het evenwichtig indelen van de grafische ruimte en rekening houdend met een aantal waarnemingseffekten, moet het mogelijk zijn de tekst op kaarten zodanig te plaatsen, dat een verhoging van de leessnelheid en verbetering van de leesbaarheid wordt verkregen. Wanneer dit alles goed is gelukt zal daarnaast het werk worden beloond met die ondefinieerbare, aange- name streling van het oog, die uitstijgt boven de grafische waarneming, namelijk het ervaren van Grafische Schoonheid. Literatuur Bertin, J. S6miologie Graphique. Paris, 1967. Bonaeker, W. Die Namenstellung in geographischen Karten-Studien zur Kartographie. Berlin/Grünewald, 1957. ExtrakaarttypografienummerMet literatuurlijst over kaarttypografieKartografisch Tijdschrif, okt. 1976. Fouque, R.Ontwerpsystemen. Utrecht, 1975. Freitag, U.Semiotik und Kartographie. Kart.Nachr. 21, 1971. Gerstner, K.Compendium for Literates. Massachusetts, 1974. Groenendaal, M.H.Drukletters. Hun ontstaan en hun gebruik - Culenborg, 1969. Hake, G.Kartographische Ausdrucksform und Wirk lichkeit-Festschrift für Georg Jensch, Berlin 1974. Hall, E. T.The Silent Language. New York, 1959. Hall, E.T.The Hidden Dimension. New York, 1966. Harrison, R.Morris, C.: Communication Theory and Typographie Research. Journal of Typographie Research, april 1967. Imhof, E.Die Anordung der Namen in der Karte. International Yearbook of Cartography, 1962. Karssen, A. J. Layout en typografie van randinfor- matie - Kart. Tijdschrift, 1977.III.2. Keates, J.S.Cartographic design and produetion. London, 1973. Klinkenberg, G. A. van: Wat kunnen wij weten; inlei- ding tot de kennistheorie. Rotterdam, 1969. Martin, R.The nonverbal 'Language' of typographic layout - Austin, 1964. Meyer, H. Kennis en realiteit. Utrecht, 1949. Meyerhuber, H. Die Kartenschrift. Kart. Nachr. nr. 1, 1957. Mijksenaar, P.Heeft grafische vormgeving nut? Eindhoven, 1974. Mühle, H.Die Berücksichtigung der Problematiek allgemeiner Lesbarkeitsuntersuchungen als Vor aussetzung für die Beurteilung von Schriften bei der kartographischen Anwendung (met literatuurlijst over onderzoek naar leesbaarheid, 662 nummers!) In: Nachr. aus dem Karten- und Vermessungswesen Heft 64, Frankfurt a.M.1974. Mühle, H.Untersuchungen zur Ermittlung von For schungsmethoden zur Bewertung der Lesbarkeit von Schriften in kartographischen Darstellungen. Nachr. aus dem Karten- und Vermessungswesen Heft 64, Frankfurt a.M. 1974. Oltheten, Th.H.Over vorm en inhoud Eindhoven, 1975. Pearson L, Pearson J.Cartography and psycho- physicsName positioning. New Zealand Cartographic Journal, vol. 6 nr, 2, dec. 1976. Robinson, A.H.The look of maps Madison, 1952. Robinson, A.H.: Elements of cartography. New York, 1969. Romein, J. E.Kaartbeschrifting. Waar, hoe en wat? Regels, onzin en waarschuwingen. Kart. Tijdschrift, okt. 1976. Spencer, H.: Pioneers of modern typographyLondon, 1969. Swann, C. Techniques of typography. London, 1969. Tschichold, J. Meisterbuch der Schrift. Ravens burg, 1952. Ungeheuer, G. Sprache und KommunikationIPK Forschungsberichte, Hamburg, 1972. Unger, G.Tekst over tekst; een documentaire over typografie - Eindhoven, 1975. Weckerle, H., Imkamp, H.: Semiotische Klassifikation typographischer Mittel. Typogr.Monatsblätter, juli 1974. Summary A. J. Karssen, Text pereeption and balanced positioning in the graphic Space. In graphic semiology, as introduced by prof. J. Bertin, points ,lines and areas are seen as the implantation forms with which a graphic representation is built up. But text however, may be considered as the fourth implantation, since text can be varied in the same way as points, lines and areas, with the help of the eight Visual variables (fig. 1). In the Systems of semiology signs and Symbols are distinguished. In graphic representations signs are used with appointments about their meaning, which make them symbols. The symbolic reference of words might differ for each individual, but the other graphic symbols only can be understood in one way, when the explanation is unequivocal. Contrary to map signs (with exaet geometrical position) for map text the question must be answered: which position in the graphic space achieves an optimal graphic pereeption of text? In order to answer this question the promotion of a spatial balance is taken as starting-point. The asymmetric strueture of maps should be neutralised or softened by positioning texts in those directions where most of the graphic space is available. The graphic space consist of amounts of light and dark, black and white, or colour. Placement of text in this space is nothing eise than darkening a place in the map. The pereeiver knows that text can be placed on any place around a symbol and will expect text on the lightest position. Text positioning in balanced light-dark proportions is illustrated in figures 10-15(b), distortion of the black-white balance is shown in the same figures (c). When the graphic space is limited, and other map elements must be covered, the principles of balanced positioning of text will be influenced by some pereep tion effectsletters which are very near to other map elements cause the effect of clotting together (fig. 16); interrupted line elements are optically pereeived as continuous, when interrupted correctly (fig. 17-19). 1978.IV.4 25

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1978 | | pagina 27