde het zwart van de tekst te plaatsen, fig. 10. De figuren 11 tot en met 15 tonen een aantal veel voor- komende situaties van tekstplaatsing, waarbij de be- schikbare ruimte slechts een juiste positie toelaat, wanneer men uitgaat van een evenwichtige licht-donker verhouding in de ruimte. 1978.IV.4 19

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1978 | | pagina 21