de afzonderlijke kleuren worden dan hoge eisen ge- steld aan het sluitend drukken der afzonderlijke kleur- platen, daar zelfs een zeer geringe afwijking van de passer naast het zwarte schritt en de lijnen een rode en/of blauwe "neon"-rand doet ontstaan, die het scherpe schritt- en lijnenbeeld vertroebelt en ont- siert (fig. 5). Het reconstrueren van een gekleurd origineel tot een correct kleuren-facsimile blijft dan ook een technisch zeer veeleisende opgave. Steeds meer worden thans ook facsimile's gemaakt naar originelen die in lithografie gedrukt zijn. Inzo- verre dit monochrome litho's zijn met alleen lijn- elementen en schritt levert de reproduktie in principe geen grotere moeilijkheden op dan bij het facsimileren van houtsneden en kopergravures. Bij kleurenlitho- grafie, waarbij kleurvlakken optreden, levert repro duktie in zwart en wit een beeld op waarin de kleuren zijn weergegeven door gerasterde vlakken in ver- schillende nuances van grijs, waarbij vooral rood een donker grijs oplevert. Kaartschrift in zulke roodpartijen kan dan aan duidelijkheid inboeten (fig. 6). Tot nu toe zijn bij het maken van facsimile-kaarten de beste resultaten behaald met ongekleurde kaarten in houtsnede of kopergravure. Bij zorgvuldige repro- fotograüsche en druktechnische behandeling kunnen zij facsimile's opleveren die het origineel zeer nabij komen (fig. 7). Het maken van facsimile's naar ge- kleurde originelen blijft voorshands, zoals gezegd, een moeizame en kostbare aangelegenheid. Niet alleen de reprografische- en druktechniek, ook de gebruikte papiersoorten dienen aan de verschillen- de facsimile-typen te zijn aangepast. Hout- en koper gravures komen het best tot hun recht op zwaar, gevergeerd papier met een enigszins "rul" oppervlak, facsimile's naar lithografische originelen daarente- gen vragen een papiertype met enigszins glad opper vlak. In het algemeen dienen de gebruikte papiersoor ten in struktuur overeen te komen met die waarop de originelen zijn gedrukt. De betekenis van facsimile's De betekenis van facsimile's van belangrijke en zeld- zame kaarten neemt, nu de kwaliteit ervan in de laat- ste decennia sterk is verbeterd, in snel tempo toe, vooral voor wetenschappelijke doeleinden, doch ook vanwege hun steeds grotere populariteit als decora- tief element. Bepalen wij ons hier tot hun wetenschap pelijke betekenis, dan springen de volgende voorde- len van het facsimile in het oog: - Een goed facsimile kan meestal even goed als hulp- middel bij het wetenschappelijk onderzoek dienen als het origineel (behoudens bij speciale aspekten als papier-, inkt- en watermerkonderzoek)het is ge- makkelijker te hanteren en er behoeft minder vrees te zijn voor eventuele beschadiging; het is meestal zelf weer gemakkelijk te reproduceren (foto, xerox- kopie). Een groeiend aantal kaartenverzamelingen heeft van in hun bezit zijnde zeldzame kaarten zo mogelijk ddn of meer facsimile's beschikbaar voor bezoekers, die deze kaarten kunnen bestuderen, ter- wijl de originelen ongestoord in hun bewaarplaatsen kunnen blijven rüsten. - Soms bevindt het origineel zieh op grote afstand van de onderzoeker of is het op andere wijze moeilijk toegankelijk; een goed facsimile kan dan een aanzien- üjke besparing aan tijd en reiskosten betekenen. - De kwetsbaarheid van zeldzame originelen (vaak unica) maakt hun beheerders vaak minder bereid ze telkens tevoorschijn te halen; ook wordt het veel- vuldig maken van foto's technisch bezwaarlijk en op den duur schadelijk voor de kaart. Een facsimile biedt hier uitkomst. - Een goed facsimile kan de vergelijking met even- tueel eiders bestaande andere exemplaren van de kaart of versies hiervan zeer vergemakkelijken. Een exemplaar van het facsimile op transparant materiaal (mits op nauwkeurig dezelfde grootte als het origineelkan een uitstekend hulpmiddel zijn bij het opsporen van toevoegingen en veranderingen op andere exemplaren van dezelfde kaart. - Om nog een andere reden is de toeneming van het aantal facsimile's van belangrijke kaarten en atlassen toe te juichen. Door allerlei oorzaken gaan van tijd tot tijd belangrijke en onvervangbare kaarten voor altijd verloren. Men denke aan brand, waterschade, diefstal en helaas ook aan oorlogsgeweld: de beroem- de Ebstorf-kaart (13e eeuw) werd in 1943 in Hannover bij een bombardement vemietigd en de plattegronden der Zeeuwse Steden door Jacob van Deventer gingen bij de oorlogshandelingen in Zeeland verloren. Het bestaan van een aantal facsimile's, verspreid over een groot gebied verhoogt de kans dat althans de informa- tie welke de kaart bevatte behouden blijft, ook wanneer het origineel onverhoopt verloren mocht gaan. Aanvankelijk bestond de vrees dat het bestaan van facsimile's de waarde der originelen zou doen dalen en hun exclusiviteit zou aantasten. Particuliere verzamelaars en soms ook bibliotheken en antiquaria- ten vreesden soms een waardedaling van hun Objekten en toonden zieh bij wijlen huiverig tegenover reproduk tie in grotere aantallen. Deze vrees is ongegrond ge- bleken: de steeds hogere prijzen welke in de laatste tijd op Vellingen en bij de handel voor belangrijke stukken worden betaald.vormen hiervoor het beste be- wijs. Men kan zelfs met een zeker recht stellen dat het beschikbaar komen van goede facsimile's in wij- dere kring ten zeerste heeft bijgedragen tot het aan- zien van belangrijke en zeldzame kartografische docu- menten, nog afgezien van de betekenis die dit heeft gehad voor de wetenschappelijke ontsluiting van het kaartenbezit (10). Bovendien geeft de uitgave in facsimile van een kaart of atlas vrijwel altijd aan- leiding tot een min of meer diepgaande Studie van de kaart (herkomst, bronnen, latere edities, invloed op andere kaarten) die zijn neerslag vindt in een bege- leidende publikatie. Overigens behoeft ook weer geen vrees te bestaan dat men zal worden bedolven onder een stortvloed van facsimile-kaarten. Het blijven, mede door de hoge kwaliteitseisen die eraan moeten worden gesteld, dure produkties. Bovendien streven vele uitgevers van deze kaarten toch naar een zekere mate van exclusiviteit door de oplagen relatief klein te houden (11). Zowel in Nederland als in het buitenland houdt een aantal op dit gebied gespecialiseerde uitgevers zieh met het publiceren van facsimile-kaarten bezig. In Nederland zijn het vooral N. Israel en de uitgeverij Canaletto (die ze zelf ook drukt), en in mindere mate ook Elsevier, die regelmatig belangrijke facsimile- uitgaven het licht doen zien. In Zwitserland werken 34 KT 1980. VI. 4

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1980 | | pagina 36