De toepassing van plakaatverf (fig. 3) papieroppervlakte volgt. Korrekties worden uitge- voerd met vlakgom, waarbij het niet altijd mogelijk is het pigment volledig te verwijderen. Plakaatverf is een dekkende verf op waterbasis, meestal toegepast op papier, maar het is gebleken dat deze verf ook op polyester tekenfilm goed wil hechten. Figuur 3 is een voorbeeld waarbij gebruik werd ge- maakt van matte cronaflex tekenfilm met de voordelen van maatvastheid en transparantheid. Bij het mengen van de plakaatverf zijn zo goed mogelijk de kleuren van het gedrukte voorbeeld nagebootst. Vanwege de dekkende eigenschap van plakaatverf is het niet eenvoudig de kleuromtrekken precies te vol- gen, immers zodra een lijn van de onderliggende gids met verf is bedekt is deze lijn niet langer zichtbaar. Hierdoor ontstaan soms kleine sluitfouten. Het gebruik van veel mengwit maakt het moeilijk kleuren voor het drukken juist te beoordelen, als gevolg van het verschil in reflektie tussen plakaatverf en dp gerasterde kleur in de kaart. De toegepaste verf was van Talens, het aantal gebruikte kleurtubes bedroeg twaalf plus meng wit en zwart. Omdat de gemengde verf tamelijk dik is wordt het gekleurde oppervlak soms oneffen waar- door de gladheid van de kleur enigszins wordt be- invloed. Dit effekt neemt toe wanneer korrekties worden uitgevoerd. Plakaatverf hecht uitstekend op het harde cronaflex oppervlak en craquelSe kwam nauwelijks voor. Een zeer groot aantal verschillende kleurtinten kan worden verkregen door de subtraktieve kleurmenging met plakaatverf. De toepassing van gekleurde plakfolie (fig. 4) Sinds enige jaren zijn er dünne doorzichtige kleur- films met een plakkende zijde op de markt versehenen. Deze gekleurde plakfolies zijn verkrijgbaar in matte en glanzende uitvoering. Teneinde reflektie van het cameralicht te vermijden verdient de matte uitvoering de voorkeur. Om de kleurhelderheid niet te beinvloe- den werd een heldere film als basis gekozen: n.l. een heldere polyester film met wit papier aan de achter- zijde tijdens de fotografische opname. Aangezien de plakfolies transparant zijn bestaat tevens de mogelijkheid de kleurseparatie uit te voeren met behulp van een kontaktkast in plaats van een dure reproduktiecamera te gebruiken. Er zal nog worden onderzocht in hoeverre kenmerken de verschillen tussen de twee mogelijkheden zullen optreden. Ondanks de 172 kleuren welke het gebruikte Normacolour System biedt (5) is de kleurkeus beperkt aangezien niet alle kleuren voor kaarten geschikt zijn. De doorzichtige kleurfolies kunnen op elkaar worden gebruikt om het aantal kleuren te verhogen, maar ook dan blijft de kleurscala beperkt vooral in de lichtere tinten, want de folies op elkaar worden al snel te donker. Voor grotere gebieden moeten meerdere folies precies tegen elkaar aan worden geplaatst, omdat het formaat van de Vellen zieh beperkt tot 35 x 49 cm. In verge- lijking met kleurpotlood en plakaatverf geven de kleur folies goede egale kleuroppervlakken met kleuren van hoge intensiteit. Längs de kleurcontouren kunnen de gebieden redelijk snel worden uitgesneden, vooral wanneer het om eenvoudige lijnstrukturen gaat.Kaar ten met zeer kleine gebiedjes en ingewikkeld lijnwerk zijn moeilijk en tijdrovend te snijden. Kleurfolies kunnen gemakkelijk worden verwisseld, waarmee goede korrektiemogelijkheden zijn verzekerd. Enkele kleurseparatie plus zwart (fig. 5 en 6) Tot dusver is gesproken over proeven met drie of vier kleurseparaties: geel, eyaan, magenta en daar- naast zwart. Figuur 5 is een voorbeeld van een choropleet in zwart met een toegevoegde rode kleur. Het kaartfragment werd vervaardigd met het gebrui- kelijke peelcoat procede. In figuur 6 is dezelfde kaart gemaakt door middel van kleurseparatie vanaf een kleurpotlood origineel. De kleurschaal is opgebouwd uit zwart samen met rood en sommige gebieden zijn in grijs voorgesteld. Aangezien de geel en eyaan separaties ontbreken ont- staat een speciaal probleem. Een grijze kleur is opgebouwd uit gele, magenta en eyaan stippen, dit betekent dat in de magenta separatie altijd stippen van grijze gebieden meekomen. Wanneer geel en eyaan niet worden meegedrukt zal het grijs uitsluitend uit magenta stippen bestaan, maar ook met de toege voegde zwarte stippen zal de gedrukte kleur als rood- achtig verschijnen. De achtergrondkleur van figuur 6b laat dit duidelijk zien. Om van dit probleem af te komen moeten de grijze gebieden op het model niet grijs worden ingekleurd, zoals in figuur 6b werd gedaan, maar in eyaan (fig. 6a) of in geel. Alleen op deze manier kan magenta vrij van grijs worden uitgefilterd. De stappen in grijs-toonwaarde moeten van te voren worden uitgeprobeerd met een kleurschaal in eyaan of geel. Aangezien een zwart-separatie werd toegepast, zal ook de rood-schaal hierdoor worden beinvloed, immers op alle gekleurde oppervlakken wordt een zwarte stip meegedrukt. Normaliter zouden de geel en eyaan separaties deze zwartinvloed vrijwel neutraliseren, het- geen hier duidelijk niet is gerealiseerd. Dit is nadelig voor de kleurhelderheid. Hieruit kan men konkluderen, dat wil men zwart, gemengd met een andere kleur, toepassen, dit slechts mogelijk is door de twee kleu ren op aparte originelen aan te brengen en later in de druk samen te voegen. Het nadeel hierbij is dat het van te voren niet goed mogelijk is de definitieve kleurkombinatie te beoordelen. Beknopte beschrijving van het kleur- s ep a r a t iep r o c ed e (6) De separatiefilms worden met behulp van de camera gemaakt door kleurseparatiefilters op pan-chromatisch materiaal. De gebruikelijke filters zijn de Kodak Wratten rood, groen en blauw. Deze filters verdelen het spectrum ongeveer in drie gelijke delen en worden de 'broad-band set' genoemd, daar zij elkaar enigs zins overlappen in hun transmissie. Aangezien stan- daard drukinkten niet het ideale bereik van eenderde spectrale absorbtie en tweederde reflektie bezitten is een kleurkorrektie noodzakelijk. Hiertoe dienen twee kleurmaskers te worden vervaardigd en gebruikt. Het werkproces verloopt als volgt. De gekleurde originelen worden in de modelhouder van de camera geplaatst samen met een kleurgids, grijsschaal en 14 1979. V. 1

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1979 | | pagina 16