-JirmA'/f" ^\r*( ibttrAt Vu >imt« f J'lifitmi Fig. 5. Fra Mauro's Wereldkaart (1459) meer abstracte kaartteken, geschikt voor veelvuldig gebruik: het kaartsymbool, met name voor bergen en middelgrote Steden. Met de ontwikkeling hiervan kwam ook het kartografisch instrument bij uitstek voor het generaliseren ten behoeve van de middel- schalige kaart ter beschikking. Deze semiologische kenteringsfase der kartografie, met de eerste toe- passing van abstracte kaarttekens voor meervoudig gebruik kan men aanduiden als proto-symbolisch. Leonardo da Vinci en de middelschalige landschapsbeeldkartering Naast de bovenbeschreven ontwikkeling der "afstande- lijke kartografie" ging de omgevingskartografie met haar individualiserende, uitbeeldende kaarttekens nog op de oude voet verder (fig. 6). Maar in dezelfde periode begon zieh het landschapsbegrip te ontwikke- len, doordat men, naar het voorbeeld van Petrarca, landschappen vanaf heuvels en bergen ging overzien. Het was Leonardo da Vinci die zulk een wijds pano- rama met behulp van verbeterde individualiserende kaarttekens in beeld bracht. Zijn middelschalige overzichtskaart van Toscane werd daarmee een landschapsbeeldkaart. Het zou echter tot in onze tijd duren aleer deze techniek verder kon worden ontwikkeld. Kartografen als Berann en Michels, evenals Leonardo makers van panoramische beeld- kaarten die geen legenda behoeven, konden name- lijk beschikken over de inmiddels voltooide topogra- fische inventarisatie van uitgestrekte gebieden. De fysiografische kaarten van Raisz verschillen in zo- verre van de panoramische beeldkaarten dat zij be- staan uit kaarttekens die het midden houden tussen Fig. 6. Chertsey Abbey, een topografische terrein- schets uit 1432 44 KT 1981. VII. 3

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1981 | | pagina 46