Kanttekeningen bij kaart-legenda's door een grafisch vormgever P. Mijksenaar Wat doet (kan) een grafisch vormgever? Een grafisch vormgever verschilt van een kartograaf in de omvang van het werkgebied en in het aandeel dat het kartografisch produkt daarin inneemt Hij is in de eerste plaats geinteresseerd in het ge- bruikscomfort dat een kaart of plattegrond heeft voor de gebruiker, uit een oogpunt van leesbaarheid, be- grijpelijkheid en doelmatigheid. Hiertoe rekent hij ook de esthetische bevrediging die het produkt kan geven en het geheel van al deze faktoren noemt hij vormgeving, dat wil zeggen de wijze waarop de grafi sche uitdrukkingsmiddelen zoals kleuren, lijnen, il- lustraties, Symbolen, letters, getallen, enzovoorts een eenheid vormen. Een kaart is voor hem meestal slechts onderdeel van een groter pakket informatiemiddelen, zoals de huis- stijl van een organisatie, van een bewegwijzerings- systeem, van een Serie grafische produkten zoals toe- ristenfolder, reisgidsen en dergelijke. Hij zal daarom sterk letten op de gewenste overeenstemming in de vormgeving bij de verschillende onderdelen die van dat pakket deel uitmaken. Zijn ervaring met kartografie is meestal beperkt tot algemene publiekskaarten, zoals toeristische kaarten, gei'llustreerde kaarten en kaarten die meer het karak- ter dragen van Schema's: toepassingen van kartogra fie dus die in het algemeen bedoeld zijn voor leken zonder veel voorkennis of scholing op het gebied van kaartgebruik. De kennis van de vormgever op het ge bied van kaartvoorbereiding, kaartvervaardiging en p roduktietechniek beperkt zieh meestal tot de stan- daardtechnieken in de grafische industrie. Dit heeft tot gevolg dat een grafisch vormgever de wijze waarop grafische middelen bij een kaart gebruikt worden vergelijkt met wat hem bekend is over de toepassing van diezelfde middelen eiders in zijn werkterrein zo als bij naslagwerken, gidsen, folders, gebruiksaan- wijzingen, bedieningspanelen, enzovoorts; een zeer divers terrein kortom, waar vele conventies nääst elkaar bestaan, elkaar tegenspreken of van uiteenlo- pende kennisniveaus zijn. In dit uitgebreide terrein zal zijn interesse meer ge- richt zijn op de symbolische informatie-overdracht dan op een zo nauwkeurig mogelijke weergave van geografische elementen. Algemeen gezegd zijn de ervaringen van de grafische vormgever meer van toe passing op kleinschalige thematische kaarten dan op grootschalige topografische kaarten. Omdat hij vooral te maken heeft met het publiek dat op kaartleesgebied gerekend kan worden tot leken (zoals reizigers met het openbaar vervoer), 'geihte- resseerde' leken (zoals automobilisten, toeristen) of amateur-sportbeoefenaars (watersporters, bergbe- klimmers, fietsers) kan hij niet te veel vertrouwen op voorkennis of aanwezige ervaring. Elke keer opnieuw moet hij de gebruiker de gelegenheid geven zieh met de gebruikte coderingstechnieken vertrouwd te maken en zal hij trachten zoveel mogelijk op wöl min of meer vertrouwde symboliek verder te bouwen (blauw voor water, groen voor land, zwart of grijs - vroeger rood! - voor bebouwing enzovoort). Juist de legenda is daarbij een onmisbare sleutel die van beslissende invloed kan zijn voor de 'gebruikswil' van zijn publiek. Vanuit deze instelling wil ik - als grafisch vormge ver - proberen enkele kanttekeningen te plaatsen bij legenda's en hun kaarten. De funktie van een legenda Overdreven gesteld zou het eigenlijk zö moeten zijn dat de conventies volgens welke de grafische middelen in een kaart toegepast worden zö algemeen bekend en gestandaardiseerd zijn dat een legenda overbodig is, zoals bijvoorbeeld bij elektrotechnische schema's, was-instruktie-etiketten enz. Natuurlijk kan van veel kartografische uitdrukkingsmiddelen gezegd worden dat zij langzamerhand gemeengoed zijn bij een grote groep gebruikers (de vertikale noord-zuid as, sommi- ge kleuren, verschillen uitdrukken in typebelettering en een groot aantal Symbolen zijn daar voorbeelden van). Van een aantal ingewortelde codes moet helaas opge- merkt worden dat zij weliswaar door nieuwe inzichten achterhaald zijn maar nu zö algemeen bekend en ver trouwd geworden zijn dat zij nauwelijks meer te wijzi- gen zijn, zoals dat ook bijvoorbeeld het geval is met ons huidige muziekschrift en onze verkeerstekens. KT 1983. IX. 1 29

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1983 | | pagina 31