techniek. Het antwoord op de punten d en e is bepalend of kleurpotlood, plakaatverf of kleurfolie moet wor den toegepast. 10. Standaardisatie: De invoering van een kleurseparatiesysteem in de kaartvervaardiging hangt vooral af van het kunnen beschikken over een goede fotografische uitrusting en de aanwezigheid van vakkundig personeel (8). Kleuridentiteit kan worden gestandaardiseerd en gekontroleerd door een systeem van kleursche- ma's. Traditionele kleurschema's zoals door mij beschreven in het ITC Journal 1975 nr. 1 kunnen niet worden gebruikt (9). De kleurseparatietechniek vereist een kombinatie van twee speciale kleurschema's. Het ene Schema moet de kleuren laten zien zoals zij verschijnen in kleurpotlood, plakaatverf of kleurfolie, samen met een specifikatie per kleurtint. De tweede kleurkaart is het gedrukte resultaat van de eerste. Uit het eerste Schema kan worden afgeleid welk kleurpotlood, verf of folie (en hun kombinaties) moet worden gebruikt om de gewenste kleur te verkrijgen. De kleur zoals deze in het tweede Schema is te zien. Omdat elke kleurmethode (kleurpotlood, plakaatverf en kleurfolie) zijn eigen twee kleur schema's heeft, moeten in totaal zes schema's worden vervaardigd. Dit is op dit moment nog niet gebeurd en is onderwerp voor verder onderzoek. Het is duide- lijk dat in het fotografische proces de belich- tingstijden, gebruikte filters, ontwikkeltijden, etc. eveneens moeten worden vastgelegd en ge standaardiseerd. Aangezien de kleurkorrektie nodig is vanwege tekortkomingen van de standaard drukinkten, mag worden verwacht dat een kleur- keuze gebaseerd op een voorgedrukt kleurschema de twee kleurmaskers overbodig zal maken. Het uitsluiten van deze maskers moet het mogelijk maken het direkt-rastersysteem toe te passen, hetgeen een verdere besparing van filmmateriaal en reproduktietijd met zieh kan meebrengen. (Tabel II). Ook dit is 6en van de aspekten voor nader onderzoek in de toekomst. Noten 1. Verwezen wordt naar de literatuurlijst. 2. B.v. Esselte in Zweden, Klett in BRD, Vermes sungsamt Hamburg in BRD. 3. In het bijzonder de kaarttypen die op de Kart. Afd. ITC worden gemaakt, in hoofdzaak thematische kaarten op het gebied van geologie, geomorfologie, bodemkunst, stedebouw, etc. 4. Volgens Füllbeck-Schmidt, Vermessungsamt Hamburg, wordt ongeveer tweederde in tijd uit- gespaard door gebruik van plakaatverfmodellen in plaats van peelcoats. 5. Pantone Matching System van Letraset is een andere kleur-plakfoliekollektie van 255 kleuren, formaat 51 x 65.5 cm. 6. Voor meer uitgebreide behandeling zij verwezen naar de literatuurlijst. 7. Het is ook mogelijk de zwarte door middel van een splitfilterbelichting te maken. 8. De meeste drukkerijen zijn goed uitgerust en heb- ben ervaring in het kleurseparatieproces en kunnen worden benaderd voor samenwerking. 9. Dergelijke schema's worden samengesteld met ge bruik van percentage kontaktrasters in een grijs- schaal. Zie:'The Production of a Cartographic Colour Chart', door A. J. Karssen, ITC Journal 1975-1. *Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het ITC Journal 1978-2 onder de titel:'Colour Separation in map production. Alternative methods for reproducing area colours using coloured Originals'. Door A. J. Karssen en P.J. Oxtoby. De hierbij behorende figuren 1 t/m 6 zijn als losse bijlagen toegevoegd. Literatuur Du Pont: Indirect colour Separation System - Frank furt am Main. Du Pont: Direct Screen Color Reproduction System - Frankfurt am Main. Du Pont: Neo Screening - Frankfurt am Main. Du Pont: Maskenfilm, technische Daten - Frankfurt am Main. Füllbeck, P. von, Schmidt H. Karten im Dreifarben- Rasterdruck - Kart. Nachr. 24-4,1974. Jaffee, E. Colour Separation Photography with an Introduction to Masking - Graphic Arts Technical Foundation, Pittsburg, 1959. Kopylova, A.D. Multicolor geographical map repro duction using photomechanical and electronic color Separation - 7th International Congres on Cartography, Madrid, 1974. Shapiro, Ch. The Lithographers Manual; chapter 6: Color-separation photography; chapter 7: Photo graphic masking and color correcting - 5th edition, GATF, Pittsburgh, Pa, 1974. Wright, W.D. The Measurement of Colour - New York, 1964. Wulff, A., Jorgensen, H.O.An Analysis of the Controllability of the Separational Stages in Multi- Color Production - The Graphic College of Denmark, Copenhagen, 1964. Yule, J.A.C.Principles of Color Reproduction - New York, 1967. Summary Colour Separation in map production: Alternative methods for reproducing colour areas using coloured Originals. Research has been started in the ITC Cartography Department to investigate the possibilities of cheaper and quicker methods for the production of particular types of maps. Instead of using conventional masking methods (e g peelcoats) several coloured models have been produced using coloured crayons, poster paint and stick down foils. From these models colour separations have been made at reproduction scale using the process camera and colour filters. In this way about 50% of the time normally required can be 16 1979. V. 1

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1979 | | pagina 18