verbinding, zie bijvoorbeeld de Eemhaven. De opslag-
plaatsen van olie zijn voornamelijk te vinden aan de
nieuwe diepere havens. In de onmiddellijke nabijheid
hiervan vinden we de chemische industrie.
De gegevens zijn verdeeld in 4 hoofdcategorieen en
7 subcategorieen. De 4 hoofdcategorieen bevatten de
meest kenmerkende bedrijvigheden in de havens. Dit
zijn
- opslag en overslag
- industrie
- scheepsbouw en -reparatie
- diensten
Een hoofdcategorie wordt weergegeven door een be-
paalde kleur. Subcategorieen worden weergegeven in
tinten van de betreffende kleur. Eventueel verder
onderscheid wordt gemaakt door middel van letters
waardoor in principe 2 of 3 leesniveaus zijn gecreeerd.
Kaartproduktie
De kaarten zijn volgens de vier-kleurendruk methode
(cyaan, magenta, geel, zwart) gemaakt. Voor de
kaartproduktie zijn van te voren produktieschema's
opgesteld, waarin alle handelingen van het produktie-
proces zijn opgenomen. De produktie is per kaart op-
gezet, dat wil zeggen er zijn per kaart vier eindfilms
gemaakt, dus in totaal twaalf eindfilms. Later zijn de
drie losse eindfilms van dezelfde basiskleur gemon-
teerd op ddn A2-montagefilm, in totaal dus vier A2-
montagefi 1ms. Ik zal nu, het produktieproces volgend,
enkele aktiviteiten behandelen (zie schema p. 44).
Het basismateriaal waarmee we van start gingen was
een gidsbeeld op een graveerfilm, verkregen van de
afdeling Kartografie van Gemeentewerken Rotterdam.
Het gidsbeeld is afkomstig van een negatief van de
kaart Rotterdam-Europoort 1 80.000. Met behulp
van dit gidsbeeld is gegraveerd, waarbij tegelijker-
tijd ook is gegeneraliseerd, vooral in de bebouwing.
In de topografie, die van belang is voor het thema,
dus vooral de watercontouren van de havens, is niet
gegeneraliseerd. Bij de wegen is geen sprake van een
echte generalisatiede meeste wegen (en overige topo
grafie) zijn op het negatief afgedekt zodat alleen de
belangrijkste wegen overbleven. De contouren van de
bebouwing zijn op een aparte gravure gezet omdat dit
tijdwinst opleverde. Hierna zijn de 2 gravures en het
negatief gecombineerd tot een positief waarvan licht-
drukken werden gemaakt ten behoeve van de kleur-
modellen. In deze fase is ook het lay-out model ge
maakt (A2-formaat)waarop alle maten van de kaar
ten en tussenruimten voor de titels exact staan aan-
gegeven
Het legendablok is voor alle drie kaarten in de linker-
onderhoek geplaatst. In het legendablok zijn standaard
tweekolommen legendablokjes gegraveerd. Later wer
den, afhankelijk van het thema, de overbodige legenda
blokjes afgedekt.
Van het negatief met het volledige lijnenbeeld zijn ver-
volgens de peelcoats gemaakt. De produktie is opge-
zet volgens de positief-methode. Dat houdt in dat na
het pellen de peelcoats rechtlezend negatief moeten
zijn, zodat na het inbelichten met de rasters spiegel-
beeldig positieve eindfilms worden verkregen. De
peelcoats werden na het inbelichten en etsen ingedekt
met een Masking Coat zodat ook het lijnenbeeld ondoor-
laatbaar werd voor licht. Bij het pellen zijn die lijnen
die längs het gepelde vlakje liggen, weer weggehaald.
Dit om eventuele aansluitproblemen (witte randjes)
zoveel mogelijk te vermijden.
Na het inbelichten van de peelcoats zijn op het negatief
van het gehele lijnenbeeld de contouren van de bebou
wing afgedekt. Dit omdat de bebouwing zonder con
touren in het eindbeeld moest komen terwijl de con
touren natuurlijk wel nodig waren voor het pellen.
Met het negatief zonder de bebouwingscontouren is
later inbelicht voor de zwarte eindfilm.
In totaal zijn voor de drie kaarten veertien peelcoats
gebruikt. Deze werden gepeld naar bestemming. Bij
de kaarten Ouderdom en Ifenmerken is bespaard op
het aantal peelcoats. Voor de kaart Ouderdom zijn op
ddn peelcoat alle havens gepeld.
Deze peelcoat werd:
1. omgekontakt naar een positief om als masker te
dienen bij het inbelichten van het overig water
(buiten de ouderdomsklassen)
2. als gids gebruikt voor de snijfilms, voor elke ouder-
domsklasse ddn snijfilm.
Voor de kaart Kenmerken is ten behoeve van de diepte-
klassen ään peelcoat gemaakt waarop de middelste
diepteklasse (10-15 m) is gepeld. Van dit negatief
werd een positief gemaakt dat:
1. als masker diende bij het inbelichten van de overige
twee diepteklassen;
2. in kombinatie met een masker van de overige twee
diepteklassen, öok als masker diende bij het inbe
lichten van het overig water.
Zie inzet A in het produktieschema van de kaart Ken
merken (figuur)
Na het inbelichten van de eindfilms konden (per kaart)
de kleurproeven (Cromalin) gemaakt worden. Binnen
het gegeven tijdsbestek bleek het niet mogelijk om
v<56r het drukken nog noemenswaardige korrekties uit
te voeren. Daarom zou men de bij läge in dit tijdschrift
moeten zien als een ongecorrigeerde drukproef,
Montage en drukken
De drie losse eindfilms zijn op een A2-formaat mon
tagefilm gemonteerd. Dit gebeurde uiteraard voor
iedere basiskleur (zwart, cyaan, magenta, geel) zo
dat we uiteindelijk vier A2-montagefilms hadden. Op
de eerste montagefilm zijn paskruizen aangebracht.
De overige drie montagefilms zijn met behulp van
deze paskruizen onderling in register gebracht. Op
de montagefilm voor de kleur zwart zijn bovendien de
titels, vermelding van auteurs, druk enz. geplaatst.
Vervolgens zijn de drukplaten gemaakt en kon het
drukken van de kaart beginnen. De kaart van Rotter
dam is gedrukt op een Roland offset-drukpers, ään
kleurengang.
Evaluatie: opmerkingen over het resul-
taat
Basistopografie
In de basistopografie zijn de wegen te gedetailleerd
gewordendit is het gevolg van het afdekken op het
negatief. Overigens zijn alleen de belangrijkste aan-
en afvoerroutes van het havengebied aangegeven. Een
vol, rood blokje in de legenda is een niet zo gelukldge
keuze geweest.
In de bebouwing is in sommige gevallen het lijnenbeeld
KT 1986. XII. 1
43