Symboolontwerp, een logisch en systematisch proces E.S. Bos OSEMAPPURP PPURPQSEMA OSEMAPPURP PPU RPOSEVi EMAPPURPO URPOSEMAP EMAPPURPO Het succes van een kaart als drager van ruimtelijke informatie, wordt voor een niet onbelangrijk deel be- paald door het integrale effekt van de Symbolen, dat wil zeggen de doeltreffendheid van de gekozen Symbo len om de ruimtelijke informatie weer te geven, met inbegrip van de relatie van de Symbolen tot het onder- werp en van de onderlinge relatie tussen Symbolen. Het ontwerpen van Symbolen is daarom een van de meest fundamentele onderdelen van het hele kaart- ontwerp. In de voortschrijdende ontwikkeling van de kartografie mag het ontwerpen van Symbolen niet langer gezien worden als louter een intuitieve en ar- tistieke bezigheid. Het gaat om een proces waarin de meespelende faktoren met zorgvuldigheid tegen elkaar moeten worden afgewogen. Alleen een volledig begrij- pen van deze faktoren kan leiden tot succes van het ontwerp en daarmee tot een kaart die een effektief dokument is in een kommunikatiesysteem. Ervaring met kartografisch onderwijs heeft duidelijk gemaakt dat symboolontwerp tot een van de lastige onderwerpen behoort. Het vereist een zeer goed be- grip van het betrokken onderwerp van de kaart en niet in het minst van de mogelijkheden en beperkingen van Symbolen met betrekking tot perceptie en effektieve kommunikatie. Zoals dat ook vaak bij andere komplexe problemen het geval is, kan een systematische benadering van veel nut zijn en vereenvoudigend werken, zeker in de be- ginfase van een nieuw kaartprojekt. Een dergelijke systematische benadering is ook nuttig voor een jong kartograaf die zieh vertrouwd wil maken met de di verse faktoren, die meespelen bij het ontwerpen van Symbolen. Het zal hem helpen zijn plankenkoorts te overwinnen en het ontwerpprobleem met zelfvertrou- wen en met kreatieve gedachten tegemoet te treden. Willekeur zal worden beperkt, het funktionele ele- ment in de kaart wordt versterkt, hetgeen het uitein- delijke kaartgebruik ten goede zal komen. Dit artikel is een voorstel voor een dergelijke syste matische benadering van symboolontwerp. De ver- schillende faktoren die een rol speien in dit proces en hun onderlinge relatie passeren de revue en wor den in een logisch procesmatig systeem ondergebracht. Twee voorbeelden tenslotte demonstreren de toepas- b aar he id. De faktore n Symboolontwerp is de kreatieve, grafische bezigheid van het ontwerpen van Symbolen, die onderwerpen en koneepten in de kaart moeten afbeelden, met het uiteindelijke doel de kaartgebruiker een goed begrip bij te brengen van het weergegeven thema. In het totale systeem van het ontwerpen van een kaart neemt het ontwerpen van Symbolen, door zijn inten- sieve relatie met andere aspekten van het ontwerpen van kaarten, een centrale plaats in. Figuur 1 laat het octopus-achtige karakter van sym boolontwerp zien met zijn acht belangrijkste faktoren. Een goed begrip van deze acht faktoren is een absolute voorwaarde voor wie zieh met het ontwerpen van Sym bolen bezig houdt. KAART INHOUD PRODUKTIE KOSTASPECTEN IGENSCH APPEN RUIMTELIJKE k GEGEVENS VISUELE WAARNEMINGS IGENSCHAPPEN SYMBOOL ONTWERP GEBRU1KERS EISEN ONVENTIONEL ASSOCIATIES STANDAAR DISATIE VISUELE VARIABELEN PSYCHO REGELS Figuur 1. Het achtpotige symboolontwerp. Zoals wordt gesuggereerd door de achtergrond in figuur 1, is daarbij het doel waarvoor de kaart wordt gemaakt ('map purpose'), een steeds terugkerend gegeven, dat voortdurend in het achterhoofd van de ontwerpende kartograaf aanwezig moet zijn. De verschillende faktoren genoemd, zijn niet alleen direkt van invloed op het symboolontwerp, maar be- invloeden elkaar ook onderling en hebben derhalve tevens een indirekte invloed. De pijlen geven dit aan. In het navolgende worden eerst deze verschil lende faktoren besproken. KT 1986. XII. 3 19

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1986 | | pagina 21